Interactive digital storytelling and the use of technology as implicit narrator
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.3.12898Keywords:
Digital narrative, implicit narrator, technology, digital communicationAbstract
The convergence of media points to a set of transformations that go beyond the perspective of interactivity or the interaction between social subjects in the communicative process. In the production of digital audiovisual content can be seen an update of the roles these narrative texts. This article brings together some of these new configurations observed from an exploratory stage, descriptive and experimental. It is a movement analysis and understanding based on experiments in Spain and checked under a research on digital content at the Catholic University of Brasilia, Brazil, that indicate these inscriptions narrative tracks that include digital technology.Downloads
References
ARISTÓTELES. A arte poética. Disponível em: http://www.culturabrasil.pro.br/poetica/artepoetica_
aristoteles.htm Acesso em: 15 jan. 2012.
BARBOSA FILHO, André; CASTRO, Cosette. Comunicação digital: educação, tecnologia e novos comportamentos. São Paulo: Paulinas, 2008.
BARBOSA FILHO, André; CASTRO, Cosette; TOME, Takashi. Mídias digitais, convergência tecnológica e inclusão social. São Paulo: Paulinas, 2005.
CASTRO, Cosette. La televisión como rito de pasaje del mundo analógico para el digital. Revista Tramas, Buenos Aires: Univ. La Plata, 2009.
______. La televisión como medio de transición hacia lo digital. Revista Chasqui, Quito: Ciespal, 2009.
FREITAS, Cristiana; CASTRO, Cosette. Narrativa audiovisual para multiplataformas: um estudo preliminar. In: XXXII Congresso da Intercom, 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: Universidade Positivo, 2009. Disponível em: http://www.intercom.org.br/bibliocom/sete/pdf/cosette-castro-cristiana-freitas.pdf> Acesso em 20 maio 2011.
GENETTE, Gérard. Figures III. Paris: Coleção Poétique, 1972.
______. Palimpsestes. Paris: Points, Seuil, 1992.
______. Fiction-diction. Paris: Seuil, 1991.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
JIMÉNEZ, Jesús Garcia. Narrativa audiovisual. Madrid: Cátedra, 1996.
JOST, François. L’oeil-câmera: entre o Film et Roman. Presses Universitaires de Lyon, coll. Regardez et Ecoutes, 1989.
______. La télévision du quotidien: entre réalité et fiction. Bruxelas: Boeck, 2001.
______. L’empire du loft. Paris: La Dispute, 2002.
______. Realità/Finzione: l’impero del falso. Paris: Il Castoro, 2003.
______. Seis lições sobre televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.
______. Introduction à l’analyse de la télévison. Paris: Ellipses, 2004.
______. Comprendre La télévision. Paris: Armand Collin, 2005.
KIELING, Alexandre S. Televisão: a presença do telespectador na configuração discursiva da interatividade no programa Fantástico, 2009. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2009.
______. Por uma nova economia do audiovisual. Revista de Comunicação e Epistemologia da Universidade Católica de Brasília, Brasília, v. 1, n. 7, p. 57-74, dez. 2010.
______. Midiosfera, uma configuração de ambiência midiática. In: Congresso da ALAIC, 2010, Bogotá. Anais... Bogotá: ALAIC, 2010. Disponível em: http://www.alaic.net/portal/index.php?option=com_content&view=
article&id=111:ponencias-do-congresso-alaic-2010&catid=2:boletins-fase-3&Itemid=18#gt10 Acesso em: 20
maio 2011.
MIDDLEWARE GINGA. Disponível em: http://www.ginga.org.br Acesso em: 12 maio 2011.
MURRAY, Janet. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural-UNESP, 2003.
MACLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1993.
NOVAIS, Rui; FIGUEIREDO, Tatiane. Media e nacionalismo desportivo: o sorteio do Mundial de 2010 nas imprensas brasileira e portuguesa. In: NOVAIS, Rui. A representação do futebol na imprensa. Lisboa: Media XXI, 2010, p. 95-115.
SCOLARI, Carlos Alberto. Ecologia de la Televisión. Complejidad narrativa, simulación y transmedialidad en la televisión contemporánea. In: SQUIRRA, Sebastião; FECHINE, Yvana. (Orgs.). Televisão digital: desafios para a comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 174-201.
TV3–CCRTV Interativa. ElsDiaris de Pascal – programa interativo da Catalunha/Espanha. Disponível em:
http://elsdiarisdepascal.tv3.cat/ Acesso em: 20 maio 2011.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.