Videographic Gestures, Performative Gestures
Insights for understanding negotiations with platform culture in audiovisual performances
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.46714Keywords:
audiovisual culture, videography, performance, platformisation.Abstract
Reflecting on audiovisual culture within the context of platformisation requires understanding digital environments as spaces where tastes, desires, and subjectivities are produced through self-staging and investment in audiovisuality. With this in mind, this paper explores how content creators negotiate audiovisual aesthetics and platform governance. It proposes a theoretical reflection, combined with a mapping of video essay productions on YouTube. To do so, the paper begins by linking theoretical discussions on networked audiovisuality with debates on performance, connecting platform interactions, video composition, and bodily gestures. It posits that the interplay between these gestures shapes videography through a performance framework. The discussion then moves to the significance of narratives around the capitalization and monetization of audiovisual products, highlighting how platform regulations continuously influence the videographic and performative gestures of creators. Finally, the theoretical intersections developed in the article are summarized as a series of insights, which can be applied to investigate the videographic performative gestures of audiovisual culture within digital platforms.
Downloads
References
AMARAL, A; SOARES, T.; POLIVANOV, B. Disputas sobre performance nos estudos de Comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 63-79, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844201813
ARAÚJO, D.; VILELA TEIXEIRA, L. G. Estilo e Autoria no Vídeo-Ensaio: um voo rasante sobre o canal Every Frame a Painting. Parágrafo, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 179-193, 2020.
ARAÚJO, W. F.; MOREIRA, A. C.; POLIVANOV, B. Escuta Datificada de Música – educabilidade algorítmica e performance de gosto em plataformas de streaming musical. Galáxia, São Paulo, v. 49, n. 1, p. 1-23, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-2553202463827
BALTAR, M; LEPRI, A. G. Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 169-189, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p169-189
BARROS, L. M.; SANTOS, L. M. O ensaio audiovisual como jogo discursivo, narrativa expandida e experiência estética interacional. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, [s. l.], v. 16, n. 30, p. 112-123, 2019. DOI: https://doi.org/10.55738/alaic.v16i30.519
BORDWELL, D. Intensified Continuity: Visual Style in Contemporary American Film. Film Quaterly, Berkeley, v. 55, n. 3, p. 16-28, 2022. DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2002.55.3.16
BUTLER, J. Relatar a si mesmo – crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
CAMPOS, R. O estado de coisas. Notas sobre o vídeo-ensaio na pesquisa acadêmica em audiovisual no Brasil. Ñawi, Guayaquil, v. 7, n. 2, p. 35-50, dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a2
GUTMANN, J. F. Audiovisual em rede – derivas conceituais. Belo Horizonte: Fafich: Selo PPGCOM/UFMG, 2021.
GUTMANN, J. F.; MOTA, E.; SILVA, F. M. da. Gênero midiático, performance e corpos em trânsito: uma análise sobre dissidências da conversação televisiva em canais no YouTube. Galáxia, São Paulo, n. especial 1, p. 74-86, maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-25542019441752
HESSELBERTH, P.; POULAKI, M. Compact Cinematics. Em: NECSUS. European Journal of Media Studies, [s. l.] v. 5, n. 1, p. 131-147, 2016. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501322297.0005
JANOTTI JUNIOR, J.; ALCÂNTARA, J. A. O videoclipe na era pós-televisiva: questões de gênero e categorias musicais nas obras de Daniel Peixoto e Johnny Hooker. Curitiba: Appris, 2018.
MCCARTHY, D., ZUAZU. A Gaga-World Pageant: Channeling Difference and the Performance of Network Power. In: VERNALLIS, C.; HERZOG, A.; RICHARDSON, J. The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media. Oxford: Oxford University Press, 2013. p. 534-550. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199757640.013.010
PEREIRA DE SÁ, S.; POLIVANOV, B. Auto-reflexividade, coerência expressiva e performance como categorias para análise dos sites de redes sociais. Contemporânea – Comunicação e Cultura, Salvador, v. 10, n. 3, p. 574-596, 2012.
PEREIRA DO VALE, M. A. O impacto da produção de vídeo-ensaios nas mídias digitais. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 41., 2018, Joinville. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2018.
POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DJICK, J. Plataformização. Fronteiras – estudos midiáticos, [s. l.], v. 22, n. 1, p. 2-10, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.01
SOARES, T. Abordagens Teóricas para Estudo da Teatralidade em Performances Midiáticas: Dramas, roteiros, ações. ALCEU, [s. l.], v. 21, n. 43, p. 210-227, 2021. DOI: https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.225
VERNALLIS, C. Accelerated Aesthetics: a new lexicon of space, time and rhythm. In: VERNALLIS, C.; HERZOG, A.; RICHARDSON, J. The Oxford handbook of sound and image in digital media. Oxford: Oxford University Press, 2013. p. 707-731. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199757640.013.013
SZAFIR, M. Composição: Ensaio em 03 Movimentos. ouvirOUver, [s. l.], v. 14, n. 2, p. 340-360, 2018. DOI: 10.14393/OUV23-v14n2a2018-7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/45691. Acesso em: 25 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.