Anchor: the shaman of ideology

Authors

  • Roberto José Ramos Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.1998.8.5473

Keywords:

Communication, Telejournalism, anchor

Abstract

One of the concepts, with more traffic, currently in the Media, is the Anchor. Every moment, its pronunciation inhabits the pages of the periodicals, it walks by the radio orality and it installs itself in the television showcase. It's not coincidence. It signifies one of the most important media innovations, in the 90's, in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto José Ramos, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

Professor at the Faculty of Social Communication of the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

References

ALTHUSSER, L. Os aparelhos ideológicos de estudo, 2a. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

BURTON, G.; DIMBLEDY, R. Mais do que palavras: uma introdução a teoria da comunicação. São Paulo: Summus, 1990.

CHAVELIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de Símbolos, 11a ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1997.

ELIADE, Mircca. Mito e realidade, 4a ed. São Paulo: Perspectiva, 1994.

GALIA, M. O receptor idealizado pelo discurso radiofônico: uma análise do emissor em Gaúcha Hoje e Flávio Alcaraz Gomes repórter. 1997. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Faculdade de Comunicação Social, PUCRS, Porto Alegre, 1997.

PFINGSTAG, P. P. TJ Brasil: a ancoragem de duas faces. Habilitação em Jornalismo. PUCRS, FAMECOS, Porto Alegre, 1997.

SODRÉ, Muniz. A comunicação do grotesco. Petrópolis: Vozes, 1991.

SQUIRRA, Sebastião. Boris Casoy: o Âncora no telejornalismo brasileiro. 2a ed. Petrópolis: Vozes, 1993.

Published

2009-06-29

How to Cite

Ramos, R. J. (2009). Anchor: the shaman of ideology. Revista FAMECOS, 5(8), 100–106. https://doi.org/10.15448/1980-3729.1998.8.5473

Issue

Section

Articles