TV reception: active and personalized, a minefield
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.24804Keywords:
Reception, active and negotiated interaction, emotional responsesAbstract
This article proposes a reflection on the role of reception to contact the television, recognizing it as a space for interaction or, even as the representation of a mobile field, fluid, slippery, marked by contradictions, interacting from cultural references and emotional and promotes the construction of meaning. Therefore, this study is organized as follows: First addresses the definition of reception and subsequently, discusses the emotional involvement processes, prioritizing the implications of it, since these mechanisms are very often used by television and other media. Also interested in the presentation of a reflection on the zapping phenomenon as modifying technical pipelines and about the emotional responses, as a characteristic inherent in human nature.Downloads
References
BACCEGA, M. A. Da comunicação à comunicação/educação. Comunicação & Educação, São Paulo: CCA-ECA-USP, Segmento, ano VII, n. 21, p. 7-16, ago. 2001.
BERNE, E. Os Jogos da Vida. Rio de Janeiro: Artenova, 1995.
BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
BUCCI, E.; KEHL, M. R. Introdução: O mito não para. In: BUCCI, E.; KEHL, M. R. Videologias: ensaios sobre televisão. São Paulo: Boitempo, 2004.
COSTA, F. S.; RODRIGUES, J. P. Desafios na construção de um eixo teórico-metodológico nos estudos de recepção. Revista Temática, Piauí, v. 10, n. 2, p. 1-17, fev. 2014. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/tematica/article/view/20523/11351 Acesso em: 05 mai. 2016.
ECO, U. Apocalípticos e integrados. 6. ed., São Paulo: Perspectiva, 2001.
EMERIM, C. A essência da televisão aberta contemporânea. Sessões do Imaginário: Porto Alegre, v. 19, n. 31, p. 12-19, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/fzva/ojs/index.php/famecos/article/view/19212/12234 Acesso em: 22 nov. 2014.
ESCOSTEGUY, A. C.; JACKS, N. Recepção: uma discussão conceitual. In: XIII Compós, 2004, Porto Alegre. A comunicação revisitada. Porto Alegre: Sulina, p. 67-84, 2005.
FERRÉS, J. Televisão subliminar: socializando através de comunicações despercebidas. Porto Alegre: Artmed, 1998.
______. Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós Ibérica, 2000.
FISCHER, R. O mito na sala de jantar. 2. ed., Porto Alegre: Movimento, 1993.
FREUD, S. A interpretação dos sonhos. Obras Standard brasileiras. Rio de Janeiro: Imago, 1987.
GOMES, I. M. M. A atividade do receptor, um modo de se conceber as relações entre Comunicação e Poder. 2014. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/viii-sipec/gt03/37 Itania%20Gomes%20-%20trabalho%20completo.htm Acesso em: 20 jul. 2016.
GUARESCHI, P. Psicologia Social Crítica: como prática de libertação. 5. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.
GUBERN, R. Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama, 1996.
HAGEN, S. A emoção como estratégia de fidelização ao Telejornal: um estudo de recepção sobre os laços entre apresentadores e telespectadores do Jornal Nacional. 2009. 190 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, UFRGS, Porto Alegre, 2009.
HUERTAS, A. La audiencia investigada. Gedisa: Barcelona, 2002.
KLEIN, M. Temas de psicanálise aplicada. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.
LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MARINA, J. A. El misterio da voluntad perdida. Barcelona: Anagrama, 1997.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
______. América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social. In: SOUZA, M. W. (org.). O lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, p. 39-68, 1995.
MATURANA, H. Emoções e linguagem na Educação e na Política. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
MORIN, E. El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós, 2001.
OROZCO GÓMEZ, G. Recepción televisiva: tres aproximaciones y una razón para su estudio. México: Universidad Iberoamericana, 1991.
PERNIOLA, M. Do sentir. São Paulo: Presença, 1993.
POSTMAN, N. La desaparición de la infantesa. Barcelona: Círculo de Lectores, 1990.
SARLO, B. Cenas da vida pós-moderna. Rio de Janeiro: UFRJ, 2013.
TAPSCOTT, D. A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. Rio de Janeiro: Agir Negócios, 2010.
THOMPSON, J. P. A Mídia e a Modernidade: uma teoria social da mídia. 13. ed., Petrópolis: Vozes, 2012.
TURKLE, S. A vida no ecrã: a identidade na era da internet. Lisboa: Relógio D’Água, 1997.
VANDER ZANDEN, J. W. Manual de Psicologia Social. 3. ed., Barcelona: Paidós, 1990.
ZANELLA, A. V. Sujeito e Alteridade: reflexões a partir da psicologia histórico-cultural. Psicologia & Sociedade, v. 17, n. 2, p. 99-104, ago. 2005.
ZIMERMAN, D. Vocabulário contemporâneo da psicanálise. Porto Alegre: Artmed, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.