Spiritual Anthropology of Irenaeus of Lyons

Authors

  • Paulo Sérgio Lopes Gonçalves Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Leonardo Henrique Piacente Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-6736.2017.1.26292

Keywords:

Anthropology-spiritual. Irenaeus of Lyons. Gnostics Middle-Platonism.

Abstract

The spiritual, spirituales vocat, are those who submit to the Spirit and in everything proceed according to reason. There is no distinction between submission to the Spirit and rational life, for only those who live the counsels of the Spirit exercise right reason. This statement is based on Irenaeus of Lyons (130-208), in Book V of the Adversus Haereses, in which, ending the refutation to “pseudognose”, presents some doctrines to convert the heretics, to reconcile the estranged and to strengthen the faith of the neophytes. But this spiritual anthropology, that is to say the action Spirit in the human being, of Irenaeus demonstrates an influence of the culture-philosophical context of the second century, marked by a spiritual interpretation of the Platonism, called half Platonism. The purpose of this research is to analyze the action of the Spirit and the use of reason in the human being that makes it spiritual, starting from Irenaeus, and influences by the cultural-philosophical context. The methodology will be qualitative, based on an exploratory bibliographic method and the hermeneutics of the sources and texts. Therefore, it will be sought with the reading of book V of Irenaeus, and its interpretation, based on commentators, present the anthropology-spiritual of Irenaeus and the influences of the philosophical-cultural context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Sérgio Lopes Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutor em Teologia pela Pontificia Università Gregoriana (Roma, Itália) e Pós-doutor em Filosofia pela Universidade de Évora (Portugal). É docente-pesquisador do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ciências da Religião da Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Leonardo Henrique Piacente, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutorando em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, iniciado em 2017. Mestre em Ciências da Religião, pela PUC-Campinas, como tema: O encontro do cristianismo com a cultura clássica - a questão em Irineu de Lião. Bacharel em Teologia pela PUC-Campinas, licenciado em Filosofia pela UNICAMP.

References

BRAKKE, David. Los gnósticos. Salamanca: Sígueme, 2013.

CALABI, Francesca. Fílon de Alexandria. São Paulo: Paulus, 2014.

CATTANEO, E.; LONGOBARDO, L. Consonantía Salutis: studi su Ireneo di Lione. Trapani: Il pozzo di Giacobbe, 2005.

CHIAPPARINI, Giuliano. Valentino gnostico e platonico. Il valentinianesimo della 'grade notizia' di Irieno di Lione: fra esegesi gnostica e filosofia medioplatonica. Milão: Vita e Pensiero, 2012.

DROBNER, Hubertus R. Manual de Patrología. Tradução de Víctor Abelardo Martínez de Lapera. Barcelona: Herder, 2001.

ERLER, Michael; GRAESER, Andreas (Org.). Filósofos da Antiguidade: do helenismo à Antiguidade tardia. Vol. II. Tradução de Nélio Shneider. São Leopoldo: Unisinos, 2005.

FERNANDES, Fr. José Manuel Correia. À imagem e semelhança de Deus: a visão antropólogica de St. Ireneu de Lyon. Cadernos do ISTA, Lisboa-Portugal, n. 15. Disponível em: <http://www.triplov.

com/ista/encontros/poder_imagem/imagem_01.htm>. Acesso em: 03 jan. 2017.

FERREIRA, Joel Antônio. Antropologia semítica de Paulo apóstolo em confronto com a antropologia grega. Revista da Abordagem Gestáltica, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 213-217, jul.-dez. 2008. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672008000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 03 jan. 2017.

HADOT, Pierre. O que é filosofia Antiga? São Paulo: Loyola, 2008.

IRINEU DE LIÃO. Contra as heresias. Tradução de Lourenço Costa. São Paulo: Paulus, 1995.

IRENEO DI LEONE. Contro le eresie. Vol. 2. Roma: Città Nuova, 2009.

LAYTON, Bentley. As escrituras gnósticas. São Paulo: Loyola, 2002.

LOPES, Geraldo. Patrística pré-nicena. São Paulo: Paulinas, 2014.

MARCO AURÉLIO. Pensamientos, cartas e testimonios. Madri:

Editorial Tecnos, 2010.

MAS, Salvador. Pensamiento Romano. Una historia de la filosofia en Roma. Valencia: Tirant lo Blanch, 2006.

MORESCHINI, Cláudio. História da Filosofia Patrística. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2013.

MORESCHINI, Cláudio; NORELLI, Enrico. História da Literatura Cristã Antiga Grega e Latina I – de Paulo à Era Constantiniana. São Paulo: Loyola, 2014.

MURPHY-O'CONNOR, Jerome. A antropologia pastoral de Paulo: tornar-se humanos juntos. São Paulo: Paulus, 1994.

ORBE, Antonio. Introdución a la teologia de los siglos II y III. Salamanca: Sígueme, 1988.

______. Teología de San Ireneo I. Madrid: BAC, 1985.

______. Teología de San Ireneo IV. Madrid: BAC, 1996.

______. Antropología de San Ireneo. Madrid: BAC, 1969.

QUASTEN, Johannes. Patrologia I, hasta el concilio de Nicea. Madrid: BAC, 2004.

REALE, Giovanni. Renascimento do platonismo e do pitagorismo. São Paulo: Loyola, 2008. (Coleção História da Filosofia grega e romana, 7).

RIBEIRO, Helcion. Introdução, notas e comentários. In: IRINEU DE LIÃO, Contra as heresias. São Paulo: Paulus, 1995. p. 9-27.

UBIÑA, José Fernández; SOTOMAYOR, Manuel (Org.). Historia del cristianismo I: el mundo antiguo. Madrid: Trotta, 2011.

Published

2017-08-31