The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook

Authors

  • Marcia Benetti PPGCOM - Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Rua Ramiro Barcelos 2705 - 2º.andar - Santana CEP: 90.035-007 - Porto Alegre - RS - Brasil Telefone: (51) 3308.5116
  • Gisele Dotto Reginato PPGCOM - Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Rua Ramiro Barcelos 2705 - 2º.andar - Santana CEP: 90.035-007 - Porto Alegre - RS - Brasil Telefone: (51) 3308.5116

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.17847

Keywords:

Journalism, Emotion, Reader

Abstract

This paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Benetti, PPGCOM - Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Rua Ramiro Barcelos 2705 - 2º.andar - Santana CEP: 90.035-007 - Porto Alegre - RS - Brasil Telefone: (51) 3308.5116

Doutora em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, pesquisadora do CNPq.

Gisele Dotto Reginato, PPGCOM - Universidade Federal do Rio Grande do Sul / Rua Ramiro Barcelos 2705 - 2º.andar - Santana CEP: 90.035-007 - Porto Alegre - RS - Brasil Telefone: (51) 3308.5116

Mestre em Comunicação pela UFSM (Universidade Federal de Santa Maria), doutoranda em Comunicação e Informação pela UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul)

References

AMARAL, Adriana. Dialogando sobre mobilização de fãs e antifãs. Blog adriamaral.com. Disponível em: http://palavrasecoisas.wordpress.com/2012/01/21/%20faseantifa/. Acesso em: 15 abr. 2014.

BENETTI, Marcia. Análise do Discurso em jornalismo: estudo de vozes e sentidos. In: LAGO, Cláudia; BENETTI, Marcia (Org.). Metodologia de pesquisa em jornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007.

______. O jornalismo como gênero discursivo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 15, p. 13-28, jun. 2008.

BOYD, Danah; ELLISON, Nicole. Social Networks Sites: Definition, History and Scolarship. Journal of Computer-Mediated Communication. v. 13, n. 1, 2008.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

______. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In: MENDES, Emília; MACHADO, Ida Lúcia (Org.). As emoções no discurso – volume II. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

DAMÁSIO, António. O erro de Descartes. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

______. Ao encontro de Espinosa: as emoções sociais e a neurologia do sentir. Lisboa: Temas e Debates, 2012.

DENTON, Derek. As emoções primordiais: a emergência da consciência. Lisboa: Instituto Piaget, 2011.

EKMAN, Paul. A linguagem das emoções. São Paulo: Lua de Papel, 2011.

GARTON, Laura et al. Studying Online Social Networks. Journal of Computer-Mediated Communication, v. 1, n. 3, 1997.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed. Campinas: Pontes, 1997.

OATLEY, Keith; JENKINS, Jenniffer. Compreender as emoções. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.

ORLANDI, Eni. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

______. Análise de discurso: princípios e fundamentos. 3. ed. Campinas: Pontes, 2001.

______. Discurso e leitura. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PINKER, Steven. Como a mente funciona. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2010.

REZENDE, Claudia Barcellos; COELHO, Maria Claudia. Antropologia das emoções. Rio de Janeiro: FGV, 2010.

ROSENWEIN, Barbara. História das emoções: problemas e métodos. São Paulo: Letra e Voz, 2011.

STALLMAN, Richard. Ataque, não; protesto! Observatório da Imprensa. Edição 650, 2011.

STORCH, Laura. O leitor imaginado no jornalismo de revista: uma proposta metodológica. 2012. 174 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, UFRGS, Porto Alegre, 2012.

TURNER, Jonathan. Origens das emoções humanas. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.

VEJA. Edição 2.326. São Paulo: Abril, 19 jun. 2013a.

______. Edição 2.327. São Paulo: Abril, 26 jun. 2013b.

ZAGO, Gabriela. Recirculação jornalística no Twitter: filtro e comentário de notícias por interagentes como uma forma de potencialização da circulação. 2011. 203 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

Published

2015-02-03

How to Cite

Benetti, M., & Reginato, G. D. (2015). The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook. Revista FAMECOS, 21(3), 878–896. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.17847

Issue

Section

Journalism