Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.2.7546Keywords:
Semiosis, ontologic diagram, modellizationAbstract
The paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced.Downloads
References
BUNGE, Mario. Dicionário de filosofia. São Paulo: Perspectiva, 2006.
DARWIN, Charles. A origem das espécies. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.
FRIEDEN, Bernard Roy; ROMANINI, Vinícius Eluding the demon - how extreme physical information applies to semiosis and communication. Cognitio-Estudos, São Paulo, v. 5, p. 52-63, 2008.
HAUSER, Marc D. The Evolution of Communication. Cambridge: The MIT Press, 1997.
HOUSER, N. e outros (Eds.). Bloomington: Indiana Univ. Press, 1992 e 1998.
LOTMAN, Yuri. A estrutura do texto artístico. Lisboa: Estampa, 1978.
_____. The Universe of the Mind. A Semiotic Theory of Culture. Bloomington: Indiana University Press, 1990.
KULL, Kalevi. Semiotic ecology: different natures in the semiospheres. Sign Systems Studies, vol. 26. Tartu: University of Tartu Press, 1998.
MACHADO, Irene. Circuitos dialógicos: para além da transmissão de mensagens. In: Semiótica da cultura e semiosfera. São Paulo: Fapesp/Annablume, 2007a.
_____. Em contexto, fora de contexto. Experiências sistêmicas nos estudos da comunicação como mente da cultura. In: XVI Compós, 2007, Curitiba. Anais do XVI Encontro da Compós. Curitiba: UTP, 2007b.
_____. Transmissão vs. autogeração: revendo modelos e problematizando teorias no estudo da comunicação. In: FERREIRA, Jairo (Org). Cenários, teorias e epistemologias da comunicação. Rio de Janeiro: E-papers, 2007c.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.
MERRELL, Floyd & ANDERSON, Myrdene. Mundos variáveis, modelizações semióticas. Face, São Paulo, v.3, n.1, 1990.
PEIRCE, Charles Sanders. Collected Papers. Vol. I a VIII. Ed. Eletrônica. Charlotterville e Cambridege: Intelex Co. & Harvard Univ. Press, 1992.
RUELLE, David. Acaso e caos. São Paulo: UNESP, 1993.
SEBEOK, Thomas. Comunicação. In: RECTOR, Mônica & NEIVA, Eduardo (Orgs.) Comunicação na era pós-moderna. Petrópolis: Vozes, 1996.
ULANOWICZ, Robert E. Ecology, the Subversive Science? Episteme, Porto Alegre, n. 11, p. 137-152, 2000.
VERNADSKY, Wladimir. La Biosphère. Paris: Diderot, 1997.
VIEIRA, Jorge de Albuquerque. Antologia. Formas de conhecimento: arte e ciência, uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão, 2008.
WHEELER, John Archibald. At Home in the Universe. Woodbury: American Institute of Physics, 2003.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.