Kitchen’s cinema, lake’s metaphor and fundamentals of Cao Guimarães’ creative process

For a filmmaker’s theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.41949

Keywords:

Cao Guimarães, Kitchen’s cinema, Lake’s metaphor, Creative process, Contemporary artist

Abstract

This paper aims to present a brief portrait of the artist and filmmaker Cao Guimarães, with data concerning the biography and creation process, and clarify concepts created by him and for us updated as “kitchen’s cinema” and the “lake’s metaphor”. From the analysis of his artistic career and understanding of the filmmaker on his own work, we introduced our perception of Cao Guimarães while “contemporary artist”, as the one who parts of the darkness of his time and realizes the camouflaged powers of language in the smallest details, materials with which will work to open them to a new possible use, to be shared with those who come into contact with the works. What imbues his work an eminently political character, by disabling the merely informative-communicational functions related to our senses and enable us to new ways of perceiving and feeling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael de Almeida, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Goiânia, GO, Brasil.

Doutor em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), em Campinas, SP. Professor do curso de Cinema e Audiovisual da Universidade Estadual de Goiás (UEG), em Goiânia, GO, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Arte, Inoperatividade, Política. In: GUERREIRO, António. Crítica do contemporâneo: política. Conferências internacionais, Serralves, 2007. p. 39-49.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? In: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009. p. 55-73.

CARVALHO, Maria Luiza Melo. Novas travessias: contemporary brazilian photography. London: Verso, 1996.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida – cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DARDOT, Marilá; GUIMARÃES, Cao. Correspondências. In: FERREIRA, Glória; PESSOA, Fernado (org.). Seminários Internacionais Museu Vale (4: 2009: Vila Velha, ES) - Criação e Crítica. Vila Velha, ES: Museu Vale, 2009. p. 144-161.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.

DUBOIS, Philippe. A foto-autobiografia: a fotografia como imagem-memória no cinema documental moderno. Revista Imagens, Campinas, n. 4, 1995.

GUIMARÃES, Cao. Cinema de cozinha. In: Cao Guimarães. [S. l.], out. 2008. Disponível em: http://www.caoguimaraes.com/page2/artigos/artigo_22.pdf. Acesso em: 16 mar. 2009.

GUIMARÃES, Cao. Documentário e subjetividade: uma rua de mão dupla. In: Itaú Cultural. Sobre fazer documentários. São Paulo: Itaú Cultural, 2007. p. 68-73.

GUIMARÃES, Cao. Entrevista com Cao Guimarães. [Entrevista cedida a] Revista de Cinema. Revista de Cinema, São Paulo, ago. 2005. Disponível em: https://www.caoguimaraes.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/revista-de-cinema-agosto-2005.pdf. Acesso em: 29 jul. 2022.

CAO GUIMARÃES: FICÇÃO, DOCUMENTÁRIO OU VIDEOARTE? Entrevistador: Marco Lacerda. Entrevistado: Cao Guimarães. Belo Horizonte: Programa FrenteVerso, Rádio Inconfidência FM, 22 nov. 2010. Programa de Rádio. Disponível em: https://domtotal.com/entrevistas/detalhes.php?entId=90. Acesso em: 29 jul. 2022.

GUIMARÃES, Cao. Não ficção em novos termos. Revista de Cinema, São Paulo, ed. 68, jul. 2006. Disponível em: http://www.caoguimaraes.com/page2/artigos/ent_07.pdf. Acesso em: 16 mar. 2009.

MARTINHO, Teté. Biografia comentada – FF>>Dossier 019>>Cao Guimarães. Associação Cultural Videobrasil, São Paulo, jun. 2006. Disponível em: http://www.sescsp.org.br/sesc/videobrasil/site/dossier019/bio.asp. Acesso em: 16 jul. 2009.

MARTINHO, Teté. Entrevista – FF>>Dossier 019>>Cao Guimarães. Associação Cultural Videobrasil, São Paulo, jun. 2006. Disponível em: http://www.sescsp.org.br/sesc/videobrasil/site/dossier019/entrevista.asp. Acesso em: 16 jul. 2009.

MIGLIORIN, Cezar. A superfície de um lago – bate-papo com Cao Guimarães. Entrevistado: Cao Guimarães. Revista Cinética: cinema e crítica, Rio de Janeiro, dez. 2006. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/entrevistacaoguimaraes.htm. Acesso em: 16 mar. 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Ed. 34, 2009.

SENRA, Stella. Como animais que morrem. Devires, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, jan./jun. 2007.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Cinema e poéticas de subjetivação. In: BARTUCCI, Giovanna (org.). Psicanálise, Cinema e Estéticas de Subjetivação. Rio de Janeiro, Imago, 2000. p. 71-99.

Published

2022-10-13

How to Cite

Almeida, R. de. (2022). Kitchen’s cinema, lake’s metaphor and fundamentals of Cao Guimarães’ creative process: For a filmmaker’s theory. Revista FAMECOS, 29(1), e41949. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.41949