Between Forgiveness and Testimony

Vann Nath and the reminiscent images of the Cambodian’s genocide

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.42898

Keywords:

Reminiscent Images, Testimony, Forgiveness

Abstract

This article brings some philosophical conceptions about forgiveness and testimony closer to the filmic experience of Vann Nath, a painter and survivor of the Cambodian genocide perpetrated by the Khmer Rouge between 1975 and 1979. The Khmer Rouge Death Machine (2003), by Rithy Pahn, whose narrative proposes a confrontation between executioners and victims all exposed equally, without pre-judgments. In the work, the figure of Vann Nath gives life to the impossible: a face-to-face gesture of forgiveness and reconciliation with the perpetrators. S21 thematizes Nath's paintings, reminiscent images understood here as marks of witness to the genocide, as they uniquely portray the torture and violations imposed on Cambodian citizens taken prisoner at that time; but not only that, they update, in the present, the confrontation with the genocide that is unforgettable, (un)forgivable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Lessa Filho, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Communication from the Federal University of Pernambuco (UFPE), in Recife, PE, Brazil; Master in Communication from the same university. Postdoctoral fellow (with CNPq grant) in the Graduate Program in Communication at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), in Belo Horizonte, MG, Brazil.

Frederico Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais

PhD in Social Communication from the Federal University of Minas Gerais (UFMG), in Belo Horizonte, MG, Brazil; Master in Communication from the same university. Public Relations Manager for the Legislative Assembly of Minas Gerais, in Belo Horzionte, MG, Brazil.

References

ABEL, Olivier. Tables du pardon. Géographie des dilemmes et parcours bibliographique. In: ABEL. O. Le pardon. Briser la dette et l’oubli. Paris: Autrement, 1992.
AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha (Homo Sacer III). São. Paulo: Boitempo, 2008.
AMANCIO. Felipe. O difícil e o im-possível: o perdão segundo Ricoeur e Derrida. In Revista Tabuleiro de Letras, v.14, n.02 (pp. 130-145), 2020.
ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
ARENDT, Hannah. Homens em tempos sombrios. São Paulo: Companhia de Bolso; 2008.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.
BENJAMIN, Walter. Surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 8ª ed. Revista. São Paulo: Brasiliense, p. 37-50, 2012. (Obras escolhidas, vol. 1).
CELAN, Paul. (1967). Cinzoglória. Tradução de Piero Eyben. In: MICHAUD, G. Aschenglorie, de Paul Celan: “ponto de intraductibilidade”, as questões de uma tradução “relevante” de Jacques Derrida. Cerrados V. 21, nº. 33, 2012, pp. 275-310.
DE GREIFF, Pablo. Debate a partir del texto Política y perdón, de Jacques Derrida. IN: CHAPARRO, A. (org.). Cultura política y perdón. Bogotá: Centro Editorial Universidad del Rosario, 2002.
DELEUZE, Gilles. Para dar um fim ao juízo. In DELEUZE, G. Crítica e clínica (pp. 143-153). São Paulo: Ed. 34, 1997.
DERRIDA, Jacques. El siglo y el perdón. Fé y saber. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 2003.
DERRIDA, Jacques. El tocar, Jean-Luc Nancy. Buenos Aires: Amorrortu, 2011.
DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx - o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1994.
DERRIDA, Jacques. La parole: donner, nommer, appeler. In D’ALLONNES, M. R.; AZOUVI, F. (Orgs.). Paul Ricoeur (pp. 19-25). Paris: Éditions de l’Herne, 2004.
DERRIDA, Jacques. Política y perdón. In CHAPARRO, A (Org.). Cultura política y perdón (pp. 19-37). Bogotá: Centro editorial Universidad del Rosario, 2002.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1993.
HATZFELD, Jean. Una temporada de machetes. Barcelona: Editorial Anagrama, 2013.
HIRSCH, Marianne. The generation of postmemory: writing and visual culture after the Holocaust. Columbia, SC: Columbia Press University, 2012.
JANKÉLÉVITCH, Vladimir. Le Pardon. Paris: Aubier-Montaigne, 1967.
JANKÉLÉVITCH, Vladimir. Traité des vertus. Le sérieux de l’intention. Tome I. Paris: Flammarion, 1983.
LEVI, Primo. É isto um homem? Rio de Janeiro: Rocco, 1988.
LEVI, Primo. Os afogados e os sobreviventes. São Paulo: Paz e Terra, 2004
LÉVINAS, Emmanuel. Difficile Liberté. Paris: Albin Michel, 1976.
LEVINAS, Emmanuel. De outro modo que ser ou para lá da essência. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2011.
MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: MAUSS, M. Sociologia e Antropologia. v. II. São Paulo: Edusp, 1974.
NATH, Vann. A Cambodian Prison Portrait: One Year in the Khmer Rouge’s S-21. Tailândia: White Lotus, 1998.
PAHN, Rithy., & BATAILLE, Christopher. La eliminación. Barcelona, CAT: Editorial Anagrama, 2013.
RIBEIRO, Gustavo. Graciliano Ramos e as aporias do perdão. IN: Literatura e sociedade, v.1, nº 21, pp. 43-53, 2015.
RICŒUR, Paul. La mémoire, l’histoire, l’oubli. Éditions du seuil: Paris, 2000.
RICŒUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
RUEDA, Camila. Perdón e arrepentimiento. La experiencia de Jean Améry. IN: Ideas y valores, v. LXI, nº 148, pp. 79-89, 2012.
SOARES, Victor Dias. Entre Ricœur e Derrida: o perdão difícil e o perdão im-possível. IN: Pensando - Revista de Filosofia, V. 7, Nº 14, pp. 264-284, 2016.

Published

2023-06-13

How to Cite

Lessa Filho, R., & Vieira, F. (2023). Between Forgiveness and Testimony: Vann Nath and the reminiscent images of the Cambodian’s genocide. Revista FAMECOS, 30(1), e42898. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.42898