Too much light is also blind
A comparative analysis of the perceptions of television and internet journalists
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.42288Keywords:
Traditional Journalism, Internet Journalism, Profession, CredibilityAbstract
This article presents the results of a study aimed at analyzing how journalists from traditional television stations and the internet perceive the profession today, especially in relation to the social and educational role of journalism and the behaviors required of the professional. Interviews were conducted with 24 journalists from traditional TV stations and the internet located in the State of Minas Gerais. The data obtained reveal converging perceptions among the interviewed professionals. In other words, even though the internet is a new space and apparently less concerned with rules, the essence of journalism is perceived in a similar way by traditional TV and internet professionals. Essence recurrently remembered in interviews with expressions such as “professional pride”, “credibility”, and “truth”. As for its contribution, this study represents a step forward by comparing data and perceptions about the work of journalists from traditional TV stations and the internet. About the latter, in particular, there are few discussions in the literature on the subject.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, A. A obrigatoriedade do diploma e a identidade jornalística no Brasil: um olhar pelas margens. Revista Contracampo, [S. I.], v. 1, n. 14, p. 71-89, 2006. Disponível em: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/17418. Acesso em: 14 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i14.564
BAUER, M. W.; GASKELL, G (ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2017.
BOCCHINI, M. O.; REIMÃO, S. Participação da mulher na mídia. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2006.
BONASIO, V. Televisão: manual de produção & direção. Belo Horizonte: Ed. Leitura, 2002.
BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Oeiras: Celta Editora, 1997.
BUCCI, E. Sobre ética e imprensa, São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
DANTAS, J. B. A.; FALCÃO, P. D. O. Mídia Ninja, Jornalismo Cidadão Online e a Profissionalização do Jornalista no Brasil. Âncora Revista Latino-americana de Jornalismo, João Pessoa, v. 5, n. 1, p. 97-110, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ancora/article/download/42046/20965/101843. Acesso em: 4 jan. 2019. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-375X.2018v5n1.42046
DANTAS, J. B. A. et al. Precarização e Mudanças Estruturais no Jornalismo: Reflexões Sobre Tendências Teóricas. Mediapolis: Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, Coimbra, n. 5, p. 39-49, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34618. Acesso em: 20 jan. 2019. DOI: https://doi.org/10.14195/2183-6019_5_3
DUNN, M. Digital work: New opportunities or lost wages? American Journal of management, [S. I.], v. 17, n. 4, p. 10-27, 2017. Disponível em: https://articlegateway.com/index.php/AJM/article/view/1733/1646. Acesso em: 20 fev. 2019.
FERNANDES, K.; PRESSER, N. H. Jornalismo policial e o bolsonarismo: a desinformação como estratégia de dominação simbólica na TV. INTERIN, [S. I.], v. 26, n. 2, p. 154-172, jul./dez. 2021. Disponível em: https://seer.utp.br/index.php/i/issue/view/154. Acesso em: 14 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.35168/1980-5276.UTP.interin.2021.Vol26.N2.pp154-172
FERREIRA, S. D. L.; BIANCHETTI, L. Televisão on-line e possibilidades para a educação interativa. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 109-124, 2018. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/4796.Acesso em: 7 jan. 2019.
FIGARO, R. Comunicação e trabalho: as mudanças no mundo do trabalho nas empresas de comunicação. São Paulo: Fapesp, 2008. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/comunicacaoetrabalho/publicacoes_cpct/as-mudancas-no-mundo-do-trabalho-nas-empresas-de-comunicacao. Acesso em: 4 maio 2022.
FRANÇA, V. V. Crítica e metacrítica: contribuição e responsabilidade das teorias da comunicação. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 101-116, jan./jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i2p101-116. Acesso em: 13 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i2p101-116
GOMES, M. B. A imagem pública de Lula e eleições presidenciais brasileiras (1989/2002). In: CONGRESSO DA COMPOL (Associação Brasileira de Pesquisadores de Comunicação e Política), 1., 2006, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2006. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-bolshaw-lula.pdf. Acesso em: 1 dez. 2019.
KOVACH, B.; ROSENSTIEL, T. All News Media Inc. New York Times, [S. I.], 7 jan. 2003. Opinion. Disponível em: https://www.nytimes.com/2003/01/07/opinion/all-news-media-inc.html. Acesso em: 18 maio 2019.
LENZI, A. Jornalismo nativo digital brasileiro: Um estudo de caso do Nexo. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 1-14, jan./dez. 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36102/26279. Acesso em: 10 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.36102
LOUREIRO, L. M. Convergência e hipermodernidade: emerge a TV do ego. Prisma. Com, [S. I.], n. 7, p. 315-338, 2008. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2068. Acesso em: 10 jun. 2019.
MÉDOLA, A. S. L. D.; SILVA, E. S. Segunda tela e a reconfiguração das práticas comunicacionais no processo de fruição de televisão. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 145-164, jan./mar. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/19107/13116. Acesso em: 12 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19107
MICK, J. Trabalho jornalístico e convergência digital no Brasil: um mapeamento de novas funções e atividades. Revista Pauta Geral - Estudos em Jornalismo, Ponta Grossa, v. 2, n. 1, p. 15-37, jan./jun. 2015. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiR38Tz1Mn5AhU9HrkGHVBQDyoQFnoECAQQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F5257521.pdf&usg=AOvVaw0Xt7BStKXlYVhursP9C6RX. Acesso em: 10 jun. 2019.
MIGUEL, L. F.; BIROLI, F. Gênero e política no jornalismo brasileiro. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 15, n. 36, p. 24-39, ago. 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4412. Acesso em: 14 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4412
MELUCCI, A. A invenção do presente: movimentos sociais nas sociedades complexas. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
MILLER, T. A televisão acabou, a televisão virou coisa do passado, a televisão já era. In: FREIRE FILHO, J. J. (ed.). A televisão em transição: tendências da programação no Brasil e no mundo. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 95-102.
OLIVEIRA SOBRINHO, J. B. O livro do Boni. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2011. 119 p.
PALACIOS, R. A. Presidenta, mulher sapiens e outras coisa mais: os discursos de preconceito de gênero nas publicações da mídia e sua relação com a construção da imagem da presidente Dilma Rousseff. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Pública) – Universidade Federal do Pampa, Santana do Livramento, 2017. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/1761. Acesso em: 5 ago. 2019.
PERFIL do Jornalista Brasileiro 2021: características sociodemográficas, políticas, de saúde e do trabalho. Coordenação geral de Samuel Pantoloja Lima; Coordenação de Jacques Mick et al. Florianópolis: Quorum Comunicações, 2022. Disponível em: https://perfildojornalista.ufsc.br. Acesso em: 4 maio 2020.
PINHEIRO-MACHADO, R.; SCALCO, L. M. From hope to hate: The rise of conservative subjectivity in Brazil. HAU: Journal of Ethnographic Theory, [S. I.], v. 10, n. 1, p. 21-31, 2020. Disponível em: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/708627?mobileUi=0&. Acesso em: 20 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1086/708627
PITHAN, L. H.; VACLAVIK, M. C.; OLTRAMARI, A. P. Vulnerable careers: analysis of media layoffs as a turning point for journalists. Cadernos EBAPE. BR, [S. I.], v. 18, n. 1, p. 158-171, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/sPLgqsqNPrXV4dRxPw6J4fK/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 15 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395173439x
PONTEROTTO, D. Trivializing the female body: A cross-cultural analysis of the representation of women in sports journalism. Journal of International Women’s Studies, [S. I.], v. 15, n. 2, p. 94-111, 2014. Disponível em: https://vc.bridgew.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1755&context=jiws. Acesso em: 15 ago. 2020.
RIDDER, H. G.; HOON, C.; MCCANDLESS, A. The theoretical contribution of case study research to the field of strategy and management. In: KETCHEN, D. J.; BERGH, D. D. (ed.). Research methodology in strategy and management. [S. I.]: Emerald Group Publishing Limited, 2009. p. 137-175. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-8387(2009)0000005007
SILVA, A. F. Porque é que as fake news se transformaram em protagonistas do jornalismo contemporâneo? Comunicação Pública, [S. I.], v. 14, n. 26, p. 1-12, 2019. Disponível em: https://journals.ipl.pt/cpublica/article/view/149. Acesso em: 25 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.4000/cp.4139
SILVA, M. V. Masculino, o gênero do jornalismo: modos de produção das notícias. Florianópolis: Insular, 2014.
SILVA, M. V. Saberes para a profissão, sujeitos possíveis: um olhar sobre a formação universitária dos jornalistas e as implicações dos regimes de poder-saber nas possibilidades de encontro com a alteridade. 2015. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/118550. Acesso em: 25 jun. 2020.
SILVA, A. H.; FOSSÁ, M. I. T. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Dados em Big Data, [S. I.], v. 1, n. 1, p. 23-42, 2017. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EnEPQ129.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.
SILVA, F. P. D.; PORCELLO, F. A. C. Quando o repórter aparece na TV: o corpo e a voz da notícia no telejornalismo. Estudos em Comunicação, Covilhã, n. 22, p. 123-164, maio 2016. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/143300. Acesso em: 19 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.20287/ec.n22.a07
SILVEIRA, J. R. O jornalista na comunicação das organizações: cultura profissional e autopercepção. 2010. 319 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade de Brasília, Université de Rennes I, Brasília, 2010. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/8863. Acesso em: 10 jul. 2019.
SIQUEIRA, A. M. C. Caráter do jornalista: encontros e desencontros entre teoria e prática. 2014. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
SIQUEIRA, F. C. Telejournalism in Transformation: The Co-Production of New News-Values. Brazilian Journalism Research, [S. I.], v. 13, n. 2, p. 141-155, 2017. Disponível em: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/977. Acesso em: 1 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v13n2.2017.977
RODEMBUSCH, R. S.; BONAMIGO, D. The culture of participation in Brazilian public television: a study of the program Nation from TVE/RS. EPTIC, [S. I.] v. 19, n. 3, p. 189-205, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/download/7227/5814. Acesso em: 1 set. 2020.
THIBES, A.; NICOLETTI, J. Evolução salarial dos jornalistas de 2005 a 2015: Indicativos de precarização do trabalho. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO – SBPJOR, 15., 2017, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ECA/USP, 2017.
TOURINHO, C. A. M. Telejornalismo: em busca de um novo paradigma. Estudos em Jornalismo e Mídia, [S. I.] v. 7, n. 1, p. 19-29, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1984-6924.2010v7n1p19. Acesso em: 12 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-6924.2010v7n1p19
TRAQUINA, N. Teorias do Jornalismo. Uma comunidade interpretativa transnacional. Florianópolis: Insular. 2012. v. 2.
TRAVANCAS, I. Juventude e Televisão: um estudo de recepção do Jornal Nacional. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2007.
VELOSO, A. M. C.; VASCONCELOS, F. M. de; FERREIRA, L. As duas faces do sexismo na mídia: como Marcela Temer e Dilma Rousseff (PT) são retratadas pela Veja e IstoÉ. Revista Observatório, [S. I.], v. 3, n. 1, p. 58-83, 30 mar. 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3133. Acesso em: 17 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p58
VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, Campinas, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/10977. Acesso em: 17 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/tematicas.v22i44.10977
VIZEU, A. P.; CERQUEIRA DA SILVA, L. J. 65 anos de televisão: o conhecimento do telejornalismo e a função pedagógica. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 23, n. 3, set./dez. 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22638/14600. Acesso em: 13 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.3.22638
WOLFF, M. Televisão é a nova televisão. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.