Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.24688Keywords:
Counterpoint, Audiovisual, MusicAbstract
We consider the musical term “counterpoint” as employed in texts about cinema and film theory since Sergei Eisenstein´s writings of the end of the twenties, passing by authors such as Theodor Adorno and Hanns Eisler, Siegfried Kracaeur and Jean Mitry until the sound studies in audiovisual by Michel Chion. As a fundamental questioning we consider the possibility and pertinence or not of its application to the relationship between sound and image in audiovisual products, as that application has caused much misunderstood, often provoked by generic utilization. We refer to audiovisual examples given in the above cited authors and join others, as the 1001 nights´ first volume (Miguel Gomes, 2015) and A film like others (Jean-Luc Godard, 1968) and in films by Robert Bresson.Downloads
References
ADORNO, Theodor; EISLER, Hanns. Musique de cinéma. Paris: L´Arche, 1972.
A GRANDE tesmunha (Au hasard Balthazar). Direção: Robert Bresson. França/ Suécia: Argos Films, Athos Films, Parc Films, 1966 (95 min).
ALEXANDRE Nevsky (Aleksandr Nevskiy). Direção: Sergei Eisenstein. União Soviética: Mosfilm, 1938. (112 min).
ALVIM, Luíza. Robert Bresson e a música. 2013. 324 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) – Escola de Comunicação, UFRJ, Rio de Janeiro, 2013.
AS MIL e uma noites: Volume 1, O inquieto. Direção: Miguel Gomes. Portugal/ França/Alemanha/ Suíça: O Som e a Fúria, Shellac Sud, Komplizen Film, 2015 (125 min).
BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Lisboa: Fim de Século, 2004.
BRESSON, ni vu ni connu. Direção: François Weyergans. França: 1994 [remontagem de 1965] (65 min).
CHION, Michel. Un art sonore, le cinéma. Paris: Cahiers du Cinéma, 2003.
______. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.
______. L´audio-vision. Paris: Nathan, 1994.
COHEN, Annabel. Film music from the perspective of cognitive science. In: NEUMEYER, David (org.). The Oxford Handbook of Film Music Studies. Oxford: Oxford University Press, 2014.
DESERTER (Dezertir). Direção: Vsevolod Pudovkin. União Soviética: Mezhrabromfilm, 1933 (105 min).
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 2002a.
______ . O sentido do filme. Rio de Janeiro: Zahar: 2002b.
EISENSTEIN, Sergei; PUDOVKIN, Vsevolod; ALEXANDROV, Grigori. Declaração sobre o futuro do cinema sonoro. In: EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, p. 225-227, 2002a.
______ . Declaração sobre o futuro do cinema sonoro (em russo). Disponível em: http://www.lib.ru/CINEMA/kinolit/EJZENSHTEJN/s_budushchee_zvukovoj_filxmy.txt Acesso em: 25 jul. 2016.
FORD, Fiona. The film music of Edmund Meisel (1894-1930). 2011. 346 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade de Nottingham, 2011.
FROBENIUS, Wolf. Polyphony. In: GROVE Music Online. Disponível em: http://www.oxfordmusiconline.com Acesso em: 02 set. 2014.
GORBMAN, Claudia. Unheard melodies: narrative film music. Bloomington: Indiana University Press, 1987.
IVAN o terrível, parte I (Ivan Groznyy). Direção: Sergei Eisenstein. União Soviética: Mosfilm, 1945. (103 min).
IVAN o terrível, parte II (Ivan Groznyy. Skaz vtoroy: Boyarskiy zagovor). Direção: Sergei Eisenstein. União Soviética: Mosfilm, 1958. (88 min).
KRACAUER, Siegfried. Theory of film: the redemption of physical reality. New York: Oxford University Press, 1960.
KUHLE Wampe. Direção: Slaten Dudow. Alemanha: Prometheus-Film-Verleih, 1932 (80 min).
MAIA DE JESUS, Guilherme. Elementos para uma poética da música do cinema: ferramentas conceituais e metodológicas aplicadas na análise da música nos filmes Ajuste final e O homem que não estava lá. 2007. 283 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.
MITRY, Jean. Esthétique et psychologie du cinéma. Paris: Cerf, 2001.
O CANTOR de jazz (The jazz singer). Direção: Alan Crosland. Estados Unidos da América: Warner Bros, 1927 (88 min).
PUDOVKIN, Vsevolod. Film Technique and Film Acting. New York: Grove Press, 1960.
SACHS, Klaus-Jürgen; DAHLHAUS, Carl. Counterpoint. In: GROVE Music Online. Disponível em: http://www.oxfordmusiconline.com Acesso em: 02 set. 2014.
SOLARIS (Solyaris). Direção: Andrei Tarkovski. União Soviética: Mosfilm, 1972 (167 min).
UM CONDENADO à morte escapou (Un condamné à mort s´est échappé ou le vent souffle où il veut). Direção: Robert Bresson. França: Gaumont, 1956 (99 min).
UM FILME como os outros (Un film comme les autres). Direção: Jean-Luc Godard. França: Anouchka Films, 1968 (120 min).
ZARLINO, Gioseffo. The Art of Counterpoint. New Haven: Yale University Press, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.