Fashion as a cultural narrative
the meanings behind the choice of clothing items
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.46542Keywords:
fashion, clothing, language, memory of clothes, cultural expressionAbstract
This research investigates individual clothing choices from the perspective of symbolic representation, cultural signs, and collective memory, exploring fashion as an artistic and cultural expression, intertwined with personal and social narratives. The adopted methodology involved a phenomenological analysis, revealing the complexity of the relationships between clothing, memory, and identity. From the study, it can be observed that clothing transcends mere functionality, becoming social documents that assume individuals’ identities, recording moments and stories. The intersection of clothing and memory provided a deep immersion into the symbolic layers of daily clothing choices, highlighting connections with the tapestry of cultural and individual memory. Although preliminary, the research provides a reflection on this dynamic, acknowledging the constant revelation and concealment of the phenomenon from a dialectical perspective.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BARTHES, Roland. Sistema da moda. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BOISOT, Michael H. Knowledge assets: securing competitive advantage in the information economy. Oxford: Oxford University Press, 2010.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a vida social. In: CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006. p. 27-50.
DULL, Anil. Threads of identity: how fashion shapes cultural narratives in contemporary society. Indian Journal of Fashion Technology (IJFT), [s. l.], v. 2, n. 1, p. 21-24, jan./mar. 2025. Disponível em: https://ijft.darpanonline.org/index.php/ijft/article/view/11. Acesso em: 18 jun. 2025.
DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: DIFEL, 1998.
DUTRA, Lucas de Menezes; MIRANDA, Victor Fernandes Duarte. Comunicação, moda e memória: a roupa de brechó como parte do processo de construção da narrativa do indivíduo. 2013. 131 f. Monografia (Bacharelado em Comunicação Social) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/5014. Acesso em: 18 jun. 2025.
EDGERTON, Jason D.; ROBERTS, Lance W. Cultural capital or habitus? Bourdieu and beyond in the explanation of enduring educational inequality. Theory and Research in Education, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 193-220, 2014. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1477878514530231. Acesso em: 18 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.1177/1477878514530231
FERREIRA, Diêgo Jorge Lobato. A moda pelo viés da memória: das passarelas para o museu. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE MEMÓRIA, DESIGN E MODA, 2., 2015, São Paulo. MODA DOCUMENTA: Museu, Memória e Design, Ano II, n. 1. Anais […]. São Paulo: MIMo/ Estação das Letras e Cores, 2015. ISSN: 2358-5269. Disponível em: https://www.researchgate.net/publi-cation/359341361_A_MODA_PELO_VIES_DA_MEMO-RIA_DAS_PASSARELAS_PARA_O_MUSEU_Fashion_by_bias_of_memory_the_catwalk_-to_museum. Acesso em: 18 jun. 2025.
FLICK, Uwe. Doing qualitative data collection: charting the routes. London: SAGE, 2018. DOI: https://doi.org/10.4135/9781526416070.n1
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.
HALL, Stuart. Representação, sentido e linguagem. In: HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio; Apicuri, 2016. p. 31-56.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia de Letras, 1989.
MARTINS, Joel; BOEMER, Magali Roseira; FERRAZ, Clarice Aparecida. A fenomenología como alternativa metodológica para pesquisa: algumas considerações. Revista da Escola de Enfermagem USP, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 139-147, abr. 1990. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0080-6234199002400100139. Acesso em: 18 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/0080-6234199002400100139
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
NENGSI, Elva Gustiaeni; AZHAR, Andi. Fashion as a form of self-identity: a semiotic analysis of millennials’ dress style. Paraplu Journal, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 182-186, jan. 2025. Disponível em: https://doi.org/10.70574/fdp90z76. Acesso em: 18 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.70574/fdp90z76
PATTON, Michael Quinn. Qualitative research and evaluation methods. 3. ed. Thousand Oaks: Sage, 2002.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992. Disponível em: http://www.pgedf.ufpr.br/memoria%20-e%20identidadesocial%20A%20capraro%202.pdf. Acesso em: 18 jun. 2025.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.
SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Memória coletiva e teoria social. São Paulo: Annablume, 2003.
SARTRE, Jean-Paul. O imaginário: psicologia fenomenológica da imaginação. São Paulo: Ática S.A., 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

