Videographic Gestures, Performative Gestures

Insights for understanding negotiations with platform culture in audiovisual performances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.46714

Keywords:

audiovisual culture, videography, performance, platformisation.

Abstract

Reflecting on audiovisual culture within the context of platformisation requires understanding digital environments as spaces where tastes, desires, and subjectivities are produced through self-staging and investment in audiovisuality. With this in mind, this paper explores how content creators negotiate audiovisual aesthetics and platform governance. It proposes a theoretical reflection, combined with a mapping of video essay productions on YouTube. To do so, the paper begins by linking theoretical discussions on networked audiovisuality with debates on performance, connecting platform interactions, video composition, and bodily gestures. It posits that the interplay between these gestures shapes videography through a performance framework. The discussion then moves to the significance of narratives around the capitalization and monetization of audiovisual products, highlighting how platform regulations continuously influence the videographic and performative gestures of creators. Finally, the theoretical intersections developed in the article are summarized as a series of insights, which can be applied to investigate the videographic performative gestures of audiovisual culture within digital platforms.

Downloads

Author Biography

Daniel de Andrade Lima, Federal University of Pernambuco (UFPE), Caruaru, PE, Brazil

PhD and Master in Communication from the Postgraduate Program in Communication (PPGCOM) of the Federal University of Pernambuco (UFPE), in Recife, PE, Brazil, in the research line Aesthetics and Cultures of Image and Sound. Specialist in Laban/Bartenieff System of movement studies from Faculdade Angel Vianna, in Rio de Janeiro, RJ, Brazil; bachelor in Social Communication - Journalism, from UFPE. Member of the Research Group Communication, Music and Pop Culture (GruPOP), at UFPE. Substitute professor at the Design and Communication Center of the Academic Campus of Agreste of the Federal University of Pernambuco (UFPE), PE, Brazil.

References

AMARAL, A; SOARES, T.; POLIVANOV, B. Disputas sobre performance nos estudos de Comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 63-79, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844201813

ARAÚJO, D.; VILELA TEIXEIRA, L. G. Estilo e Autoria no Vídeo-Ensaio: um voo rasante sobre o canal Every Frame a Painting. Parágrafo, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 179-193, 2020.

ARAÚJO, W. F.; MOREIRA, A. C.; POLIVANOV, B. Escuta Datificada de Música – educabilidade algorítmica e performance de gosto em plataformas de streaming musical. Galáxia, São Paulo, v. 49, n. 1, p. 1-23, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-2553202463827

BALTAR, M; LEPRI, A. G. Gestões sensacionalistas: as atrações e o audiovisual no YouTube. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 169-189, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p169-189

BARROS, L. M.; SANTOS, L. M. O ensaio audiovisual como jogo discursivo, narrativa expandida e experiência estética interacional. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, [s. l.], v. 16, n. 30, p. 112-123, 2019. DOI: https://doi.org/10.55738/alaic.v16i30.519

BORDWELL, D. Intensified Continuity: Visual Style in Contemporary American Film. Film Quaterly, Berkeley, v. 55, n. 3, p. 16-28, 2022. DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2002.55.3.16

BUTLER, J. Relatar a si mesmo – crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

CAMPOS, R. O estado de coisas. Notas sobre o vídeo-ensaio na pesquisa acadêmica em audiovisual no Brasil. Ñawi, Guayaquil, v. 7, n. 2, p. 35-50, dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a2

GUTMANN, J. F. Audiovisual em rede – derivas conceituais. Belo Horizonte: Fafich: Selo PPGCOM/UFMG, 2021.

GUTMANN, J. F.; MOTA, E.; SILVA, F. M. da. Gênero midiático, performance e corpos em trânsito: uma análise sobre dissidências da conversação televisiva em canais no YouTube. Galáxia, São Paulo, n. especial 1, p. 74-86, maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-25542019441752

HESSELBERTH, P.; POULAKI, M. Compact Cinematics. Em: NECSUS. European Journal of Media Studies, [s. l.] v. 5, n. 1, p. 131-147, 2016. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501322297.0005

JANOTTI JUNIOR, J.; ALCÂNTARA, J. A. O videoclipe na era pós-televisiva: questões de gênero e categorias musicais nas obras de Daniel Peixoto e Johnny Hooker. Curitiba: Appris, 2018.

MCCARTHY, D., ZUAZU. A Gaga-World Pageant: Channeling Difference and the Performance of Network Power. In: VERNALLIS, C.; HERZOG, A.; RICHARDSON, J. The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media. Oxford: Oxford University Press, 2013. p. 534-550. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199757640.013.010

PEREIRA DE SÁ, S.; POLIVANOV, B. Auto-reflexividade, coerência expressiva e performance como categorias para análise dos sites de redes sociais. Contemporânea – Comunicação e Cultura, Salvador, v. 10, n. 3, p. 574-596, 2012.

PEREIRA DO VALE, M. A. O impacto da produção de vídeo-ensaios nas mídias digitais. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 41., 2018, Joinville. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2018.

POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DJICK, J. Plataformização. Fronteiras – estudos midiáticos, [s. l.], v. 22, n. 1, p. 2-10, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.01

SOARES, T. Abordagens Teóricas para Estudo da Teatralidade em Performances Midiáticas: Dramas, roteiros, ações. ALCEU, [s. l.], v. 21, n. 43, p. 210-227, 2021. DOI: https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.225

VERNALLIS, C. Accelerated Aesthetics: a new lexicon of space, time and rhythm. In: VERNALLIS, C.; HERZOG, A.; RICHARDSON, J. The Oxford handbook of sound and image in digital media. Oxford: Oxford University Press, 2013. p. 707-731. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199757640.013.013

SZAFIR, M. Composição: Ensaio em 03 Movimentos. ouvirOUver, [s. l.], v. 14, n. 2, p. 340-360, 2018. DOI: 10.14393/OUV23-v14n2a2018-7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/45691. Acesso em: 25 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-7

Published

2025-03-06

How to Cite

de Andrade Lima, D. (2025). Videographic Gestures, Performative Gestures: Insights for understanding negotiations with platform culture in audiovisual performances. Revista FAMECOS, 32(1), e46714. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.46714

Issue

Section

Cyberculture