The image of Christ in films
An idolatry case
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37184Keywords:
Icon, Idol, Image of ChristAbstract
The philosopher Marie-José Mondzain, in her research on the contemporary imaginary, goes back to the second crisis of the Byzantine iconoclasm to rescue a common operative concept in the study of the images produced and disseminated in present times. We will start from this debate, synthesized in the opposition eikon / eidolon, to compare the image of Christ in two different religious films: “The King of Kings” (1927), by Cecil B. DeMille, and “King of Kings” (1961), by Nicholas Ray. Film analysis will help us reveal the way in which the two filmmakers envisaged the dilemma of idolatry: In DeMille’s film, in order to avoid an idolatrous representation of Jesus, it is used an excess of mediations, characterizing Him according to a previous iconographic imaginary; in Ray’s film, on the other hand, the representation of Christ seems to reflect – as an authentic product of its time – the image of an idolatrous society.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. “O que é um dispositivo?” In: AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
BAZIN, André. O Que é o Cinema? São Paulo: Cosac & Naify, 2014.
BELTING, Hans. A verdadeira imagem. Porto: Dafne editora, 2011.
BESANÇON, Alain. A imagem proibida: uma história intelectual da iconoclastia. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
BOURGET, Jean-Loup. Cecil B. DeMille: le gladiateur de Dieu. Paris: Presses Universitaires de France, 2013.
GOMBRICH, Ernst. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 2009.
JESUS Cristo Superstar. Direção: Norman Jewison. Roteiro: Melvyn Bragg. Produção: Robert Stigwood. Intérpretes: Ted Neeley, Carl Anderson, Yvonne Elliman e outros. Música: Andrew Lloyd Webber. Hollywood: Universal Pictures, 1973. 106 min, sonoro, color., 35 mm.
JUVENTUDE Transviada. Direção: Nicholas Ray. Roteiro: Stewart Stern. Produção: David Weisbart. Intérpretes: James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo e outros. Música: Leonard Rosenman. Hollywood: Warner Bros., 1955. 111 min, sonoro, color., 35 mm.
LELOUP, Jean-Yves. O ícone: uma escola do olhar. São Paulo: UNESP, 2006.
M. E SOUZA, Claudio. “O Rei dos Reis”. In: O cinema é Nicholas Ray (Catálogo CCBB), 2011.
MONDZAIN, Marie-José. Image, sujet, pouvoir. Sens Public, [s. l.], jan. 2008.
MONDZAIN, Marie-José. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
O REI dos Reis. Direção: Nicholas Ray. Roteiro: Philip Yordan. Produção: Samuel Bronston. Intérpretes: Jeffrey Hunter, Siobhan McKenna, Hurd Hatfield, Ron Randell, Viveca Lindfors e outros. Música: Miklós Rózsa. Hollywood: MGM, 1961. 168 min, sonoro, color., 35 mm.
PRIGENT, Pierre. Jésus au cinéma. Genève: Labor et Fides, 1997.
REI dos Reis. Direção: Cecil B. DeMille. Roteiro: Jeanie Macpherson. Produção: Cecil B. DeMille. Intérpretes: H.B. Warner, Dorothy Cumming, Ernest Torrence, Joseph Schildkraut, James Neill, Joseph Striker e outros. Música: silencioso. Hollywood: Pathé Exchange, 1927. 151 min, silencioso, color e PB, 35 mm.
ROSENBAUM, Jonathan. “Círculo de dor”. In: O cinema é Nicholas Ray. (Catálogo CCBB), 2011.
TRÊS homens em conflito. Direção: Sergio Leone. Roteiro: Luciano Vincenzoni. Produção: Alberto Grimaldi. Intérpretes: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef e outros. Música: Ennio Morricone. Roma: Produzioni Europee Associate (PEA), 1966. 161 min, sonoro, color., 35 mm.
VADICO, Luiz Antonio. A imagem do ícone: Cristologia através do cinema. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.