Narcissus thinks it is ugly which is not mirror: self-referentiality and identity of the newspaper

Authors

  • Bruno Souza Leal Universidade Federal de Minas Gerais
  • Carlos Alberto Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.1.15045

Keywords:

Journalism, Self-reference, Authentication

Abstract

The coverage of Folha de São Paulo of the Gay Pride Parade in São Paulo in 2012, in the editions between June 9th and 17th, highlighted the survey about the total public of the
event, carried out by the Datafolha Institute, company of the same corporate group that publishes the newspaper. The same strategy of self-reference has been systematical not only relative to other surveys conducted by Datafolha, as well as the self-promotion of TV Folha, weekly show that the newspaper transmits on TV Cultura on Sunday nights,
and dissemination of products sold with Sunday editions, like books about great designers or Latin American writers. More than an indication of the “identity of the newspaper”, as proposed by Eric Landowski (1992), the strategy of selfreference seems to indicate new ways of authentication and sought to legitimize the narratives of the events reported.

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Author Biographies

Bruno Souza Leal, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor do Departamento de Comunicação Social da UFMG, na Graduação e na Pós-Graduação, onde desenvolve pesquisa sobre narrativas do acontecimento e estéticas jornalísticas na televisão e no impresso. Pesquisador do CNPq e do Programa Pesquisador Mineiro da Fapemig. Email: brunosleal@gmail.com. Doutor em Literatura pela UFMG.

Carlos Alberto Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor do Departamento de Comunicação Social da UFMG, na Graduação e na Pós-Graduação, onde desenvolve pesquisas sobre as relações entre Jornalismo, HIV/Aids e homofobia, com financiamento do CNPq. Email: caco5@uol.com.br. Doutor em Comunicação pela UFMG.

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CASTRO, Cristina Moreno de; SPINELLI, Evandro. "Se não foi mai, ficou em 4 milhões", diz organizador. Folha de São Paulo, São Paulo, 11 jun. 2012. Cotidiano, p. C3.

FOLHA DE SÃO PAULO. "Método usado é o mais confiável", afirma Datafolha. São Paulo, 12 jun. 2012. Cotidiano, p. C4.

FOLHA DE SÃO PAULO. 40% do público é de fora da cidade de SP. São Paulo, 11 jun. 2012. Cotidiano, p. C4.

______. Associação apoia fim do ‘chutômetro’ na Parada Gay. São Paulo, 12 jun. 2012. Cotidiano, p. C4.

______. Cálculo de Multidão. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.

______. Como a pesquisa foi feita. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.

______. Como a pesquisa foi feita. São Paulo, 12 jun. 2012. Cotidiano, p. C4.

______. Estimativa de público da Parada Gay. São Paulo, 12 jun. 2012. Cotidiano, p. C4.

______. Instituto afirma que mediu o evento inteiro. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.

______. Nem chuva afasta da 25 de março público que vai à Parada Gay. São Paulo, 9 jun. 2012. Cotidiano, p. C5.

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______. Parada Gay questiona pesquisa Datafolha. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.

______. Política, Parada Gay pede lei anti-homofobia. São Paulo, 11 jun. 2012. Cotidiano, p. C3.

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Published

2014-06-02

How to Cite

Souza Leal, B., & Alberto Carvalho, C. (2014). Narcissus thinks it is ugly which is not mirror: self-referentiality and identity of the newspaper. Revista FAMECOS, 21(1), 148–164. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.1.15045

Issue

Section

Journalism