Subject and mediated life: considerations about the Nick Hornby's fiction
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.38.5311Keywords:
Pop culture, entertainment, subjectivityAbstract
This article aims at analyzing, in Nick Hornby´s narratives, the life taken as entertainment, in which the objects and processes of media culture shape perspectives and serve to the expression of subjectivities. The exam of this mediatic optical on common life’s perception allows to reflect, beyond fiction, about the individuals in contemporary society, of which values that conform the existence and modes of interaction are established, by de spectacle forms, in the confluence among life, pop culture and consumerism.Downloads
References
ALLOWAY, Lawrence. The arts and the mass media. Disponível em: http://www.warholstars.org/warhol/warhol1/andy/warhol/articles/popart/popart.html Acesso em: 20 nov. 2008.
BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2003.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BLACK, Joel. The reality effect. New York/London: Routledge, 2002.
CARVALHO, Bernardo. O oposto da literatura. In: Caderno Mais! Folha de S. Paulo. São Paulo: Publifolha, p. 4, 10 abr. 1999.
DANTO, Arthur. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
FLUSSER, Vilém. Linha e superfície. In: FLUSSER, Vílem. O mundo codificado. São Paulo: Cosac Naify, 2007. p. 101-125.
FUGUET, Alberto. Não é a Taco Bell: apontamento sobre McOndo e o neoliberalismo mágico. In: RESENDE, Beatriz (Org.). A literatura latinoamericana do século XXI. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2005. p. 101-109.
______.Os filmes de minha vida. Rio de Janeiro: Agir, 2005.
HALL, Stuart et al. A produção social das notícias: o mugging nos media. In: TRAQUINA, Nelso (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 2003. p. 224-228.
HAMILTON, Richard. For the finest art, try pop. In: Collected words. London: Thames e Hudson, 1982. p. 42-43.
HORKHEIMER, Max & ADORNO, Theodor. A indústria cultural – o iluminismo como mistificação das massas. In: ADORNO, Theodor. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002. p. 7-74.
HORNBY, Nick. A long way down. New York: Penguin Books, 2006.
______. JesusMamilo. In: HORNBY, Nick. Falando com o anjo. Rio de Janeiro: Rocco, 2002. p. 125-151.
______. High fidelity. New York: Penguin Books, 2000.
______. Slam. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
______. The complete polysyllabic spree. New York: Penguin Books, 2006.
______. 31 songs. New York: Penguin, 2003.
HUYSSEN, Andreas. La política cultural del pop. In: Después de la gran división. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2002. p. 245-275.
LUHMANN, Niklas. A realidade dos meios de comunicação. São Paulo: Paulus, 2005.
McCARTHY, David. Arte pop. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
REYES, Efraim Medina. Era uma vez o amor, mas tive que matá-lo (música de Sex Pistols e Nirvana). São Paulo: Planeta, 2006.
SANTIAGO, Silviano. Literatura e cultura de massa. O cosmpolitismo do pobre. Belo Horizonte: UFMG, 2004. p. 106-124.
SARLO, Beatriz. A literatura na esfera pública. In: MARQUES, Reinaldo & VILELA, Lúcia Helena. Valores: arte, mercado, política. Belo Horizonte: UFMG/Abralic, 2002. p. 37-55.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2002.
SODRÉ, Muniz. A antropológica do espelho. Petrópolis: Vozes, 2002.
______. As estratégias sensíveis. Petrópolis: Vozes, 2006.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.