Figures of immediacy in the visual rhetoric of advertising
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2006.31.3401Keywords:
Communication, advertising, imaginaryAbstract
The purpose of this text is to present the question of the "imaginary of communication", proper to contemporary advertising images, from the discussion about how the theme of the grotesque is worked by them, in the context of their visual discourse (that is, from Of the iconic-plastic matter of his images).Downloads
References
BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica, A retórica da imagem. In: O óbvio e o obtuso. Ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BRANDÃO, Roberto de Oliveira. As figuras de linguagem. Série Fundamentos. São Paulo: Ática, 1989.
CERIANI, Giulia. Représenter le silence: analyse de la campagne institutionelle Telecom Italie 2003. In: HÉNAULT, Anne (Org.). Ateliers de Sémiotique Visuelle. Paris: PUF, 2004.
ECO, Umberto. O Olhar Discreto: por uma semiologia das mensagens visuais. São Paulo: Perspectiva, 1978.
FRESNAULT-DERUELLE, Pierre. L'éloquence des images. Images fixes III. Paris: PUF, 1993.
GOMBRICH, Ernest H. A participação do observador. Arte e ilusão: um estudo sobre a psicologia da representação pictórica. São Paulo: Martins Fontes, 1986.
GOMBRICH, Ernest H. Standards of truth: the arrested image and the moving eye. In: The image and the eye: futher studies in the psychology of pictorial representation. London: Phaidon, 1982.
KAYSER, Wolfgang. O grotesco. Configuração na pintura e na literatura. São Paulo: Perspectiva, 2003.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
PICADO, Benjamim. Ícones, Instantaneidade, Interpretação: por uma pragmática da representação pictórica na fotografia. In: Galáxia, n. 9, 2005.
PICADO, Benjamim. Olhar testemunhal e representação da ação na fotografia. In: e-compós., n. 3, 2005.
VÉRON, Eliseo. De l'image sémiologique aux discursivirtés: le temps d’um photo. In: Hermes. 13/14, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.