Youth and contemporaneity

Human, community and pastoral experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2020.1.38628

Keywords:

Young people, Current scenarios, Intergenerational dialogue, Integrality, Christian hope

Abstract

This editorial aims to reflect on the context and purpose with which the Teocomunicação dossier “youth and contemporaneity” was prepared. The context is the ecclesial reflection on youth promoted by the Synod of Bishops 2018 and by the Exhortation Christus vivit, and which received new challenges with the difficult reality raised by the Covid-19 pandemic. The purpose is the search for a fruitful dialogue between the generations, capable of promoting the integral human development of young people. As conditions for dialogue, the aim is to go out and meet the new generations, recognizing in each young person the dimension of the mystery that is sheltered there. The integral perspective of understanding the human person and, here, the young person, then presents itself as the conditio sine qua- non for the realization of this purpose, which also supposes the call for ecclesial and citizen participation of youth. Finally, the challenges of accompaniment of young people for the period following the pandemic are highlighted.

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Author Biographies

Rafael Martins Fernandes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Teologia Sistemática pela Pontifícia Universidade Lateranense, em Roma, Itália; bolsista do Programa Nacional de Pós-doutoramento (Capes) e professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Teologia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Patrícia Espíndola de Lima Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutoranda em Teologia Sistemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Mestrado em Teologia pela PUCRS. Pós-graduação em Filosofia e Autoconhecimento pela PUCRS. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Porto-alegrense de Educação, Ciências e Letras (FAPA) e licenciada em Pedagogia pela PUCRS. Integra grupos de estudos e de pesquisa em âmbito nacional, onde investiga a antropologia fenomenológica-teológica de Edith Stein no contexto multidisciplinar das Humanidades. Corresponsável pela produção de conteúdos do site Edith Stein – Estudos Integradores da Pessoa Humana.

References

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Published

2020-10-29