Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.44451

Keywords:

comedies, distribution, financing, brazilian cinema.

Abstract

The commercial success of franchises such as Minha Mãe é uma Peça (2013-2019) and De Pernas Pro Ar (2010-2019) show that the popularity of Brazilian comedies continues to rise. In addition to the cultural and artistic appeal that these comedies have with the public, the financing and distribution models of these productions have proven to be equally important to their success. As this article argues, public funding from the Fundo Setorial do Audiovisual, the increasing presence of private investment, and the development of a domestic distribution network through Downtown and Paris Filmes have been fundamental for these comedies to reach movie theaters and break new box office records.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raphael Palermo, University of North Georgia, Georgia, Estados Unidos

PhD in Brazilian Cultural Studies and Latin American Studies with a focus on Cinema Studies from Ohio State University (OSU), in Columbus, Ohio, United States; master's degree from the same university. Professor at the Univeristy of North Georgia (UNG), in Gainesville, Georgia, United States.

 

References

ANCINE divulga números da exibição em 2020 e 2021. In: gov.br. Agência Nacional do Cinema – ANCINE. [S. l.], 29 jan. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/assuntos/noticias/ancine-divulga-numeros-da-exibicao-em-2020-e-2021. Acesso em: 10 dez. 2022.

ANUÁRIO Estatístico do Cinema Brasileiro 2016. In: gov.br. Ancine: OCA. [S. l.], 2016. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/anuario_2016.pdf. Acesso em: 26 nov. 2021.

ATÉ que a sorte nos separe. Direção: Roberto Santucci. Produção: Cláudia Buschel. Roteiro: Paulo Cursino e Angélica Lopes. Brasil: Gullane: Globo Filmes, 2012. (102 min), DVD, son., color.

BALLERINI, Franthiesco. Cinema Brasileiro no Século 21. São Paulo: Summus, 2012.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: propostas para uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

BRASIL. Lei nº 11. 437 de 28 de dezembro de 2006. Diário Oficial da República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, p. 30, 28 dez. 2006.

BRAGA, Saturnino. Distribuição cinematográfica. In: Film business: o negócio do cinema. Organizadores: Adriana Dias e Letícia de Souza. Rio de Janeiro: Campus, 2010.

BUTCHER, Pedro. A dona da história: origens da Globo Filmes e seu impacto no audiovisual brasileiro. 2006. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

CARANDIRU. Direção: Héctor Babenco. Produção: Héctor Babenco. Roteiro: Hector Babenco, Fernando Bonassi, Victor Navas. Brasil: HB Filmes: Globo Filmes, 2004. (142 min), DVD, son., color.

CIDADE de Deus. Direção: Fernando Meirelles. Produção: Andrea Barata Ribeiro e Maurício Andrade Ramos. Roteiro: Bráulio Mantovani. Brasil: O2 Filmes: Globo Filmes, 2002. (130 min), DVD, son., color.

OS FAROFEIROS 2. In: Consulta de projetos audiovisuais ANCINE / SIF – Sistema Integrado das Áreas Finalísticas. [S. l.], 2020. Disponível em: https://sad.ancine.gov.br/projetosaudiovisuais/ConsultaProjetosAudiovisuais.

do%3Bjsessionid=B2EF590CC6B8C174A08EFBA07AD963EC?method=detalharProjeto&numSalic=200081. Acesso em: 10 dez. 2022.

DIRETRIZES. In: Fundo Setorial do Audiovisual FSA – Documento de Diretrizes. [S. l.]: Banco Regional de Desenvolvimento, 2016. Disponível em: https://www.brde.com.br/wp-content/uploads/2016/02/documentoDiretrizes2.pdf. Acesso em 21 de setembro de 2021.

DONOGHUE, Courtney. Globo Filmes, Sony, and franchise film-making: transnational industry in The Brazilian pós-retomada. In: RÊGO, Cacilda; ROCHA, Carolina. New trends in Argentine and Brazilian cinema. Bristol: Intellect, 2011. p. 51-63.

DOWNTOWN Filmes. In: Downtown Filmes. Rio de Janeiro, [2018?]. Disponível em: https://www.downtownfilmes.com.br/sobre. Acesso em: 17 out. 2021.

DE PERNAS pro ar. Direção: Roberto Santucci. Produção: Mariza Leão. Roteiro: Marcelo Saback e Paulo Cursino. Brasil: Morena Filmes e Globo Filmes. Brasil, 2010, (97 min), DVD, son., color.

DE PERNAS pro ar 2. Direção: Roberto Santucci. Produção: Mariza Leão. Roteiro: Mariza Leão. Brasil: Morena Filmes: Globo Filmes. Brasil, 2012. (89 min), DVD, son., color.

DE PERNAS pro ar 3. Direção: Júlia Rezende. Produção: Mariza Leão. Roteiro: Marcelo Saback, Renê Belmonte e Ingrid Guimarães. Brasil: Morena Filmes e Globo Filmes. Brasil, 2019, (106 min), DVD, son., color.

FALA sério, mãe! Direção: Pedro Vasconcelos. Produção: André Carreira. Roteiro: Ingrid Guimarães e Paulo Cursino. Brasil: Camisa Listrada. Brasil, 2017, (78 min), DVD, son., color.

FONTES de receita. In: Agência Nacional do Cinema – ANCINE. [S. l.], 11 nov. 2021. Disponível em https://www.gov.br/ancine/pt-br/fsa/institucional/fontes-de-receitas. Acesso em: 5 de março de 2022.

FUNCINES. In: Agência Nacional do Cinema – ANCINE. [S. l.], 2008. Disponível em https://sad.ancine.gov.br/consultapublica/manterDocumentoMDAction.do?-method=detalhe&idNorma=38. Acesso em: 5 jan. 2022.

GATTI, André. Distribuição e indústria cinematográfica brasileira, 1993-2003. 2005. Tese (Doutorado em Multimeios) – Universidade de Campinas, Campinas, 2005.

JOHNSON, Randal. “TV Globo, the MPA and Contemporary Brazilian Cinema”. In: SHAW, L.;

DENNISON, S. Latin American Cinema: Essays on Modernity, Gender and National Identity. Jefferson: McFarland, 2005. p. 11-38.

LACAN. Funcines Lacan Downtown Filmes. In: Lacan. [S. l.], [20--?]. Disponível em: https://betasdaycare.wixsite.com/grupolacan/funcine-lacan-downtown-. Acesso em: 1 set. 2022.

LISBELA e o prisioneiro. Direção: Guel Arraes. Produção: Guel Arraes e Paula Lavigne. Roteiro: Guel Arraes, Pedro Cardoso e Jorge Furtado. Brasil: Natasha Filmes: Globo Filmes, 2003. (106 min), DVD, son., color.

LOUCAS PRA CASAR; Direção: Roberto Santucci. Produção: Cacá Diegues. Roteiro: Marcelo Saback e Júlia Spadaccin. Brasil: Downtown: Globo Filmes, 2015, (100 min), DVD, son., color.

MAZUI, Guilherme. Se não puder ter filtro, nós extinguiremos a Ancine. In: G1. Brasília, 19 jul. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/politica/noticia/2019/07/19/se-nao-puder-ter-filtro-nos-extinguiremos-a-ancine-diz-bolsonaro.ghtml. Acesso em: 5 dez. 2022.

MINHA mãe é uma peça. Direção: André Pellenz. Produção: Paulo Gustavo. Roteiro: Paulo Gustavo e Fil Braz. Brasil: Migdal Filmes: Globo Filmes, 2013. (85 min), DVD, son., color.

MINHA mãe é uma peça 2. Direção: César Rodrigues. Produção: Paulo Gustavo. Roteiro: Paulo Gustavo e Fil Braz. Brasil: Migdal Filmes: Globo Filmes, 2016. (96 min), DVD, son., color.

MINHA mãe é uma peça 3. Direção: Susana Garcia. Produção: Paulo Gustavo. Roteiro: Paulo Gustavo, Fil Braz e Susana Garcia. Brasil: Migdal Filmes: Globo Filmes, 2019. (105 min), DVD, son., color.

MINHA vida em marte. Direção: Susana Garcia. Produção: Luiz Noronha. Roteiro: Monica Martelli, Paulo Gustavo, Susana Garcia, Júlia Lordelo, Emanuel Aragão. Brasil: Capri Produções: Globo Filmes, 2018. (105 min), DVD, son., color.

MORAES, Carolina. Governo de Jair Bolsonaro põe Ancine em xeque ao propor corte de gastos. Folha de S.Paulo, 1 de set. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2022/09/governo-bolsonaro-poe-ancine-em-xeque-ao-propor-fim-da-condecine-para-2023.shtml. Acesso em: 5 dez. 2022.

THEME Report 2019. In: Motion Picture Association. [S.l.]: 11 mar. 2020. Disponível em: https://www.motionpictures.org/wp-content/uploads/2020/03/MPA-THEME-2019.pdf. Acesso em: 8 nov. 2022.

ORTIZ, José; AUTRAN, Arthur. O cinema brasileiro das décadas de 1970 e 1980. In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (ed.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Sesc, 2018. v. 2. p. 202-265.

RAMOS, Fernão Pessoa. A retomada: não invisível, narcisismo às avessas e má consciência. In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (ed.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Sesc, 2018. v. 2. p. 410-473.

RÊGO, Cacilda. The fall and rise of Brazilian cinema. In: Rêgo, Cacilda; ROCHA, Carolina (ed.). New trends in Argentine and Brazilian cinema. Bristol: Intellect, 2011. p. 11-50.

RESULTADOS Consolidados do Fundo Setorial do Audiovisual. [S. l.]: FSA: Ancine, jan. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/resultados-consolidados-fsa-10-anos.pdf. Acesso em: 21 set. 2022.

RIBEIRO, Márcio Ribeiro. A classe média e a proliferação das “globochanchadas”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, [s. l.], v. 43, n. 45, p. 309-324, 2016. DOI:10.11606/issn.23167114.sig.2016.102987. Disponívelem: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/102987. Acesso em: 5 ago. 2022.

RUBIM, Antônio. Políticas culturais durante o governo Lula. Salvador: Edufba, 2008.

SAGA da Paris Filmes. IstoéDinheiro, 30 jan. 2013. Disponível em: https://www.istoedinheiro.com.br/a-saga-da-paris-filmes-2. Acesso em: 10 dez. 2022.

SCHVARZMAN, Sheila. Cinema brasileiro contemporâneo de grande bilheteria (2000-2016). In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (ed.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo:Sesc, 2018. v. 2. p. 514-565.

SE eu fosse você. Direção: Daniel Filho. Produção: Iafa Britz. Roteiro: Adriana Falcão, Daniel Filho, Renê Belmonte e Carlos Gregório. Brasil: Total Entertainment: Lereby: Globo Filmes, 2006. (104 min), DVD, son., color.

SIMIS, Anita. Marcos na exibição de filmes no Brasil. Salvador: Revista Políticas Culturais, [s. l.], v. 10, n. 2, p. 59-94, 2017.

UMA NOVA política para o audiovisual Agência Nacional do Cinema, os primeiros 15 anos. 1. ed. In: gov.br. Ancine. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/livros/ancine-15-anos-web-final-em-baixa2.pdf. Acesso em: 1 set. 2022.

VIEIRA, João Luiz. A chanchada e o cinema carioca (1930-1950). In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (ed.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Sesc, 2018. v. 1. p. 344-391.

WASKO, Janet. How Hollywood Works. Thousand Oaks: Sage, 2003.

Published

2024-03-05

How to Cite

Palermo, R. (2024). Distribution and financing of contemporary commercial comedies in Brazil. Revista FAMECOS, 31(1), e44451. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.44451