Visual communication in digital enviroment: devices and typographic performance on the covers of Elle magazine
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.1.31061Keywords:
Visual Communication. Digital Typography. Elle Brasil Magazine.Abstract
the variety of fixed and mobile digital devices impacts the visual communication in media outlets, such as the typography of magazine covers in a virtual environment. The quality is also related to how the contents are presented, which key features are the readability and usability. This study encompasses the interaction between communication, digital typography and magazines. The purpose is to explore the digital typography environment and suggest criteria to control the quality of the typographic presence in digital platforms. The research is qualitative, descriptive, and analyzes the covers of Elle Brasil in digital environments through readability and usability categories. Based on the analyses, we have seen that the quality of the typography presence in digital environment must encompass the identity of the media outlet and the characteristics of the platform, maintaining the readability. The presence of usability in devices corrects eventual discomforts and makes reading a pleasant experience.Downloads
References
MARTINS, C. Análise da trilogia Matrix. 2012 – A Era de Ouro, [200-?].
Disponível em: http://2012aeradeouro.webnode.com.br/products/analise-do-filme-matrix/. Acesso em: 6 mar. 2017.
ALI, F. A arte de editar revistas. São Paulo: Companhia Editora Nacional. 2009.
ALTERMANN , D. Design Responsivo: entenda o que é a técnica e como ela funciona. Midiatismo, 2012.
Disponível em: https://www.midiatismo.com.br/design-responsivo--entenda-o-que-e-a-tecnica-e-como-ela-funciona. Acesso em: 26 mar. 2018.
ANDRADE, D. S. Efeito Matrix. In: Blog do Dario, 21 out. 2010.
Disponível em: http://photoshopindesign.blogspot.com/2010/10/efeito-matrix.html. Acesso em: 27 fev. 2019.
BARBOSA, S. Entrevista I [fev.2017]. Entrevistador: Audrey Marques Duarte. Salvador, 14 fev. 2017. 1 arquivo .mp3 (52 min.).
BARBOSA, S. Jornalismo convergente e continuum multimídia na quinta geração do jornalismo nas redes digitais. In: CANAVILHAS, J. (org.). Notícias e Mobilidade: O Jornalismo na Era dos Dispositivos Móveis. Covilhã, Portugal: LABCOM-UBI.
Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.878.4768&rep=rep1&-type=pdf#page=41. Acesso em: 20 mar. 2018.
BRINGHURST, R. Elementos do estilo tipográfico. 3.ed. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
CALDWELL, Cath; ZAPATERRA, Yolanda. Design editorial: Jornais e revistas / mídia impressa e digital. São Paulo: Gustavo Gilli, 2014.
CANEVACCI, M. Antropologia da comunicação visual. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
CARRAMILL O, M. C. Produção gráfica II: papel, tinta, impressão e acabamento. São Paulo: Global, 1997.
ELLE - PARA MADAMES E MADEMOISELL ES. Correio do Povo. Porto Alegre, 2 jul. 2014.
Disponível em: http://www.correiodopovo.com.br/blogs/correiofeminino/2014/07/14028/elle-para-madames-e-mademoiselles/. Acesso em: 22 fev. 2017.
COSTA, S. R. Minidicionário do discurso eletrônico-digital. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
DONDIS, D. A. A sintaxe da linguagem visual. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DUARTE, A. M. A revista, o design gráfico e a tipografia digital: um estudo de caso sobre as capas de Elle. 2017. 348p. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Escola de Comunicação, Educação e Humanidades, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2017.
FADEL, L.; LICHESKI, L. (In)acessibilidade digital. InfoDesign: revista brasileira de design da informação, São Paulo, v.10, n. 2. p.104-122, 2013.
FARIAS, P. Tipografia digital: o impacto das novas tecnologias. 4. ed. Teresópolis: 2AB, 2013.
GABRIEL, Martha. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec, 2010.
ABRIL COMUNICAÇÕES S/A. GoRead. Grupo Abril, 2016. Ferramenta digital para produtos editoriais. Disponível em: https://www.goread.com.br/aplicativos. Acesso em: 14 jan. 2019.
ELLE BRASIL. São Paulo, 2016, n. 343, dez. 2016a.
Disponível em: http://webviewer.iba.com.br/viewer?ticket=cfcdc061c4722b77824c978c88d6f999. Acesso em: jan. 2017.
ELLE BRASIL. São Paulo, 2016, n. 339, ago. 2016b.
Disponível em: http://webviewer.iba.com.br/viewer?ticket=17fa09a6df3e53bcab277c62aaa8df98. Acesso em: jan. 2017.
ELLE BRASIL. São Paulo, 2016, n. 339, nov. 2016c.
Disponível em: http://webviewer.iba.com.br/viewer?ticket=cfcdc061c4722b77824c978c88d6f999. Acesso em: jan. 2017.
GRUZYN SKI, A., Design editorial e publicação multiplataforma. InTexto, Porto Alegre, n. 34, p. 571-588, set./dez. 2015.
https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.571-588
GUIMARÃES, L. Conceitos, fundamentos e as três dimensões do jornalismo visual. Revista Comunicação Midiática, v.8, n.3, p. 236-253, set./dez. 2013.
LONGHI, R. R. Infografia on-line: narrativa intermídia. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 6, n. 1, p. 187-196, jan. /jul. 2009.
Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1984-6924.2009v6n1p187. Acesso em: 27 maio 2017.
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2009v6n1p187
LUPTON, E. (org.). Tipos na tela. São Paulo: Gustavo Gili, 2015.
LUPTON, E. Pensar com tipos: guia para designers, escritores, editores e estudantes. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
MARQUES, T. Tipografia: estrutura e conceitos digitais. Convergências. In: Revista de Investigação e Ensino das Artes. 2. ed. Castelo Branco: IPCB (Instituto Politécnico Castelo Branco), 2008. ISSN: 1646-9054.
Disponível em: http://convergencias.esart.ipcb.pt/article/30. Acesso em: 8 fev. 2017.
MARTINS, C. Análise da trilogia Matrix.
Disponível em: http://2012aeradeouro.webnode.com.br/products/analise-do-filme-matrix/. Acesso em: 6 mar. 2017.
MUNARI, B. Diseño y comunicación visual: contribución a una metodología didáctica. Barcelona: G. Gili, 1997.
NIELSEN, J. Usability enginnering. Boston: Academic Press, 1993.
https://doi.org/10.1016/B978-0-08-052029-2.50009-7
Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República. Pesquisa Brasileira de Mídia 2016. Brasília, 2016.
Disponível em http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-de-pesquisas-quantitativas-e-qualitativas-de-contratos-atuais/pesquisa-brasileira-de-midia-pbm-2016.pdf/view. Acesso em: 10 de jan. 2018.
RADFAHRER, L. Design web design. São Paulo: Market Press, 2000.
ROGERS, Y. Design de interação: além da interação humano-computador. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.
SCHACKEL, B. Usability: context, framework, definition, design and evaluation. In: SCHACKE, B.; RICHARDSON, S. J. (eds.). Human factors for informatic usability. New York: Cambridge University Press , 1991. p. 21-37.
SPIEKERMANN , E. A linguagem invisível da tipografia: escolher, combinar e expressar com tipos. São Paulo: Blücher, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.