Journalists, television and other media in the cinema
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.32.3420Keywords:
Movies, Ethics, JournalistsAbstract
We target the power of influence of professionals of the Press and mainly the way they use and abuse this influence in their social relations plots. Hence, we are faced in the field of Ethics and Communications. We propose an investigation on the way media professionals exercise their power of (information) influence. However, we have to admit that journalists are part of a much more complex field that includes radio, television and other media. Therefore, we are looking to update the focus of the various ways of communication under the movie lens, since its epistolar communication as well as radio, photography, telephone and television.Downloads
References
BAUDRILLARD, J. Tela Total: Mito-ironias da era do virtual e da imagem. Porto Alegre: Sulina, 1997.
BAUMAN, Z. O mal-estar na pós-modernidade. Jorge Zahar, 1998.
BERGER, C. Jornalismo no Cinema. Porto Alegre: UFRGS, 2002.
FAUSTO NETO, A. Desmontagens de sentidos. Leitura dos discursos midiáticos. João Pessoa: Ed. UFPB, 2001.
MAFFESOLI, M. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, ano.
MUNIZ SODRÉ. O ethos midiático. In: _____. Antropológica do Espelho. Vozes, 2002.
ORICCHIO, L. Z. Cinema de novo. Um balance crítico da retomada. S. Paulo: Estação Liberdade, 2003.
VERON, E. La construction de l’événement. Paris: De Minuit, 1979.
TEXTOS DISPONIBILIZADOS NA INTERNET
BALOGH, A. Media e temporalidade. Dromoscopia e serialidade. O admirável mundo novo em ritmo de rock pauleira. In: XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. INTERCOM 2004. Porto Alegre – RS. Disponível em: http://www.adtevento.com.br/intercom/resumos/R0808-1.pdf. Acesso em: 16 nov. 2005.
DINES, A. A Imprensa em questão. (Sobre o filme O quarto poder, Costa Gravas). Disponível em: http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/ artigos/iq050898a.htm. Acesso em: 16 nov. 2005.
_____. O show da vida: fingimos que somos livres, os jornais fingem que são imparciais. In: Observatório da Imprensa, nº 56, 05.11.98. Diposnível em: http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/circo/cir051198.htm. Acesso em: 16 nov. 2005.
FLORIO, M. Billy Wilder e a crítica à mídia jornalística no filme A montanha dos sete abutres. In: XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. INTERCOM 2004. Porto Alegre – RS. Disponível em: http://www.adtevento.com.br/intercom/resumos/R1333-2.pdf.
OLIVEIRA, W. McLuhan como personagem de cinema. In: XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. INTERCOM 2004. Porto Alegre – RS. Disponível em: http://www.adtevento.com.br/intercom/buscatrabalho.aspacao=consultar. Acesso em: 01 nov. 2005.
STEINBERGER, M. B. O Show da Vida. Truman e o espaço público mal resolvido. In: Observatório da Imprensa, nº 56, 05.11.98. Disponível em: http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/artigos/art051198a.htm.
TANAKA, K. K. Espectadores, observadores ou coadjuvantes? In: OI, 05.11.98. Disponível em: http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/artigos/art051198b.htm. Acesso em: 16 nov. 2005.
TRAVANCAS, I. O jornalista como personagem de cinema. In: XXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. INTERCOM 2001. Campo Grande – MS. Disponível em: http://www.adtevento.com.br/intercom/buscatrabalho.asp?acao=consultar. Acesso em: nov. 2005.
ADORO CINEMA. Disponível em: http://adorocinema.cidadeinternet.com.br/
default.asp.
JORNALISTAS NÃO PRESTAM NO CINEMA. In: Observatório da Imprensa. 26.07.2005. Disponível em: http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/artigos.asp?cod=339MON002/
INSTITUTO GUTEMBERG. Cine Gutemberg. Jornalismo e Jornalistas no enredo dos filmes. Disponível el: http://www.igutenberg.org/cinema.html. Acesso em: 23 out. 2005.
CONTRACAMPO. Revista de Cinema. Disponível em: http://www.contracampo.com.br/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.