Midiatization: a concept, multiple voices

Authors

  • Pedro Gilberto Gomes Unisinos - Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22253

Keywords:

Communication, Midiatization, Sistemic map

Abstract

Midiatization has become increasingly a key concept essential to describe the present and the history of media and communicative change taking place. Thus, it became part of the whole, one can not see them as a separate sphere. In this perspective, the media coverage is used as a concept to describe the process of expansion of the different technical means and consider the interrelationships between the communicative change in the means and the sociocultural change. However, although many researchers use the concept of midiatization, each gives you the meaning that best suits your needs. Thus, the concept of media coverage is treated with multiple voices. This paper discusses this problem and present a preliminary preposition on the matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Gilberto Gomes, Unisinos - Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Mestre e Doutor em Ciências da Comunicação pela Ecola de Coimunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação. Linha de pesquisa: midiatização e processos sociais. Pesquisador com Bolsa PQ2 do CNPq.

References

CHARDIN, Pierre Teilhard de. El Porvenir del Hombre. Madrid: Taurus, 1962.

Communication Research Trends. “Theological and Religious Perspectives on the Internet”. v. 31, n. 1, 2012.

FAUSTO NETO, Antônio (Org.). Midiatização e Processos Sociais – aspectos metodológicos. Santa Cruz: Edunisc, 2010.

GOMES, Pedro Gilberto e outros. Estudos de comunicação: transversalidades epistemológicas. São Leopoldo: EdUnisinos, 2010.

GOMES, Pedro Gilberto. Da Igreja Eletrônica à Sociedade em Midiatização. São Paulo: Paulinas, 2010.

HJARDARD, Stig. The Mediatization of Culture and Society. London & New York: Routledge, 2013. Tradução Brasileira pela Editora da Unisinos, São Leopoldo, 2014.

Hermès - Une revue de l'Institut des sciences de la communication du CNRS (ISCC) n°25 – « LE DISPOSITIF –ENTRE USAGE ET CONCEPT » (Numéro coordonné par Geneviève JACQUINOT-DELAUNAY et Laurence MONNOYER), 1999.

MARCONDES FILHO, Ciro. Prefácio à edição brasileira. In: LUHMANN, Niklas. A realidade dos meios de comunicação. São Paulo: Paulus, 2005.

MARTIN BARBERO, Jesus. Dos meios às Mediações. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.

MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda (Orgs). Mediação & Midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1996.

REIS, Abel. Problematizando o conceito de bios midiático. Semiótica. Porto Alegre: FAMECOS/PUCRS, 2006.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho. Petrópolis: Vozes, 2010.

WOLFE, Tom. Introdução. In: MCLUHAN, Marshall. McLuhnan por McLuhan. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

Published

2016-03-21

How to Cite

Gomes, P. G. (2016). Midiatization: a concept, multiple voices. Revista FAMECOS, 23(2), ID22253. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22253

Issue

Section

Communication Science