The opinion in the social network: influence and dynamic on Facebook

Authors

  • José Antônio Martinuzzo Universidade Federal do Espírito Santo, UFES
  • Renata Rezende Ribeiro Universidade Federal Fluminense, UFF

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19448

Keywords:

Opinion, Digital Social Networks, Quotidian

Abstract

Through research on the social networking site Facebook, we seek to verify the possible influence of the content and processes that structure a digital social network scheme in the contemporary opinion (fonts, themes, communication bases, relationships, etc..), As well as investigate if there is the occurrence of opinion leaders in this type of communication ambience. Studying networks and analyze aspects of the scope and structure of their narratives in the context of opinion responds to a demand placed by the growing importance of online social networks for contemporary sociability. Moreover, it is two communication objects – opinion and digital social networks – amalgamated in the field of communication supporting
an unprecedented mediatization of quotidian.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antônio Martinuzzo, Universidade Federal do Espírito Santo, UFES

Professor Doutor do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Territorialidades, na mesma instituição, do qual é coordenador-adjunto.

Renata Rezende Ribeiro, Universidade Federal Fluminense, UFF

Professora do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano da Universidade Federal Fluminense/UFF. É doutora em Comunicação e mestre em Comunicação e Imagem. Pesquisadora do MULTIS (Núcleo de Estudos e Experimentações do Audiovisual e Multimídia) e coordenadora do LEA - Laboratório de Experimentos Audiovisuais e desenvolve pesquisas nas áreas de imagem, televisão e novas tecnologias. 

References

BARABÁSI, Albert-László. Linked. São Paulo: Leopardo Editora, 2009.

CARDOSO, Gustavo. Da comunicação em massa à comunicação em rede: modelos comunicacionais e a sociedade da informação. In: MORAES, Denis (Org.). Mutações do visível. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2010.

______. A mídia na sociedade em rede. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2007.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

______. Communication Power. New York: Oxford University Press, 2009.

______. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano – artes de fazer. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

FERREIRA, Wilson Roberto Vieira. “Lazarsfeld, Paul”. In: MARCONDES FILHO, Ciro. Dicionário da Comunicação. São Paulo: Paulus, 2009.

FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para a internet. Porto Alegre: Sulina, 2013.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. São Paulo: Martin Claret, 2009.

MATHEUS, Carlos. As opiniões se movem nas sombras. São Paulo: Atlas, 2011.

NEIVA, Eduardo. Dicionário Houaiss de Comunicação e Multimídia. São Paulo: Publifolha, 2013.

PRIMO, Alex. Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.

______. Redes Sociais. In: MARCONDES FILHO, Ciro. Dicionário da Comunicação. São Paulo: Paulus, 2009.

RECUERO, Raquel. A conversação em rede – comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.

______. Atos de ameaça à face e à conversação em redes sociais na internet. In: PRIMO, Alex. Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.

______. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

SANTAELLA, Lucia. Intersubjetividade nas redes digitais: repercussões na educação. In: PRIMO, Alex. Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização – do pensamento único à consciência universal. 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.

______. A natureza do espaço – técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1999.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a Cultura. Petrópolis: Vozes, 1996.

WOLF, Mauro. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2015-05-27

How to Cite

Martinuzzo, J. A., & Ribeiro, R. R. (2015). The opinion in the social network: influence and dynamic on Facebook. Revista FAMECOS, 22(1), 120–144. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19448

Issue

Section

Cyberculture