Culture, consume and stereotypes
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.32.3423Keywords:
Culture, Consume, EducationAbstract
This study is part of a bigger research that discusses the influence of stereotypes presented by television in the formation of Artistic Education: Fine Arts students, at Universidade de Passo Fundo. The objectives look for research the participants’ perception about aesthetic human models construed/reproduced by mass media.Downloads
References
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Teoria da cultura de massa. S. Paulo: Paz e terra, 1969.
ALVES, G. A. O quotidiano visto através da TV. In: MESQUITA, Z.; BRANDÃO, C.R. (Org.) Territórios do cotidiano: uma introdução a novos olhares e experiências. Porto Alegre/Santa Cruz do Sul: Ufrgs/Unisc, 1995. p. 191–206.
BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cutrix, 1977.
_____. O rumor da língua. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BELTRÃO, L.; QUIRINO, N. de O. Subsídios para uma teoria da comunicação de massa. 2.ed. São Paulo: Summus, 1986.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 2000.
CHAUÍ, M. H. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Cortez, 1997.
CORREA, J. C. Comunicação e cidadania: os media e a fragmentação do espaço público nas sociedades pluralistas. Lisboa: Livros Horizonte, 2004.
DEFLEUR, M.; BALL-ROKEACH, S. Teorias da comunicação de massa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1989.
FERRÉS, J. Televisão e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
GOMES, P. B. A formação de visualidade, imaginário e estereótipos. Revista da Fundarte. Montenegro, ano II, volume II, número 04, jul.–dez. 2002. p.32–40.
MACHADO, E. S. A televisão como ampliação da esfera do ser e do gosto. In: INTERCOM, CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25, 2002, Salvador. Anais. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2002.
MEIRA, M. Filosofia da criação: reflexos sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.
MÈLICH, J-C. Del extraño al cómplice: la educación en la vida cotidiana. Barcelona: Anthropos, 1994.
MELLO. J. M. de. Comunicação: teoria da comunicação: paradigmas latinoamericanos. Petrópolis: Vozes, 1988.
ORMEZZANO, G.; TORRES, M.C. Máscaras e melodias: duas visões em arte e educação. 2.ed. São Miguel do Oeste: Arco Íris, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.