Mapping of Television Journalism Researches in Brazil: a study about academic and scientific production from 2010 to 2014

Authors

  • Beatriz Becker Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro ( PPGCOM-UFRJ).

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.20534

Keywords:

Television, Television Journalism Researches, Mapping

Abstract

From a contextualization of television´s and TV news´ reconfigurations nowadays, this paper presents a mapping of television journalism researches in Brazil. It reveals the state of the art of television newscasts under different approaches, identifying its main institutional and regional representations, issues discussed and theoretical-methodological references adopted. This study consists in a contribution to the continued improvement of the investigations in this field of knowledge, whereas analysis of the means of production, distribution and consumption of TV and news programs in distinct local and national contexts, collaborate to the understanding of television journalism as a relevant cultural phenomenon in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Becker, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro ( PPGCOM-UFRJ).

Professora Associada do Programa de Pós-Graduação e do Departamento de Expressões e Linguagens da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro ( PPGCOM/ ECO-UFRJ). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Mestrado e Doutorado no PPGCOM da ECO-UFRJ. Pós-Doutorado na PUC-SP e na Goldsmiths, University of London. É autora de A linguagem do Telejornal; Pensando e Fazendo Jornalismo Audiovisual e coautora de Pantanal: A Reinvenção da Telenovela.

References

ANDREJEVIC, Mark. The twenty-first-century telescreen. In: TURNER, Graeme; TAY, Jinna (Org.) Television Studies after TV. Understanding Television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BARNETT, Steven. The Rise and Falls of Television Journalism. Londres, Nova Iorque: Bloomsburry Academic, 2011.

BECKER, Beatriz. Televisão e novas mídias: repensando o papel das audiências nos telejornais. E-Compós, vol. 17, n. 2, 2014. Disponível em: http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/view/1072/768 Acesso em: 7 fev. 2015.

BENNET, James; STRANGE, Niki. Television as Digital Media. Durham; Londres: Duke University Press, 2011.

BIVENS, Rena. Digital Currents: how technology are shapping TV NEWS. Toronto: University of Toronto Press, 2014.

BORELLI, Silvia Helena Simões. Gêneros ficcionais: Materialidade, cotidiano, imaginário. In: SOUZA, Mauro W. (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 2002.

CUNNINGHAM, Stuart. Reinventing television: the work of the “innovation” unit. In: TURNER, Graeme; TAY, Jinna (Org.), Television Studies after TV, Understanding Television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.

CURRAN, James. Media and Democracy. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2011.

CURTIN, Michael. Matrix Media. In: TURNER, Graeme; TAY, Jinna (Org.) Television Studies after TV, Understanding Television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.

GILLAN, Jennifer. Television Brandcasting: the return of the content-promotion hybrid. Nova Iorque; Londres: Routledge, 2015.

GRIPSRUD, Jostein. Relocating Television: Television in the Digital Context. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2010.

INTERCOM – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Anais dos XXV, XXVI e XXVII Congressos. Disponíveis em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2012/lista_area_DT1-TE.htm;

http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/lista_area_DT1-TE.htm;

http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/lista_area_DT1-TE.htm. Acesso em: 27 set. 2014.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: SENAC, 2003.

MARTÍN-BARBERO, J.; REY, G. Os Exercícios do Ver. Hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: SENAC São Paulo, 2001.

MORLEY, David. Televisão, Tecnologia e Cultura: uma abordagem contextualizada. Parágrafo: Revista Científica de Comunicação Social da FIAM-FAAM, vol. 1, n. 3, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/292 Acesso em: 21 mar. 2015.

PARKS, Lisa; KUMAR, Shanti. Planet TV: a global television reader. Nova Iorque; Londres: New York University Press, 2003.

SEIXAS, Lia; PINHEIRO, Najara Ferrari (Org.). Gêneros: um diálogo entre Comunicação e Linguística Aplicada. Florianópolis: INSULAR, 2013.

TURNER, Graeme; TAY, Jinna. Television Studies After TV: understanding television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.

WOLTON, Dominique. Internet, e depois? Uma teoria crítica das novas mídias. Trans. Isabel Crossetti. Porto Alegre: Sulina, 2007.

SILVA, Edna de Mello. Panorama da Pesquisa Científica em Telejornalismo: os congressos como espaços de difusão e consolidação do campo. In: XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2014, Foz de Iguaçu. Anais... Foz do Iguaçu: Intercom, set. 2014.

Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumos/R9-0655-1.pdf Acesso em: 27 mar. 2015.

Published

2015-09-08

How to Cite

Becker, B. (2015). Mapping of Television Journalism Researches in Brazil: a study about academic and scientific production from 2010 to 2014. Revista FAMECOS, 22(4), 191–206. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.20534

Issue

Section

Television