The construction of propaganda collective imagination in film resistance: a case study of the film Jango by Silvio Tendler

Authors

  • Adolpho Queiroz Universidade Metodista de São Paulo
  • Rose Mara Vidal de Souza Universidade Metodista de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8795

Keywords:

Joao Goulart, political marketing, political advertising

Abstract

The objective of my report is to propose an analyses on the way of the election image of João Goulart is built, from the perspective of the political propaganda in the Brazilian cinema of the post-dictatorship. To make it possible, we can rely on the film Jango, form Silvio Tender, 1984. We believe that this report is able to contribute with the process of identification, understanding and learning about the Brazilian society ideas about João Goulart. To develop this issue we had to analyze theories related to political marketing, ideological advertisement and persuasion. The research was based on the qualitative and quantitative methods, techniques of historical research and case studies. We got to the conclusion that the film reconstructed Joao Goulart’s image, focusing on his attitudes towards the basic reforms. Jango’s mystification was shown in a documentary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adolpho Queiroz, Universidade Metodista de São Paulo

Professor no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Metodista de São Paulo.

Rose Mara Vidal de Souza, Universidade Metodista de São Paulo

Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo.

References

BACZO, Bronislaw. Aimaginação social In: LEACH, Edmund et al. Anthropos-Homem. Lisboa Nacional/Casa da Moeda, 1985.

BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.

______. Cineastas e Imagens do povo. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BERNARDET, Jean-Claude; RAMOS, Alcides Freire. Cinema e história do Brasil. São Paulo: Ed. Contexto, 1988.

BROWN, J.A.C. Técnicas de Persuasão: da propaganda à lavagem cerebral. Trad. Octavio Alves Velho. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1976.

BURKE, Peter. A Fabricação do Rei: a construção da imagem pública de Luís XIV. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

CUNHA, Magali do Nascimento. Crise, Esquecimento e Memória. O Centro Ecumênico de Informação e a construção da identidade do Protestantismo Brasileiro. 1997. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Documento) – Universidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1997.

D’ALMEIDA, Alfredo Dias. De Jango, de Sílvio Tendler, a Salvador Allende, de Patricio Guzmán, o documentário como ferramenta para a construção de memórias adormecidas. In: UNESCOM, 2006, São Bernardo do Campo. Anais Eletrônicos do Congresso Multidisciplinar de Comunicação para o Desenvolvimento Regional. São Bernardo do Campo: Unesco/Metodista, 2006. Disponível em: http://encipecom.metodista.br/mediawiki/images/c/cd/GT5_CELACOM_06_De_Jango_Alfredo.pdf Acesso em: 3 fev. 2011.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DOMENACH, Jean-Marie. A Propaganda Política. E-book, 1963. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/eLibris/proppol.html

DORIN, Lannoy. Psicologia geral. São Paulo: Livraria Iracema, 1987.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GARCIA, Nelson Jahr. O que é propaganda ideológica. 10. ed. São Paulo: Brasiliense, 1982.

GOMES, Wilson. Theathrum Politicum: a encenação política na sociedade dos mass mídias. In: FAUSTO NETTO, Antônio; BRAGA, José Luiz; PORTO, Sérgio Dayrell (Org.). A Encenação dos Sentidos: mídia, cultura e política. Rio de Janeiro: Diadorim, 1995.

HOPKINS, Claude. A ciência da propaganda. São Paulo: Cultrix, 1966.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2008.

______. O Homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

LAPLANTINE, Francois; TRINDADE, Liana. O que é imaginário. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.

LIMA, Marcelo O. Coutinho. Marketing eleitoral. E-Book, 2002. Disponível em: http://midiaexterna.wordpress.com/2008/05/21/marketing-eleitoral-por-marcelo-o-coutinho-de-lima

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, v. 1, livro 1: O processo de produção do capita, 1996.

MORAES, Denis de. O imaginário vigiado. A imprensa comunista e o realismo socialista no Brasil (1947-53). Rio de Janeiro: José Olympio, 1994.

How to Cite

Queiroz, A., & Souza, R. M. V. de. (2011). The construction of propaganda collective imagination in film resistance: a case study of the film Jango by Silvio Tendler. Revista FAMECOS, 18(1), 23–40. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8795