Cinematographic representations of investigative journalism in All The president’s men (1976) and Spotlight (2015)

Authors

  • Fernanda Lima Lopes UFRJ
  • Maurício da Silva Duarte Universidade Salgado de Oliveira
  • Itala Maduell Vieira PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.3.26904

Keywords:

Journalism, Professional identity, Cinema

Abstract

The article evaluates within cinematographic productions the construction of the senses related to the investigative journalist’s images. The aim is to understand these representations and in what ways they interact with the processes of journalistic identity construction. Two Hollywood movies, based on real cases, are analyzed: All the president’s men (1976) and Spotlight (2015). Both mobilize lasting stereotypes (credibility, neutrality, heroism) about investigative journalists and a given recognition of their power in the social space. Moreover, these narratives present themselves as “neutral” and truthful versions of the facts that they address, blurring the processes of selection and editing – common to journalism and cinema– and, in the case of the 2015’s movie, it also erases the context of journalism in the 21st century. The theoreticalmethodological framework is based on the analysis of textually oriented discourse (Fairclough, 2001) and on the semiology of social discourses (Pinto, 2002).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Lima Lopes, UFRJ

É doutora e mestre em Comunicação e Cultura (UFRJ). Graduada em Jornalismo (UFMG). realiza estágio pós-doutoral na Escola de Comunicação da UFRJ. Tem experiência como docente na pós-graduação (ECO/UFRJ; UVA-RJ; Unesa-RJ) e na graduação em Comunicação (UnilesteMG; ECO/UFRJ, Unesa-RJ).

Maurício da Silva Duarte, Universidade Salgado de Oliveira

Possui graduações em Licenciatura em História, pela Universidade Federal Fluminense; e Jornalismo, pela Universidade Federal Fluminense. É mestre em Sociologia pela Sociedade Brasileira de Instrução - SBI/IUPERJ e doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Concluiu estágio pós-doutoral em Comunicação, na Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ). É professor titular do curso de Comunicação Social da Universidade Salgado de Oliveira.

Itala Maduell Vieira, PUC-Rio

Professora de Jornalismo no Departamento de Comunicação Social da PUC-Rio, é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e mestra pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ).

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.

______. Estética da comunicação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1992.

BECKER, Howard. Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Hucitec, 1994.

BERGER, Christa (Org.). Jornalismo no cinema. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.

BERNSTEIN, Carl. Depoimento em Pressure and the press: The making of all the president’s men. Produção: Andrew J. Kuehn, Dave Gilbert e Bill Cox. Warner Bros./Kaleidoscope Films, EUA, 1976. Disponível em: www.youtube.com/watch?v= uw1Rz9Y69s4. Acesso em: 3 mar. 2017.

______.Depoimento em All the president’s men – Telling the true about lies. Documentário extra da edição especial de 30 anos do filme. Texto, produção e direção: Gary Leva. Leva FilmWorks, Inc. EUA, 2006. Disponível em: www.levafilmworks. com/all-the-presidents-men. Acesso em: 26 fev. 2017.

CASTILHO, Marcio. Um patrimônio dos próprios jornalistas: o Prêmio Esso, a identidade profissional e as relações entre imprensa e Estado (1964-1978). 2010. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicação da UFRJ, Rio de Janeiro, 2010.

CHARAUDEAU, Patrick; Maingueneau, Dominique. Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

DUCROT, O. Le direetledit. Paris: Minuit, 1984.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Univ. de Brasília, 2001.

HALL, Stuart. The work of representation. In: ____. (org.) Representation: cultural representation and cultural signifying practices. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/Open University, 1997.

HOFFMAN, Dustin. Depoimento All the president’s men – Telling the true about lies. Documentário extra da edição especial de 30 anos do filme. Texto, produção e direção de Gary Leva. Leva FilmWorks, Inc. EUA, 2006. Disponível em: www.levafilmworks.com/all-the-presidents-men. Acesso em: 26 fev. 2017.

GOLDSTEIN, Meredith. How the Spotlight movie was made. Boston Globe, 30 out. 2015. Disponível em: http://www.bostonglobe.com/lifestyle/names/2015/10/30/how-spotlight-movie-got-made/wXVXUiYPkoF3hEP9K4dydP/story.html. Acesso em:14 nov. 2016.

KERBRAT-ORECCHIONI, C. L’implicite. Paris: Armand Colin, 1986.

LOPES, Fernanda Lima. Ser jornalista no Brasil: identidade profissional e formação acadêmica. São Paulo: Paulus, 2013.

________. Autorreferenciação e construção da identidade jornalística. 2007. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Escola de Comunicação, UFRJ, Rio de Janeiro, 2007.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas Tendências em Análise do Discurso. Campinas: Editora Pontes, 1997.

______. Termos-chave da Análise do Discurso. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

MOLOTCH, Harvey; LESTER, Marilyn. As notícias como procedimento intencional: acerca do uso estratégico de acontecimentos de rotina, acidentes e escândalo. In: TRAQUINA, Nelson (org.). Jornalismo: questões, teorias, estórias. Lisboa: Veja, 1993.

TRAQUINA, Nelson (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1993.

NASSIF, Luis. O jornalismo dos anos 90. São Paulo: Futura, 2003.

OLIVEIRA, Michele Roxo de. Profissão jornalista: um estudo sobre representações sociais,identidade profissional e as condições sociais de produção da notícia. 2005. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – FAAC, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2005.

O’REILLY, Tim. O que é Web 2.0: Padrões de design e modelos de negócios para a nova geração de software. O’Reilly Media, Inc, 30 set. 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/114173/mod_resource/content/1/o-que-e-web-20_Tim%20O%C2%B4Reilly.pdf. Acesso em: 16 mar. 2017.

PAKULA, Allan J. Depoimento em Pressure and the press: The making of all the president’s men. Produção: Andrew J. Kuehn, Dave Gilbert e Bill Cox. Warner Bros./KaleidoscopeFilms, EUA, 1976. Disponível em: www.youtube.com/watch?v= uw1Rz9Y69s4. Acesso em: 3 mar. 2017.

PAVLIK, John. Journalism and new media. Nova York: Columbia University Press, 2001.

PINTO, Milton José. Comunicação e discurso. São Paulo: Hackers, 2002.

PINTO, Milton José; DUARTE, Maurício da Silva. Discurso, implícitos e Ideologia: As ONGs e a visão arcaica da relação entre público e privado. In: RIBEIRO, Ana Paula Goulart; PINTO, Milton José (Org.). Discursos: Coleção de Estudos da Linguagem Como Prática Social. Rio de Janeiro: Editora Ilustração, 2005, v. único, p. 31-46.

REDFORD, Robert. Depoimento All the president’s men – Telling the true about lies. Documentário extra da edição especial de 30 anos do filme. Texto, produção e direção de Gary Leva. Leva Film Works, Inc. EUA, 2006. Disponível em: www.levafilmworks. com/all-the-presidents-men. Acesso em: 26 fev. 2017.

SANTOS, Marcelle Khouri. Um olhar sobre jornalismo: análise da representação do jornalismo no cinema hollywoodiano, de 1930 a 2000. 2009. Dissertação (Mestrado em Jornalismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.

STAM, Robert. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. São Paulo, Ática, 1992.

TRAQUINA, Nelson. A notícia. In: TRAQUINA, Nelson (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1993.

TRAVANCAS, Isabel Siqueira. O mundo dos jornalistas. São Paulo: Summus, 1992.

WOLF, Mauro. Teorias da comunicação. Lisboa: Presença, 1992.

WOODWARD, Bob. Depoimento em Pressure and the press: The making of all the president’s men. Produção: Andrew J. Kuehn, Dave Gilbert e Bill Cox. Warner Bros/KaleidoscopeFilms, EUA, 1976. Disponível em: www.youtube.com/watch?v= uw1Rz9Y69s4. Acesso em: 3 mar. 2017.

Published

2017-08-01

How to Cite

Lopes, F. L., Duarte, M. da S., & Vieira, I. M. (2017). Cinematographic representations of investigative journalism in All The president’s men (1976) and Spotlight (2015). Revista FAMECOS, 24(3), ID26904. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.3.26904

Issue

Section

Dossier