Women in Godard: counterpoints to the feminist film theory in Une Femme estune Femme (1961)

Authors

  • Rodrigo Cássio Oliveira Universidade Estadual de Goiás (UEG)

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.3.22912

Keywords:

Film analysis, Modern French cinema, Feminism

Abstract

The article’s purpose is to review Laura Mulvey’s theory of visual pleasure through an analysis of JeanLuc Godard’s Une Femme estune Femme (1961). The movie was made about fifteen years before the publication of Mulvey’s ideas, but offers a counterpoint to some of article main theses. The self-consciousness of narrative, the anti-ilusionism of Godard’s style and the female protagonist who controls the action are deviations from theory of the male gaze in cinema. In this way, the movie presents issues that the feminist film theory discussed decades after Mulvey’s article, as in the example of Ann Kaplan’s studies about female characters in 1980’s narrative cinema. To discuss these issues, this article interprets Une Femme estUne Femme according to the psychoanalytic reference of Mulvey and Kaplan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Cássio Oliveira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Professor e pesquisador da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010-2014), defendeu tese na linha de pesquisa em Estética e Filosofia da Arte sobre os conceitos de barroco e neobarroco na contemporaneidade. Mestre em Comunicação Social (UFG, 2008-2010), estudou o cinema brasileiro dos anos 1990-2000 na linha de pesquisa em Mídia e Cultura. Possui bacharelado em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Goiás (2003-2007) e licenciatura em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2005-2008). Desde 2012 é membro efetivo do corpo docente de Cinema e Audiovisual da UEG, curso que passou a coordenar em fevereiro de 2015. Já atuou como professor substituto na Universidade Federal de Goiás (2011-2012). É autor de publicações acadêmicas em revistas, livros e outras coletâneas, com destaque para o livro individual "Filmes do Brasil Secreto" (Editora da UFG, 2014).

References

BORDWELL, David. Classical Hollywood Cinema: Narrational Principles and Procedures. In: ROSEN, Philip. A Film Theory Reader: Narrative, Apparatus, Ideology. New York: Columbia University Press, 1986.

______. Narration in the Fiction Film. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1985.

DELAHAYE, Michel. Jean-Luc Godard ou a infância da arte. In: BARBOSA, H. Jean-Luc Godard. Rio de Janeiro: Record, 1968.

KAPLAN, E. Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

MALUF, S.W.; MELLO, C.A.; PEDRO, V. Políticas do olhar: feminismo e cinema em Laura Mulvey. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 343-50, ago. 2005.

MULVEY, Laura. Reflexões sobre ‘Prazer Visual e Cinema Narrativo’ inspiradas por Duelo ao Sol, de King Vidor (1946). RAMOS, Fernão (Org.). Teoria Contemporânea do Cinema. São Paulo: Senac, v. 1, p. 381-392, 2005.

________. Prazer Visual e Cinema Narrativo. In: XAVIER, Ismail. A Experiência do Cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, p. 437-53, 2003.

SGANZERLA, Rogério. Por um Cinema sem Limite. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2001.

STAM, Robert. O Espetáculo Interrompido: literatura e cinema de desmistificação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

XAVIER, Ismail. O Olhar e a Cena: melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

Published

2016-07-07

How to Cite

Oliveira, R. C. (2016). Women in Godard: counterpoints to the feminist film theory in Une Femme estune Femme (1961). Revista FAMECOS, 23(3), ID22912. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.3.22912

Issue

Section

Movie