In the strange planet of the audiovisual beings: possible dialogues between television and education

Authors

  • Beatriz Becker Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Carlos Douglas Martins Pinheiro Filho Universidade Federal do Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.2.9471

Keywords:

Television, education, televisual analysis

Abstract

This work proposes a reflection on possibilities of ownership of the audiovisual media content for the construction of knowledge, establishing dialogues between television and Education through an analysis of the series In the Strange Planet of the Audiovisual Beings, conveyed by Futura channel, which explores the relationship of the contemporary man with the audiovisual text. It is considered that the critical reading of the television programs can help citizens to build a broader view on the central role of communication, and encourage a greater understanding of the meanings of the messages produced by TV about social reality as also about the audiovisual itself as language and way of thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Becker, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Carlos Douglas Martins Pinheiro Filho, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

BALDESSAR, Maria José; GIGLIO, Kamil. O papel dos sistemas digitais na economia do conhecimento. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 46-53, 2010.

BECKER, Beatriz. A linguagem do telejornal: um estudo da cobertura dos 500 anos do descobrimento do Brasil. Rio de Janeiro: E-papers, 2005.

______. Uma experiência de leitura de mídia: do mito da imagem ao diálogo televisual. Cadernos de Letras (UFRJ), n. 26, jun. 2010.

CASETTI, Francesco; CHIO, Frederico di. Análisis de la televisión – instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Padós, 1999.

DAYAN, Daniel; KATZ, Elihu. A história em Directo, os acontecimentos mediáticos na Televisão, Minerva. Coimbra:

Minerva, 1999. [Edição portuguesa].

FERRÉS, Joan. Televisión y educación. Barcelona: Paidós, 1994.

GADOTTI, Moacir. Educação e comunicação: o papel dos meios na formação do aluno e do professor em educação de jovens e adultos. Disponível em: http://www.paulofreire.org.br Acesso em: ago. 2010.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pósmoderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora SENAC SP, 2003.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Ed. SENAC, São Paulo, 2001.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F.da Silva e Jeanne Sawaya. 8. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2003. Disponível em: http://ww2.prefeitura.sp.gov.br/secretarias/meio_ambiente/umapaz/files/Morin.pdf Acesso em: 28 jun. 2008.

______. Comunicação pelo meio (teoria complexa da comunicação). Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 20, abr. 2003a.

RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco. Televisão e história. São Paulo: Contexto, 2010.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2009.

VILCHES, Lorenzo. La lectura de la imagen: prensa, cine, televisión. Barcelona: Paidós, 1996.

How to Cite

Becker, B., & Pinheiro Filho, C. D. M. (2011). In the strange planet of the audiovisual beings: possible dialogues between television and education. Revista FAMECOS, 18(2), 490–506. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.2.9471