Media and Politics: Strategies for building the “symbolic capital” of political

Authors

  • Pedrinho A. Guareschi Instituto de Psicologia - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Endereço: Rua Ramiro Barcelos, 2600 - Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil Telefone: 3308.5149
  • Maria Isabel Nunes Lopes Instituto de Psicologia - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Endereço: Rua Ramiro Barcelos, 2600 - Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil Telefone: 3308.5149

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.18431

Keywords:

Politics, Ideology, Media

Abstract

This article presents the results of an ample investigation carried with political actors in order to identify their perceptions on media’s importance in the construction of political fact. The adopted method here is John Thompson’s (2011) depth hermeneutics. The body of research is composed by 14 interviews with politicians, distributed throughout the federal, state and municipal spheres: two of them being Senators, 6 ederal congressmen, 4 state congressmen and 2 city counsellors. The party affiliation was so defined: 6 members of the Labour Party (Partido dos Trabalhadores – PT), 2 member of the Progressive Party (Partido Progressista – PP), 2 members of the Socialism and Liberty Party (Partido Socialismo e Liberdade – PSOL), 2 member of the Brazilian Democratic Movement Party (Partido do Movimento Democrático Brasileiro – PMDB), one member of the Brazilian Labour Party (Partido Trabalhista Brasileiro – PTB) and one member of the Brazilian Socialist Party (Partido Socialista Brasileiro – PSB). The narratives presented here through these interviews show deals and the practices not directly evident for voters and Brazilian citizens. We endeavour to reveal how the means of communication reaffirm their capacities of creating and/or destroying political careers. The fundamental conclusion presented here is that that are orchestrated dissimulation that objectify the upkeep of asymmetrical relations of power and perpetuation of hegemonic ideologies.

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Author Biographies

Pedrinho A. Guareschi, Instituto de Psicologia - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Endereço: Rua Ramiro Barcelos, 2600 - Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil Telefone: 3308.5149

Doutor (Ph.D.) em Ciências Sociais pela University of Wisconsin at Madison, 1980 Professor e Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional na Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Maria Isabel Nunes Lopes, Instituto de Psicologia - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Endereço: Rua Ramiro Barcelos, 2600 - Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil Telefone: 3308.5149

Mestra em Psicologia Social e Institucional - Pesquisadora Grupo de Pesquisa Representações Sociais, Ideologia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2015-02-05

How to Cite

Guareschi, P. A., & Lopes, M. I. N. (2015). Media and Politics: Strategies for building the “symbolic capital” of political. Revista FAMECOS, 21(3), 830–859. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.18431

Issue

Section

Communication Policy