Power of the formations: the artist, the king, the queen, the painting, the movie...
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.1.14077Keywords:
Theories of communication, General power theory, New psychoanalysisAbstract
Exposition of the polar theory of formations, presented by New Psychoanalysis, and its imbrications with the theory of knowledge named Gnomics, with the communication theory named Transformatics, and with the proposal of a general theory of power (power considered bottom-up and as a verb). Case studies on: Velázquez in the seventeenth century Spanish court of King Phillip IV; Francis Bacon in 1945’s England; Lucian Freud painting the Queen’s portrait in 2001; and the movie The Queen, by Stephen Frears, in 2006. The objective is to research the theory of formations’ utility to the communication studies.
Downloads
References
ALONSO, Aristides. Aspectos do verbo Haver e seu uso na Nova Psicanálise. In: TranZ: Revista dos Estudos Transitivos do Contemporâneo, Rio de Janeiro, v. 5, dez. 2010. Disponível em: http://www.tranz.org.br/5_edicao/TranZ10-Aristides-VerboHaver-RevMD.pdf. Acesso em: 2 jun. 2013.
BOÉTIE, Etienne de La. Discurso da servidão voluntária. São Paulo: Brasiliense, 1982.
FERES Jr., João; PROGREBINSCHI, Thamy. Teoria política contemporânea. Rio de Janeiro: Campus, 2010.
FOUCAULT, Michel. A filosofia analítica da política. In: Ética, sexualidade e política (Ditos e escritos V). Rio de Janeiro: Forense, 2006.
______. A Verdade e as formas jurídicas. Cadernos da PUC/RJ, série Letras e Artes, 06/74.
______. Les Mots et les choses: une archéologie des sciences humaines. Paris: Gallimard, 1966.
FREARS, Stephen (Dir.). A Rainha (The Queen). Inglaterra, 2006. Filme, 103 min.
FREUD, Sigmund. Mal-estar na civilização. ESB, v. XXI. Rio de Janeiro: Imago, 1974.
MAGNO, M. D. Psicanálise e poder. In: TranZ: Revista de Estudos Transitivos do Contemporâneo, Rio de Janeiro, v. 6, 2011. Disponível em: http://www.tranz.org.br/6_edicao/TranZ11MagnoPoderVersãoFinal.pdf. Acesso em: 2 jun. 2013.
MAGNO, M. D. [2008]. AdRem: Gnômica ou MetaPsicologia do conhecimento. A sair. (Uma seção foi publicada em forma de artigo intitulado MetaPsicologia do conhecimento. Disponível em: http://www.tranz.org.br/artigos/MD%20Magno_Metapsicologia.pdf). Acesso em: 2 jun. 2013.
______. Clavis universalis: da cura em psicanálise: revisão da clínica. Rio de Janeiro: NovaMente, 2007.
______. Revirão 2000/2001: “Arte da Fuga” e “Clínica da Razão Prática”. Rio de Janeiro: NovaMente, 2003.
______. Introdução à transformática. Rio de Janeiro: NovaMente, 2004.
______. Psychopathia sexualis. Santa Maria: Editora UFSM, 2000.
______. Arte e psicanálise: estética e clínica geral. Rio de Janeiro: Novamente, 2008.
______. Velut luna: a Clínica Geral da Nova Psicanálise. Rio de Janeiro: NovaMente, 2008.
______. A música. Rio de Janeiro: A outra, 1986.
______. Psicanálise & polética. Rio de Janeiro: A outra, 1986.
McLUHAN, Herbert Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1969.
MONTANARI, Tomaso. Velázquez. São Paulo: Abril, 2011. (Coleção Grandes Mestres, 12).
RUSSELL, John. Francis Bacon. Londres: Thames and Hudson, 1985.
RUSSO, Rodrigo. Overdose de imagem real: Elizabeth 2ª reina nos museus londrinos. Folha de São Paulo, 04 mar. 2012. Ilustríssima, p. 7.
SEARLE, John R. Las meninas and the paradox of pictorial representation. In: MITCHELL, W. J. T. (Org.). The language of images. Chicago: The University of Chicago Press, 1980. p. 247-258.
SILVEIRA JR., Potiguara Mendes da. Artificialismo total: ensaios de transformática; comunicação e psicanálise. Rio de Janeiro: NovaMente, 2006.
WEBER, Max. Três tipos puros de poder legítimo. Publicação póstuma. Tradução de Artur Morão. Disponível em: www.lusosofia.net. Acessod em: 2 jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.