Startups in the way of a possible Organizational Educomunication: First Act
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.21018Keywords:
Educommunication, Startups, Learning OrganizationsAbstract
One sees the growing record of organizations that claim to perform Educommunication in their practices, which led us verify if the organizations develops or not this perspective and how it happens. In a previous study, we reached a possible metodology of analysis on the interrelationship of Comunication/Education with Learning Organizations. Categories were defined and which therefore demanded a field analysis. So, here are presented the first results of verification of a possible “Organizational Educommunication” performed by companies that demonstrate articulate new administrative models and that possibly align the characteristics listed in the previous study: the startups.Downloads
References
ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Petrópolis: Vozes, 1998.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. In: CITELLI, A. O.; COSTA, M. C. C. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
BHATT, Ganesh. Organizing Knowledge in the knowledge development cycle. In: Jornal of Knowledge Management. V. 4, N. 1, p 15-28, 2000.
DOLABELLA, Ana Rosa Vidigal. Mídias, letramento e formação: construção de saberes sobre o discurso jornalístico na escola, 2010. Belo Horizonte, 348 f. Tese (Doutorado).PUC Minas: Belo Horizonte, 2010.
EASTERBY-SMITH, Mark; BURGOYNE, John; ARAÚJO, Luis. Aprendizagem organizacional e organização de aprendizagem: desenvolvimento na teoria e na prática. São Paulo: Atlas, 2001.
GARVIN, David Gerenciando a qualidade - A visão estratégica e competitiva. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1992.
_______, Learning in Action. A guide to putting the learning organization to work. Boston, Mass.: Harvard Business School Press, 2000.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
KIM, Daniel. The link between individual and organizational learning. Sloan Management Review, v. 35, n.1, p. 37-50, 1993.
KOLB, David. A gestão e o processo de aprendizagem. In: STARKEY, Ken. (org.) Como as organizações aprendem: relatos de sucesso das grandes empresas. São Paulo: Futura, 1997.
MARQUARDT, Michael. Building the Learning Organization, New York: McGraw-Hill, 1996.
MARTINS, Ingrid Pecorelli. Aprendizagem organizacional na construção do projeto pedagógico escolar. 2014. Dissertação (mestrado) – UFPB/MPGOA, 2014.
MCGEE, James; PRUSAK, Laurence. Gerenciamento Estratégico da Informação. Rio de Janeiro: Campus, 1994.
PALMERSTON, Virgínia; BRAIGHI, Antonio Augusto; LOPES, Cíntia; GONÇALVES, Juliana. Startups no caminho de uma possível educomunicação organizacional. In: Seminário de Comunicação Organizacional: dimensões teóricas, humanas e discursivas, 2013, Belo Horizonte. Anais.... Belo Horizonte: FAFICH/ UFMG, dez. 2013.
PEDLER, Mike; BURGOYNE, John; BOYDELL, Tom. The Learning Company. A strategy for sustainable development. London: McGraw-Hill, 1996.
PORTER, Michael. Estratégia Competitiva – Técnicas para Analises de Indústrias e da concorrência. São Paulo: Editora Campus, 2001.
SENGE, Peter. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. Tradução de Gabriel Zide Neto. 25 ed. Rio de Janeiro: Best Seller, 2009.
SEQUEIRA, Bernadete. Aprendizagem Organizacional e a Gestão do Conhecimento: uma abordagem multidisciplinar. In: VI Congresso Português de Sociologia, 2008, Lisboa. Anais... Lisboa: jun. 2008.
SOARES, Ismar. Comunicação/Educação: A emergência de um novo campo e o perfil de seus profissionais. Revista Contato, Brasília, DF, ano 1, n. 2, p. 19-74, jan./mar. 1999.
______. Educomunicação: Um campo de Mediações. In: Revista Comunicação & Educação. São Paulo (19): p. 12 a 24 Set./Dez. 2004.
_______. Mas, afinal, o que é Educomunicação? In: Portal do Núcleo de Comunicação e Educação da Universidade de São Paulo – USP. Disponível em: http://migre.me/nBgFU Acesso em 19 dez. 2014.
VERONEZE, Ademir. Ismar Soares e a Educomunicação nas Corporações. S/C. 11. Nov. 2008. Disponível em: http://migre.me/nBgLI. Acesso em 7 set. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.