Metacognition and Learning: how they relate?

Authors

  • Ilana Andretta PUCRS
  • Jaqueline Garcia da Silva PUCRS
  • Nathália Susin PUCRS
  • Suzana Dias Freire PUCRS

Keywords:

Metacognition, learning, teaching.

Abstract

The metacognition has been addressed in different areas, and clear definition of this term is necessary for better application of resources for learning. This article aims to make a non-systematic review concerning the subject metacognition for the reason of the difficulty found in the definition of this construct. Data bases searched were: PubMed, Scielo, PsychInfo, Web of Science and Lilacs, in the period from 2001 to 2007. The descriptors used in the research were: metacognition, learning, metacomprehension, strategies of learning, metamemory, tip-of-the-tongue phenomenon and meta-learning. The selected articles were organized by definition of terms. Afterward, it was elaborated a description of metacognition and its functions, strategies and processes. The close bond with learning is an important tool for optimization of the study and resolution of problems. The information obtained in this study suggests questions for future research in the educational context, to improve the relationship teaching/learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilana Andretta, PUCRS

Ilana Andretta é Psicóloga, Mestre em Psicologia Clínica e Doutoranda em Psicologia (PUCRS), Professora Titular da Faculdade de Psicologia (PUCRS), Supervisora de Estágio (SAPP), Professora Colaboradora em Cursos de Especialização (IMED e UNISINOS). Atua nas áreas de intervenções terapêuticas, avaliação psicológica e processos básicos. Endereço para contato: Av. Cristóvão Colombo 1918/308, Bairro Floresta, Porto Alegre/RS, CEP: 90560-001. Telefone: (51) 9913.6213 – e-mail: [email protected]

Jaqueline Garcia da Silva, PUCRS

Jaqueline Garcia da Silva é Graduanda em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Bolsista de Iniciação Científica do Grupo Avaliação e Atendimento em Psicoterapia Cognitiva e atualmente faz estágio de Psicologia Clínica no Instituto Junguiano do Rio grande do Sul. Endereço para contato: Av. Ipiranga 6681, prédio 11, sala 932 - Bairro Partenon, Porto Alegre/RS, CEP: 90619-900. Telefone: (51) 9337-3505 - e-mail: [email protected].

Nathália Susin, PUCRS

Nathália Susin é Graduanda em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Bolsista de Iniciação Científica do Grupo Avaliação e Atendimento em Psicoterapia Cognitiva e Monitora das Disciplinas de Avaliação Psicológica e Psicologia da Aprendizagem II. Atualmente faz estágio de Psicopatologia na Unidade de Dependência Química do Hospital Mãe de Deus. Endereço para contato: Av. Ipiranga 6681, prédio 11, sala 932 - Bairro Partenon, Porto Alegre/RS, CEP: 90619-900. Telefone: (51) 9337-3505 - e-mail: [email protected]

Suzana Dias Freire, PUCRS

Suzana Dias Freire é Psicóloga, Graduada em Psicologia, Mestranda em Psicologia Clínica (PUCRS), Especialista em Psicoterapias Cognitivo-Comportamentais (UNISINOS). Atua como psicoterapeuta na área clínica. Endereço para contato: Rua Santa Terezinha, 620/801, Bairro Santana, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, CEP: 90040-180. Telefones: (51) 3223.8905 ou 8138.8381. E-mail: [email protected]

Published

2010-04-16

How to Cite

Andretta, I., da Silva, J. G., Susin, N., & Freire, S. D. (2010). Metacognition and Learning: how they relate?. Psico, 41(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/3879

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)