The Iconograph Profile
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-6736.2016.2.29244Keywords:
Artist. Arts. Faith. Iconograph. Church. Icon.Abstract
The focus of this paper is the profile of the iconographer who receives the gift of writing an icon and shows the importance of faith as a source of inspiration for artistic production. The text is divided into two parts, and emphasizes the arts as a potential encounter and communion with the Divine. The first part offers a reflection on the requirements a iconographer has to deal with, an artist who provides services to the humanity making possible the Divine's irruption in the world through a
talent received and cultivated in harmony with the Church. As for the second part, it emphasizes the ethical and social function of the iconographic art, its relationship with the liturgical life, justifying the mystery of the incarnation, a rich horizon of artistic themes. The spirituality of the artists and their contemplative dimension are emphasized to a point that their art's work becomes an actual divine
message. The iconographers and their art's work must be put to the service of the truth.
Downloads
References
ALDRICH, Virgil, C. Filosofia da Arte. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.
BISPOS do Regional CNBB NE1-Ceará. Nota de repúdio dos bispos do Regional CNBB NE1-Ceará diante do escárnio público. Disponível em: <http://www.arquidiocesedefortaleza.org.br/atualidades/
destaques/nota-de-repudio-dos-bispos-do-ceara/>. Data de acesso: 24 de outubro de 2017.
BURCKHARDT, Titus. A arte sagrada no Oriente e no Ocidente – princípios e métodos. São Paulo: Altar, 2004.
CERVERA, Jesus Castellano. Ícones. In: SONDI, Manlio; TRIACCA, Achille M. (Org.). Dicionário de Homilética. São Paulo: Paulus-Loyola, 2010. p. 777-785.
CONCÍLIO VATICANO II. Constituição Conciliar Sacrosanctum Concilium sobre a Sagrada Liturgia. <http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19631204_sacrosanctum-concilium_po.html>. Acesso em: 23 out. 207.
CROUZEL, Henri. Imagem. In: DI BERARDINO, Angelo (Ed.). Dicionário Patrístico e de Antiguidades Cristãs. São Paulo-Petrópolis: Paulus-Vozes, 2002. p. 705-709.
DIÁDOCO DE FÓTICO. Ouvres Spitituelles. Introdução, texto crítico, tradução e notas: Édouard des Places. Paris: Cerf, 2011. (Sources Chrétiennes, 5 bis).
EUSÉBIO DE CESARÉIA. La préparation évangélique. Livre VII. Introdução, tradução e notas: Guy Schroeder. Revisão do texto grego: Édouard des Places. 7. ed. Paris: Cerf, 1975. (Source Chrétiennes, 215).
EVDOKIMOV, Paul. La conoscenza di Dio secondo la tradizione orientale. Roma: Paoline, 1969.
EVDOKIMOV, Paul. Teologia dela Belleza. L’arte dell’icona. Milano: San Paolo, 1990.
EVDOKIMOV, Paul. L’ortodossia. 2. ed. Bologna: Mulino, 1965.
EVDOKÌMOV, Pàvel Nikolàjevič. Teologia dela Belleza. L’arte dell’icona. Cinisello Balsamo: Edizioni San Paolo, 1990.
FLORENSKIJ, Pavel. Le porte regali. Saggio sull’icona. 6. ed. Milano: Adelphi, 1977.
JOÃO DAMASCENO, Oratio Apologetica Prior. MIGNE, Patrotologia Grega, 94.
JOÃO DAMASCENO. De Imaginibus Oratio I. MIGNE, Patrologia Grega, 94.
JOÃO DAMASCENO. De Imaginibus Oratio II. MIGNE, Patrologia Grega, 94.
JOÃO DAMASCENO. De sacris imaginibus orationes. MIGNE, Patrologia Grega, 94.
JOÃO PAULO II. Carta aos artistas. São Paulo: Loyola, 1999. (Documentos Pontifícios, 167).
JOÃO PAULO II. Sobre a veneração das imagens. Carta Apostólica “Duodecimum Saeculum”. Petrópolis: Vozes, 1988.
LASSUS, Jean. O mundo da arte. Cristandade clássica e bizantina. 7. ed. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1979.
LICARI, Saverio. O ícone uma escola de oração. São Paulo: Loyola, 2010.
LITURGIA DAS HORAS SEGUNDO O RITO ROMANO. Volume 4. Petrópolis: Vozes, 1999.
O PEREGRINO russo. Três relatos inéditos. São Paulo: Paulus, 1986.
PALAMIDESSI, Tommaso. L’Icona, i colori e l’ascesi artística. 2. ed. Roma: Arkeios, 1971.
PAULO VI. Abertura da II Sessão do Concílio Vaticano II. Petrópolis: Vozes, 1964 (Documentos Pontifícios, 143).
PAULO VI. Aos artistas. Disponível em: <https://w2.vatican.va/content/paul-vi/pt/speeches/1965/
documents/hf_p-vi_spe_19651208_epilogo-concilio-artisti.html>. Data de acesso: 23 out. 2017.
PEQUENA Filocalia. São Paulo: Paulus, 1985.
TEODORO STUDITA. Antirrheticus. MIGNE, Patrologia Grega, 99.
WINOWSKA, Maria. L’icona dell’Amore misericordioso. Cinisello Balsamo: Paoline, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Teocomunicação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Teocomunicação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.