Brazil: From identity to brand
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.33.3435Keywords:
Identity, Nationality, ConsumptionAbstract
With the title "Brazil: from identity to brand", it is sought to highlight, in the Brazilian trajectory, the thinking of the nation as a "construct" that, after being long linked to a State discourse and to the national project, Progressively to the market. It is this passage that we will focus on through the connections between body, fashion, culture and Brazil, having as a background the identity issue, the development of new communication and marketing technologies, textile production, design and the progressive globalization of economy.Downloads
References
BIVAR, Antônio. O que é Punk. São Paulo: Brasiliense, 1982.
BUENO, André e GÓES, Fred. O que é Geração Beat. São Paulo: Brasiliense, 1984.
COSTA, Cacilda Teixeira da. Arte no Brasil 1950- 2000: movimentos e meios. São Paulo: Alameda, 2004.
DÓRIA, Carlos. Bordado da fama: uma biografia de Dener. São Paulo: Ed. SENAC São Paulo, 1998.
DOUGLAS, Mary e ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo; tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2004.
Folha de S. Paulo. Caderno Ilustrada, 3 de dezembro de 2004.
FONTENELLE, Isleide Arruda. O nome da marca: McDonald’s, fetichismo e cultura descartável. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.
GOMES, Laura Graziela; BARBOSA, Lívia e DRUMMOND, José Augusto. (Orgs.). O Brasil não é pra principiantes: Carnavais, malandros e heróis, 20 anos depois. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia; prefácio Néstor García Canclini; tradução Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.
ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. 5 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PALOMINO, Erika. A moda, 2 ed. São Paulo: Publifolha, 2003.
PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. O que é contracultura. São Paulo: Brasiliense, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.