To think digital music consumption
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.28.3334Keywords:
cyberculture, digital music, listeningAbstract
The present article discusses the transformations in the modes of listening, as well as music distribution within the context of cyberculture. Along with the fact that listening has been increasingly mediated by highly sophisticated technologies of sound, the radical immateriality of digital media must be acknowledged. The extreme malleability of the digital sound favors the fading of contours between
copy and original, author and editor, consumer and distributor. The proliferation of sites of free distribution of music in the Internet has also been challenging the
commercial format of music listening. As independent production and distribution become more professional, minority consumer niches meet their possible economic
viability in the web.
Downloads
References
BANDEIRA, Messias G. O underground na era digital. In: XXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2001, Campo Grande. Anais... Campo Grande: Intercom, 2001.
______. Música e cibercultura: do fonógrafo ao MP3. In: X Compós, 2001, Brasília. Anais... Brasília: UNB, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BERRY, Colin. Music on the Internet. São Francisco: Sybex, 1995.
BURNETT, Robert. The global jukebox: the international music industry. Londres: Routledge, 1996.
BRIGGS, Asa; BURKE, Peter. Uma história Social da Mídia: de Gutenberg à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CASTRO, Gisela. O Caso Napster: de como um dropout deu a volta por cima e abalou. In: Revista LOGOS, n. 15, 2001.
______. As Canções Inumanas: música, tecnologia, escuta & comunicação. Tese (Doutorado) - Programa de Pós Graduação em Comunicação e Cultura, ECO/UFRJ, 2003.
______. Web Music: produção e consumo de música na cibercultura. Revista Comunicação, Cultura e Consumo, n. 2, 2004.
______. Novas posturas de escuta na cultura contemporânea. Revista INTEXTO, n. 10, 2004.
______. As Canções Inumanas. Revista e-COMPÓS, n. 2, 2005.
RITICAL ART ENSENBLE. Distúrbio Eletrônico. São Paulo: Conrad, 2001.
DOMINGUES, Diana. Arte e tecnologia no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: UNESP, 1997.
EBARE, Sean. Digital Music and subculture: sharing files, sharing styles. First Monday, v. 9, n. 2, fev. 2004. Disponível em: http://firstmonday.org/issues/issue9_2/ebare/index.html. Acesso em: dez. 2004.
FOX, Michael. Technological and Social Drivers of Change in the Online Music Industry. First Monday, v. 7, n. 2, fev. 2002. Disponível em: http://firstmonday.org/issues/issue7_2/fox/index.html. Acesso em: dez. 2004.
FRIES, Steve. ITunes Mints Podcasting Stars. Wired News, 18 jul. 2005.
LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.
LESSIG, Lawrence. The Future of Ideas. New York: Random House, 2001.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2003.
MARTINS, Francisco; MACHADO DA SILVA, Juremir (Orgs.). A Genealogia do Virtual: comunicação, cultura e tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2004.
MCLUHAN. Marshall. Understanding media: the extensions of man. Cambridge: MIT Press, 1992.
MENEZES, Philadelpho (Org.). Signos Plurais: arte, mídia e cotidiano na globalização. São Paulo: Experimento, 1997.
RÜDIGER, Francisco. Elementos para a crítica da cibercultura: sujeito, objeto e interação na era das novas tecnologias de comunicação. São Paulo: Hacker Editores, 2002.
SÁ, Simone Pereira; DE MARCHI, Leonardo. Não basta ser Dj, tem que ser underground! Sobre coletivos e comunidades virtuais de música eletrônica no Brasil. ANAIS da Compós, 2004.
SÁ, Simone Pereira. Telefones móveis e formas de escuta na contemporaneidade. Revista Razón y Palabra, out./nov., 2004.
SEVCENKO, Nicolau. Virando Séculos: corrida para o século XXI, no loop da montanha-russa. São Paulo: Cia das Letras, 2001.
STERNE, Jonathan. The Audible Past: cultural origins of sound reproduction. Durhan & London: Duke University Press, 2003.
VAZ, Paulo. Esperança e excesso. In: XXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2001, Campo Grande. Anais... Campo Grande: Intercom, 2001.
______. Internet e propriedade intelectual. In: XI Compós, 2002, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.