Second screen and the reconfiguration of communication practices in the process of television’s fruition

Authors

  • Ana Sílvia Lopes Davi Médola Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP
  • Elissa Schpallir Silva Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19107

Keywords:

Television, Second Screen, Social TV

Abstract

The development of mobile devices with access to the internet allied with a convergence culture establishes the foundations for the introduction of second screen in the fruition process of television contents. This paper develops the hypothesis that the use of second screen by viewers reconfigures consolidated practices of television consumption, such as forms of interactivity, socialization and the search for additional content. These three elements, the different ways in which they are manifested concerning television and how they are reconfigured in a context of simultaneous fruition of internet and television are addressed in the present paper, confirming that this new practice not only brings innovations, but also establishes itself over old cultural practices.

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Author Biographies

Ana Sílvia Lopes Davi Médola, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

Livre-docente em Comunicação Televisual. Doutorado em Comunicação e Semiótica. Docente do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP. Diretora da TV UNESP e líder do GEA - Grupo de Estudos Audiovisuais.

Elissa Schpallir Silva, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP

Mestre em Televisão Digital pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Possui graduação em Comunicação Social - Radialismo. Membro do GEA - Grupo de Estudos Audiovisuais (UNESP).

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Published

2015-05-27

How to Cite

Lopes Davi Médola, A. S., & Schpallir Silva, E. (2015). Second screen and the reconfiguration of communication practices in the process of television’s fruition. Revista FAMECOS, 22(1), 145–164. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19107

Issue

Section

Television