The ephemeral blink of an eye

Material archives, digital files and the framing of memory

Authors

  • José Cláudio Siqueira Castanheira Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil; Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8926-8518

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.43298

Keywords:

Archive, Memory, Databases, Technocolonialism, Godard

Abstract

Jean-Luc Godard’s recent films, Adieu au Langage (2014) and Le Livre d’Image (2018), seem to amplify his already known concern with making cinema from cinematographic matter itself. In cinema, historically, the clash between singularity and standardization of experience has always been present. Today, complex systems of cultural legitimation that permeate the production chain work as filters for what can be seen and preserved as an archive. This work proposes some reflections on the fleetingness of the filmic experience present in the multiple processes of circulation and preservation of archives as a material framing of memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Cláudio Siqueira Castanheira, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, RJ, Brasil; Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil.

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), em Niterói, RJ, Brasil, com estágio doutoral na McGill University - Canadá; meste em Comunicação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Professor do Departamento de Comunicação da Universidade Federal Fluminense (UFF), RJ, Brasil, e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará, CE, Brasil. 

References

BELLOUR, R. La querelle des dispositifs: cinéma – installations, expositions. Paris: P.O.L éditeur, 2012.

BRUNO, F. Rastros digitais: o que eles se tornam quando vistos sob a perspectiva da teoria ator-rede? In: ENCONTRO DA COMPÓS, 21., 2012, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: UFJF, 2012. Available at: http://www.compos.org.br/biblioteca.php. Accessed on: May 24, 2022.

CASTANHEIRA, J. C. S. Studio Sounds: Digital Tools and Technocolonialism. In: CÁRDENAS, A. (ed.) Border-Listening/Escucha-Liminal. Berlin: Radical Sounds Latin America, 2020, p. 106-119. Available at: http://radicalsoundslatinamerica.com/2020/11/24/studio-sounds-digital-tools-and-technocolonialism. Accessed on: May 24, 2022.

CASTANHEIRA, J. C. S. For an autonomous existence of images: an archaeological perspective. Lumina, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 52-67, jan./abr. 2020. Available at: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/30111 Accessed on: May 24 2022.

DERRIDA, J. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DRY, J. Jean-Luc Godard laments advent of streaming, compares it to the end of silent film. In: IndieWire. [S. I.], April 16, 2019. Available at: https://www.indiewire.com/2019/04/jean-luc-godard-netflix-streaming-loss-fiaf-video-1202059256. Accessed on: Apr. 18, 2019.

DUBOIS, P. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

FULLER, M.; GOFFEY, A. Evil Media. Cambridge: The MIT Press, 2012.

GAUDREAULT, A.; MARION, P. La fin du cinéma? Un média en crise à l’ère du numérique. Paris: Armand Colin, 2013.

HAYLES, N. K. How we think: digital media and contemporary technogenesis. Chicago: The University of Chicago Press, 2012.

INCÊNDIO atinge um dos galpões da Cinemateca Brasileira, em São Paulo. Jornal Nacional, 29 July 2021. Available at: https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2021/07/29/incendio-atinge-um-dos-galpoes-da-cinemateca-brasileira-em-sao-paulo.ghtml. Accessed on: May 22, 2022

KITTLER, F. A. The truth of the technological world: essays on the genealogy of presence. Redwood City: Stanford University Press, 2014.

MANOVICH, L. Software takes command. Bloomsbury: New York, 2013.

MANOVICH, L. The language of new media. Massachusetts: The MIT Press, 2001.

MANOVICH, L; KRATKY, A. Soft cinema: navigating the database. Massachusetts: The MIT Press, 2005.

MEILLASSOUX, Q. After Finitude: An essay on the necessity of contingency. London/NY: Continuum, 2008.

MENOTTI, G. O filme codificado. Rebeca, [S. l.], ano 8, v. 1, n. 15, jan./jun. 2019. Available at: file:///C:/Users/jcsca/Downloads/552-Texto%20do%20Artigo-1512-1612-10-20191108.pdf. Accessed on: May 24, 2022.

O QUE se sabe sobre o incêndio no Museu Nacional, no Rio. G1, 4 Sep. 2018. Available at: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2018/09/04/o-que-se-sabe-sobre-o-incendio-no-museu-nacional-no-rio.ghtml. Accessed on: May 24, 2022.

OSCAR volta a exigir que filmes na disputa sejam lançados antes nos cinemas. Folha de S.Paulo, [S. I.], 18 May 2022. Available at: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2022/05/oscar-volta-a-exigir-que-filmes-na-disputa-sejam-lancados-antes-nos-cinemas.shtml. Accessed on: May 22, 2022.

PASCUAL, M. G. Reconhecimento facial chinês chega às portas da União Europeia. El País, [S. I.], 20 Jun. 2021. Available at: https://brasil.elpais.com/tecnologia/2021-06-20/reconhecimento-facial-chines-chega-as-portas-da-uniao-europeia.html. Accessed on: May 23, 2022.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Available at: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Accessed on: Mar 23, 2022.

SANTOS, B. S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

SOUSA, A. Arte catastrófica: a restauração de Jesus Cristo que não deu certo. In: Aventuras na História. [S. l.], Feb 28, 2021. Available at: https://aventurasnahistoria.uol.com.br/noticias/almanaque/arte-catastrofica-restauracao-de-jesus-cristo-que-nao-deu-certo.phtml. Accessed on: May 24, 2022.

VERNALLIS, C. Unruly media: YouTube, music video, and the new digital cinema. Oxford: Oxford University Press, 2013.

WASSON, H. The networked screen: moving images, materiality, and the aesthetics of size. In: MARCHESSAULT, J.; LORD, S. (ed.). Fluid screens, expanded cinema. Toronto: University of Toronto Press, 2007. p. 74-95.

WOOD, M. If it’s online, it’s not permanent. Internet archives can disappear. In: Marketplace. [S. l.], Apr. 9 2019. Available at: https://www.marketplace.org/2019/04/09/tech/internet-may-be-a-repository-of-all-human-knowledge-its-not-reliable-storage?fbclid=IwAR2iZUygt9lFSVYBKgHjLkuuNu7On4NBAsC3beNtAe0WlicnNBlAghwTC3o. Accessed on: Apr. 18 2019.

YOUNGBLOOD, G. Expanded cinema. New York: E. P. Dutton & Co, Inc, 1970.

Downloads

Published

2022-07-06

How to Cite

Castanheira, J. C. S. (2022). The ephemeral blink of an eye: Material archives, digital files and the framing of memory. Revista FAMECOS, 29(1), e43298. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.43298

Issue

Section

DOSSIER - TECHNOLOGICAL & CULTURAL CHANGES IN THE DIGITAL ERA