Life forms in image: from indeterminacy to inconstancy
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.7231Keywords:
Biopolitics, cynicism, perspectivismAbstract
From reality shows to personal web videos, from social networks to games, from documentary films to contemporary art experiences, ordinary life is being called, stimulated and provoked to participate and interact in a constant self-performance. Therefore images become a biopolitical place in which life forms perform. Facing that diagnosis, shared by other authors, this text proposes a conceptual map, still a work in progress, of a research program. In order to do so, we characterize such performance in the sphere of advanced capitalism and, further on, in the scope of Amerindian cultures. By such differentiation, we intend to better understand some deadlocks of critical thinking when facing different ways in which life has been currently creating and modulating itself through image.Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua I. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.
______. A imanência absoluta. In: ALLIEZ, Éric. Gilles Deleuze: uma vida filosófica. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2000a.
______. Form-of-life. In: AGAMBEN, Giorgio. Means Without End: Notes on Politics. Trad. Vincenzo Binetti e Cesare Casarino. Minneapolis: Univ. of Minnesota Press, 2000b.
ARANTES, Paulo. Notícias de uma guerra cosmopolita. In: Arantes, Paulo. Extinção. São Paulo: Boitempo, 2007.
ASPE, Bernard. L’instant d’après: projectiles pour une politique à l’état naissant. Paris: La Fabrique Éditions, 2006.
BARCELOS NETO, Aristóteles et al. O que pretendemos é desenvolver conexões transversais (entrevista de Viveiros de Castro e Marcio Goldman). In: SZTUTMAN, R. (Org.). Encontros: Eduardo Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.
BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Ève. Le nouvel esprit du capitalisme. Paris: Éditions Gallimard.
BRUNO, Fernanda. Máquinas de ver, modos de ser: visibilidade e subjetividade nas novas tecnologias de informação e comunicação. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 24, p. 110-124, 2004.
DELEUZE, Gilles. A imanência: uma vida. In: Educação e realidade. Porto Alegre, n. 27, v. 2, p. 10-18, jul./dez. 2002.
EHRENBERG, Alain. L’individu incertain. Paris: Hachette, 1995.
______. Le culte de la performance. Paris: Hachette, 1991. FELDMAN, Ilana. O apelo realista: uma expressão estética da biopolítica. In: Encontro da Compós, 12., São Paulo, 2008. Anais... São Paulo: COMPÓS, Unip, jun. 2008.
FOUCAULT, Michel. Sécurité, Territoire, Population: Cours au Collège de France, 1977-1978. Paris: Seuil/Gallimard, 435p., 2004.
______. La vie: l’experience et la science. In: Foucault, M. Dits et écrits II, 1976-1988. Paris: Gallimard, 2001.
GUIMARÃES, César. A singularidade como figura lógica e estética do documentário. Revista Alceu, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, jul./dez. 2006.
LATOUR, Bruno. Nous n’avons jamais été modernes. Paris: La Découverte, 1997.
LISSOVSKY, Mauricio; VAZ, Paulo. Notícias de crime e formação da opinião pública: o caso do referendo sobre o comércio de armas no Brasil. In: LOGOS: Mídia e Democracia, n. 27, ano 14, 2007. Disponível em: http://www.logos.uerj.br/PDFS/27/07_PAULOVAZ_ MAURICIO.pdf Acesso em 2 abr. 2008.
MIGLIORIN, Cézar. Negando o conexionismo: Notas Flanantes e Sábado à Noite ou como ficar à altura do risco real. Revista Significação, São Paulo, n.32, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. Le principe d’insecurité. In: RANCIÈRE, Jacques. Chroniques des temps consensuels. Paris: Éditions du Seuil, 2005.
SAFATLE, Vladmir. Cinismo e falência da crítica. São Paulo: Boitempo, 2008.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. São Paulo: Nova Fronteira, 2008.
SIMONDON, Gilbert. L’individuation psychique et collective. Paris: Aubier, 2007.
VAZ, Paulo. Um corpo com futuro. In: PACHECO, A. et al. (Orgs.). O trabalho da multidão: império e resistências. Rio de Janeiro: Gryphus, Museu da República, 2002.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.