The diversification and popularization of the book and the emergence and development of paperback collections in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.1.14486Keywords:
Mass-market book, Paperback, Publishing marketAbstract
This paper presents, through a literature review, some of the major initiatives that tried to popularize books in Brazil and reach new readers, leading to the creation of paperback collections. As a result, we observed that, despite the existence of paperbacks in the country is not something recent, each period favored certain audiences, editorial features, sales strategies and promotion, revealing the relationship of these collections with the socioeconomic context in which they were produced.
Downloads
References
AMORIM, Sônia Maria de. Em busca de um tempo perdido: edição de literatura traduzida pela Editora Globo (1930-1950). São Paulo: EDUSP; Com-Arte; Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1999.
BIGNOTTO, Cilza. Monteiro Lobato: editor revolucionário? In: BRAGANÇA, Aníbal; ABREU, Márcia (Org.). Impresso no Brasil: dois séculos de livros brasileiros. São Paulo: Editora Unesp, 2010. pp. 101-137.
BRASILIENSE. O que é o que é. São Paulo: Brasiliense, 1986.
CENSO. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2011. Brasília, DF, 2011. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superiorcensosuperior-sinopse. Acesso em: 25 jan. 2013.
COUTINHO, Edilberto. O livro de bolso no Brasil. Revista do Livro, Rio de Janeiro, ano 13, n. 41, pp. 85-91, 1970.
HALLEWELL, Laurence. O livro no Brasil: sua história. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: EDUSP, 2005.
INSTITUTO PAULO MONTENEGRO; AÇÃO EDUCATIVA. INAF Brasil 2011: Indicador Nacional de Alfabetismo Nacional: principais resultados. São Paulo: Instituto Paulo Montenegro; Ação Educativa, 2012. Disponível em: http://www.ipm.org.br/download/informe_resultados_inaf2011_versao%20final_12072012b.pdf. Acesso em: 25 jan. 2013.
KOSHIYAMA, Alice Mitika. Monteiro Lobato: intelectual, empresário, editor. São Paulo: EDUSP; Com-Arte, 2006.
L&PM. Coleção L&PM Pocket. [2013?]. Disponível em: http://www.lpm.com.br/site/default.asp?TroncoID=805134&SecaoID=836333&SubsecaoID=0. Acesso em: 16 jan. 2013.
LABANCA, Gabriel Costa. Dos anos dourados às Edições de Ouro: a Tecnoprint e o livro de bolso no Brasil (1939-1970). 2009. 202 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
MACHADO, Cassiano Elek. Editoras líderes investem em livros de bolso para ampliar público. Folha de S. Paulo, São Paulo, 14 maio 2005. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u50321.shtml. Acesso em: 16 jan. 2013.
NÚMERO de universitários brasileiros cresceu 5,7% em 2011. Info, 18 out. 2012. Disponível em: http://info.abril.com.br/noticias/carreira/numero-de-universitarios-brasileiros-cresceu-5-7-em-2011-18102012-9.shl. Acesso em: 25 jan. 2012.
OLIVEIRA, Livio Lima de. A revolução da brochura: experiências de edição de livros acessíveis no Brasil a partir dos anos 1960. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 30., 2007, Santos. Anais eletrônicos... Santos: INTERCOM, 2007. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2007/resumos/R0826-1.pdf. Acesso em: 2 jan. 2013.
PAIXÃO, Fernando (Coord.). Momentos do livro no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.
PAZ E TERRA. Coleção Leitura. 2013. Disponível em: http://www.pazeterra.com.br/Colecoeslista.asp. Acesso em: 16 jan. 2013.
PEREIRA, Mateus Henrique de F. “Na nossa terra, em se plantando, elefante dá”: Editora Abril (1950-2006) e livros vendidos em bancas de jornal. In: BRAGANÇA, Aníbal; ABREU, Márcia (Org.). Impresso no Brasil: dois séculos de livros brasileiros. São Paulo: Editora Unesp, 2010. p. 303-316.
PRATES, Marco. Como o analfabetismo se distribui pelo Brasil. Exame, 21 set. 2012. Disponível em: http://exame.abril.com.br/brasil/noticias/como-o-analfabetismo-se-distribui-pelo-brasil. Acesso em: 25 jan. 2013.
REIMÃO, Sandra. Mercado editorial brasileiro: 1960-1990. São Paulo: Com-Arte; Fapesp, 1996.
TORRESINI, Elisabeth Wenhausen R. Editora Globo: uma aventura editorial nos anos 30 e 40. São Paulo: EDUSP; Com-Arte; Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.