Narcissus thinks it is ugly which is not mirror: self-referentiality and identity of the newspaper
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.1.15045Keywords:
Journalism, Self-reference, AuthenticationAbstract
The coverage of Folha de São Paulo of the Gay Pride Parade in São Paulo in 2012, in the editions between June 9th and 17th, highlighted the survey about the total public of the
event, carried out by the Datafolha Institute, company of the same corporate group that publishes the newspaper. The same strategy of self-reference has been systematical not only relative to other surveys conducted by Datafolha, as well as the self-promotion of TV Folha, weekly show that the newspaper transmits on TV Cultura on Sunday nights,
and dissemination of products sold with Sunday editions, like books about great designers or Latin American writers. More than an indication of the “identity of the newspaper”, as proposed by Eric Landowski (1992), the strategy of selfreference seems to indicate new ways of authentication and sought to legitimize the narratives of the events reported.
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CASTRO, Cristina Moreno de; SPINELLI, Evandro. "Se não foi mai, ficou em 4 milhões", diz organizador. Folha de São Paulo, São Paulo, 11 jun. 2012. Cotidiano, p. C3.
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______. Cálculo de Multidão. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.
______. Como a pesquisa foi feita. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.
______. Como a pesquisa foi feita. São Paulo, 12 jun. 2012. Cotidiano, p. C4.
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______. Instituto afirma que mediu o evento inteiro. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.
______. Nem chuva afasta da 25 de março público que vai à Parada Gay. São Paulo, 9 jun. 2012. Cotidiano, p. C5.
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______. Parada Gay questiona pesquisa Datafolha. São Paulo, 14 jun. 2012. Cotidiano, p. C8.
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