Kitchen’s cinema, lake’s metaphor and fundamentals of Cao Guimarães’ creative process
For a filmmaker’s theory
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.41949Keywords:
Cao Guimarães, Kitchen’s cinema, Lake’s metaphor, Creative process, Contemporary artistAbstract
This paper aims to present a brief portrait of the artist and filmmaker Cao Guimarães, with data concerning the biography and creation process, and clarify concepts created by him and for us updated as “kitchen’s cinema” and the “lake’s metaphor”. From the analysis of his artistic career and understanding of the filmmaker on his own work, we introduced our perception of Cao Guimarães while “contemporary artist”, as the one who parts of the darkness of his time and realizes the camouflaged powers of language in the smallest details, materials with which will work to open them to a new possible use, to be shared with those who come into contact with the works. What imbues his work an eminently political character, by disabling the merely informative-communicational functions related to our senses and enable us to new ways of perceiving and feeling.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Arte, Inoperatividade, Política. In: GUERREIRO, António. Crítica do contemporâneo: política. Conferências internacionais, Serralves, 2007. p. 39-49.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? In: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009. p. 55-73.
CARVALHO, Maria Luiza Melo. Novas travessias: contemporary brazilian photography. London: Verso, 1996.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida – cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
DARDOT, Marilá; GUIMARÃES, Cao. Correspondências. In: FERREIRA, Glória; PESSOA, Fernado (org.). Seminários Internacionais Museu Vale (4: 2009: Vila Velha, ES) - Criação e Crítica. Vila Velha, ES: Museu Vale, 2009. p. 144-161.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.
DUBOIS, Philippe. A foto-autobiografia: a fotografia como imagem-memória no cinema documental moderno. Revista Imagens, Campinas, n. 4, 1995.
GUIMARÃES, Cao. Cinema de cozinha. In: Cao Guimarães. [S. l.], out. 2008. Disponível em: http://www.caoguimaraes.com/page2/artigos/artigo_22.pdf. Acesso em: 16 mar. 2009.
GUIMARÃES, Cao. Documentário e subjetividade: uma rua de mão dupla. In: Itaú Cultural. Sobre fazer documentários. São Paulo: Itaú Cultural, 2007. p. 68-73.
GUIMARÃES, Cao. Entrevista com Cao Guimarães. [Entrevista cedida a] Revista de Cinema. Revista de Cinema, São Paulo, ago. 2005. Disponível em: https://www.caoguimaraes.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/revista-de-cinema-agosto-2005.pdf. Acesso em: 29 jul. 2022.
CAO GUIMARÃES: FICÇÃO, DOCUMENTÁRIO OU VIDEOARTE? Entrevistador: Marco Lacerda. Entrevistado: Cao Guimarães. Belo Horizonte: Programa FrenteVerso, Rádio Inconfidência FM, 22 nov. 2010. Programa de Rádio. Disponível em: https://domtotal.com/entrevistas/detalhes.php?entId=90. Acesso em: 29 jul. 2022.
GUIMARÃES, Cao. Não ficção em novos termos. Revista de Cinema, São Paulo, ed. 68, jul. 2006. Disponível em: http://www.caoguimaraes.com/page2/artigos/ent_07.pdf. Acesso em: 16 mar. 2009.
MARTINHO, Teté. Biografia comentada – FF>>Dossier 019>>Cao Guimarães. Associação Cultural Videobrasil, São Paulo, jun. 2006. Disponível em: http://www.sescsp.org.br/sesc/videobrasil/site/dossier019/bio.asp. Acesso em: 16 jul. 2009.
MARTINHO, Teté. Entrevista – FF>>Dossier 019>>Cao Guimarães. Associação Cultural Videobrasil, São Paulo, jun. 2006. Disponível em: http://www.sescsp.org.br/sesc/videobrasil/site/dossier019/entrevista.asp. Acesso em: 16 jul. 2009.
MIGLIORIN, Cezar. A superfície de um lago – bate-papo com Cao Guimarães. Entrevistado: Cao Guimarães. Revista Cinética: cinema e crítica, Rio de Janeiro, dez. 2006. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/entrevistacaoguimaraes.htm. Acesso em: 16 mar. 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Ed. 34, 2009.
SENRA, Stella. Como animais que morrem. Devires, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, jan./jun. 2007.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Cinema e poéticas de subjetivação. In: BARTUCCI, Giovanna (org.). Psicanálise, Cinema e Estéticas de Subjetivação. Rio de Janeiro, Imago, 2000. p. 71-99.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.