Identity and consumption in postmodernity: crisis and revolution in marketing
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2006.31.3400Keywords:
Communication, consumption, imageAbstract
In this article, the author discusses a crisis of paradigms and a new market view of consumption. The way it consumes has changed, so at least, the postmodern doctrinators, the ones who decree the marketing crisis, point out.Downloads
References
ACCARDO, A. Introduction à une sociologie critique. Bordeaux: Le Mascaret, 1997.
ARMSTRONG, G. & KOTLER, Ph.. Marketing – an introduction. New Jersey: Prentice Hall, 2000.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2002.
BARKER, C. W.; ANSHEN M. Modern Marketing. New York: McGraw-Hill, 1939.
BARROS FILHO, C. Ética na Comunicação. São Paulo: Summus, 2003.
BAUDRILLARD, J. La société de consommation. Paris, 1990.
______. Para uma crítica da economia política do signo. Rio de Janeiro: Elfus, 1995.
BAUMAN, Z. Amor Líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
______. Ética pós-moderna. São Paulo, Paulus, 1997.
______. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro, Zahar, 2000.
BOURDIEU, P. La distinction. Paris, Minuit, 1979.
CAMPBELL, C. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
CHAUI, M. O que é ideologia? São Paulo: Brasiliense, 2003.
______. Público, Privado, Despotismo. In: NOVAES, Adauto (Org.) Ética. São Paulo: Cia das Letras, 2000.
COMTE-SPONVILLE, A. Traitè du désepoir de la beatitude. Tome 2, "Vivre", Paris: PUF, 1988.
DI NALLO, E. Meeting Points. São Paulo: Cobra, 1999.
EAGLETON, T. As ilusões do pós-modernismo. Rio de Janeiro, Zahar, 1998.
______. La ideología y sus vicisitudes en el marxismo occidental. In: ZIZEK, Slavoj. Ideología: Un mapa de la cuestión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2003.
ESPINOSA, B. Ética à maneira dos geômetras. São Paulo: Atena, s/d.
FERRARI, F. Planejamento e atendimento: a arte do guerreiro. São Paulo: Loyola, 1997.
FROMM, E. The Psychological Aspects of the Guaranteed Income. In THEOBALD, Robert (Org.). The Guaranteed Income: Next Step in Economic Evolution? Nova York: Doubleday, 1964.
GIDDENS, A. The consequences of modernity. Palo Alto: Stanford University Press, 1990.
GOFFMAN, E. A Representação do Eu na Vida Cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2003.
KAUFMANN, J. C. Ego. Paris: Nathan, 2001.
KOTLER, Ph. Personalização em massa. In: HSM Management, n. 5, nov. 1997.
KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2003.
JAMESON, F. Modernidade singular. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2005.
MARKIN JUNIOR, R. Consumer Behaviour: A Cognitive Orientation. Nova York: Macmillam, 1974.
LYOTARD, J. F. La Condition Post-Moderne. Paris: Minuit, 1979.
______. Réponse à la question, qu’est-ce que le postmoderne? In: Le postmoderne expliqué aux enfants. Paris: Seuil, 1986.
LIPOVETSKY, G. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.
McCARTHY, J. Basic Marketing. Homewood: Richard Irwin, 1960.
MAFFESOLI, M. A Contemplação do Mundo. Porto Alegre, Ofícios, 1995.
MONGARDINI, C. Spazio sociale e cultura moderna. In: Teoria sociológica stratificazione sociale. Roma: Nis, 1986.
O'NEILL, J. The Productive Body: An Essay on the Work of Consumption. In: Queen's Quarterly, Nova York, n. 85, 1978.
PEREZ, C. Signos da Marca. São Paulo: Thomson, 2004.
SANTOS, J. O que é pós-moderno? São Paulo: Brasiliense, 2004.
SÉBASTIEN, Ch. O individualismo paradoxal: introdução ao pensamento de Gilles Lipovetsky. In: LIPOVETSKI, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarola.
SEIXAS, R.; COELHO, P. Metamorfose Ambulante. In: Raul Vivo. São Paulo, Eldorado, 1983.
SEMPRINI, A. Marche e mondi possibili. Un approccio semiotico al marketing della marca. Milano, Franco Angeli.

