Comunicasom: a reflection on sound in technological society
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2000.12.3067Keywords:
Communication, sound, technologyAbstract
Sound as music has always contributed to the technological development of mankind, have it been originated from the most simple musical instrument or produced by a keyboard hooked to the most sophisticated computer hardware. Its essence are the vibratory waves – thus its fate is movement and permanent oscillation. The objective of this text is to show the relationships which exist between sound & education as well as between environment & technology.Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Dicionário Musical Brasileiro. Ministério da Cultura, São Paulo, IEB/Edusp, 1989.
BAUDRILLARD, Jean. Tela total: mito-ironias da era do virtual e da imagem. Porto Alegre, Editora Sulina, 1997.
CAGE, John. De Segunda a um ano. São Paulo, Hucitec, 1985.
CATUNDA, Marta. O canto de Céu Aberto e de Mata Fechada. Cuiabá, Edufmt, 1994.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro, Graal, 1988.
GLEICK, James. Caos: a criação de uma nova ciência. Rio de Janeiro, Campus, 1990.
GLEISER, Marcelo. A dança do universo: dos mitos de criação ao Big Bang. São Paulo, Companhia das Letras, 1997.
FLORENCE, Hercules. Zoophonia. Rev. Inst. Histórico e Geográfico Brasileiro, tomo 39, 2ª parte, Rio de Janeiro, p. 321-36, 1876. Trad. Alfredo D’Escragnolle Taunay.
FREEDMAN, David H. Ligações quânticas. In: O mistério da vida e do universo, Shore William (org.) Rio de Janeiro, 1994.
HORGAN, John. O fim da ciência: uma discussão sobre os limites do conhecimento científico. São Paulo, Companhia das Letras, 1998.
JACOMY, Bruno. A habilitação das habilidades. In: O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, 1996.
KERCKHOVE, Derrick. O senso comum, o antigo e novo. In: PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. Rio de Janeiro, Editora 34, 1993.
LATOUR, Bruno. Do humano nas técnicas. In: O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, 1996.
LESGARDS, Roger. O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, p. 12, 1996.
LÉVI-STRAUSS. Olhar escutar ler. São Paulo, Companhia das Letras, 1997.
LÉVY, Pierre.O que é o virtual? Rio de Janeiro, Editora 34, 1996.
LYDEN, Peter & SCHWARTZ, Peter. Economia deve ter longo período de expansão. Jornal Estado de São Paulo, Ano IX, número 3.878, 21 setembro 1997.
MARCONDES FILHO, Ciro (coordenador). Pensar pulsar: cultura comunicacional, tecnologias, velocidade. Coletivo do NTC, São Paulo, Edições NTC, 1996.
MARTIN, Murray. Técnicas de Gravação Midi. Rio de Janeiro, Forense, 1997.
SAID, Eduard. Elaborações musicais. Rio de Janeiro, Imago, 1992.
SOLEIL, Jean Jacques & LELONG, Guy. As obras-primas da música. São Paulo, Martins Fontes, 1992
STIEGLER, Bernard. A tecnologia contemporânea: ruptura e continuidade. In: O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, 1996.
TRIVINHO, Eugênio. Redes: obliterações no fim de século. São Paulo, Annablume Editora Comunicação, 1998.
STRAVINSKY, Igor. Dictionnaire des musiciens. Microcosme, Le Seuil, 1964.
WACHSMANN, Klaus. Classificação dos instrumentos musicais. In: Dictionary of musical instruments. The new Growe, London, MacMillan Press Limited, p. 407-14, 1984.
WEISSBERG, Jean Louis. Real e Virtual. In: PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. Rio de Janeiro, Editora 34, 1993.
WISNICK, Miguel. O som e o sentido. São Paulo, Companhia da Letras, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.