Three meanings of theory in communication research

Questions from the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39211

Keywords:

Communication Theory, Communication Epistemology, Research, Methods

Abstract

What is the meaning of ‘theory’ in communication research? What does it mean to ‘do theory’ or to ‘apply a theory’ in a research? These questions, often addressed in research supervision, points to a deeper epistemological question: the very notion of ‘theory’ in science. This paper outlines three concepts of ‘theory’: (1) the common sense view of ‘theory’ as opposed to practice, (2) ‘theory’ as a set of propositions concerning broader social or philosophical issues and (3) ‘theory’ as the previous knowledge of a field or a discipline. These notions are discussed against the background of theory’s methodological operationalization in research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Mauro Sá Martino, Faculdade Cásper Líbero, São Paulo, SP, Brasil.

Graduado em Comunicação — Jornalismo pela Faculdade Cásper Líbero (FCL — 1998), em São Paulo, SP, Brasil, com mestrado (2001) e doutorado (2004) em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), em São Paulo, SP, Brasil. Foi pesquisador-bolsista na School of Political, Social and International Studies na University of East Anglia, na Inglaterra (2008). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da FCL, em São Paulo, SP, Brasil, onde também leciona na graduação em
Jornalismo e é um dos editores da Revista Líbero. Autor, entre outros, dos livros Teoria da Comunicação
(2009), Teoria das Mídias Digitais (2014) e Métodos de Pesquisa em Comunicação (2018).

References

ADORNO, Theodor W. Primeiros escritos filosóficos. São Paulo: UNESP, 2018.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.

BACHELARD, Gaston. Estudos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

BAPTISTA, Maria Luiza C. Disciplinas teóricas: de entulho de currículo a campo de desejo e autopoiese. Anais do 26º INTERCOM. Universidade Federal de Belo Horizonte, Belo Horizonte, 2 a 6 de setembro de 2003.

BARROS, José D’A. Uma teoria é um modo de ver. Interfaces da educação, v. 23, n. 10, p. 28-57, 2019. https://doi.org/10.26514/inter.v10i29.3901

BRAGA, José L. A prática da pesquisa em Comunicação. E-Compós, v. 14, n. 1, p. 1-33, 2011. https://doi.org/10.30962/ec.665

BRAGA, José Luiz. Ensino e pesquisa em comunicação. Comunicação & Educação, v. 12, n. 2, p. 21-27, 2007. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v12i2p21-27

BRAGA, José Luiz. A prática da teoria na pesquisa em Comunicação. Galáxia, n. 41, p. 48-61, 2019. http://doi.org/10.1590/1982-25542019239896

BUTLER, Christopher. Postmodernism. Oxford: OUP, 2002.

CHECHETTO, Fabíola B.; MARTINO, Luís Mauro S. Qual conceito de ciência fundamenta as Teorias da Comunicação? Um estudo exploratório do “cânone”. Verso e Reverso, v. 33, n. 1, p. 2-17, 2019. https://doi.org/10.4013/ver.2019.3382.01

CULLER, Jonathan. Literary theory. Oxford: OUP, 2000.

EAGLETON, Terry. The significance of theory. Londres: Blackwell, 1989.

EAGLETON, Terry. After Theory. Londres: Palgrave, 2007.

FABIANI, Jean-Luis. Faire son choix théoriques en Sciences Sociales. In: HUNSMANN, Moritz; KAPP, Sébastien. (Orgs.). Devenir chercheur: écrire une thèse en sciences sociales. Paris: EHESS, 2013, p. 47-61.

FAUSTO NETO, Tiago Q. A centralidade da teoria na constituição de uma episteme comunicacional. Anais do 32º INTERCOM. Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 4 a 7 de setembro de 2009.

FERRARA, Lucrécia D’A. A ciência do olhar atento. Trans/Form/Ação. v. 9, n. 10, p. 1-7, 1987. https://doi.org/10.1590/S0101-31731987000100001

FERREIRA, Nelson T. A construção da pesquisa científica em comunicação. Revista de Ciências Humanas, v. 12, n. 1, p. 27-37, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/3448

GATTI, Bernardette. Algumas considerações sobre procedimentos metodológicos na pesquisa em educação. Eccos, v. 1, n. 1, p. 63-79, 1999. https://doi.org/10.5585/eccos.v1i1.155

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

GOBRY, I. Le vocabulaire Grec de la Philosophie. Paris: Elipses, 2010.

HANITZSCH, Thomas. Writing for Communication Theory. Communication Theory 23, n. 1, p. 1-9, 2013. https://doi.org/10.1111/comt.12004

HICKSON, Mark; STACKS, Don W. Teaching the introductory communication theory course to undergraduates. Communication Quarterly, v. 41, n. 3, p. 261-268, 1993. https://doi.org/10.1080/01463379309369887

JENSEN, Klaus B. Practical theories: concepts, conceptions and conceptualizations of communication. Empedocles, v. 7, n. 2, p. 143-156, 2016. https://doi.org/10.1386/ejpc.7.2.143_1

LIEDKE, Élida R. Breves indicações ara o ensino de sociologia hoje. Sociologias, v. 9, n. 17, p. 266-278, 2007. https://doi.org/10.1590/S1517-45222007000100011

LIMA, Venício. Repensando as Teorias da Comunicação. In: MELO, José. M. (Org.). Teoria e Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Intercom/Cortez, 1983, p. 85-99.

LIMA, Venício. Mídia: teoria e política. São Paulo: Perseu Abramo, 2001.

LOPES, Maria I. V. Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.

MAGNAVACCA, Silvia. Lexico Técnico de Filosofía Medieval. Buenos Aires: Miño y Davila, 2005.

MARTINO, Luís M. S. Da teoria à Metodologia: um ensaio sobre a elaboração de projetos de pesquisa em Comunicação. Comunicação Midiática, v. 11, p. 1-15, 2016. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/88

MARTINO, Luís M. S. Métodos de Pesquisa em Comunicação. Petrópolis: Vozes, 2018.

MARTINO, Luís M. S. O diálogo norte-sul em Teoria da Comunicação: hegemonias, apropriações e resistências nas pesquisas anglo-saxônicas e latino-americanas. Comunicação & Sociedade, v. 36, p. 85-106, 2014. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v36n1p107-132

MARTINO, Luís M. S.; MARQUES, Angela C. S. A afetividade do conhecimento na epistemologia. Matrizes, v. 12, p. 217-234, 2018. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i2p217-234

MARTINO, Luiz C. Epistemologia da Comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2017.

MARTINO, Luiz C. Significação da teoria em um campo diversificado. Anais do 33º INTERCOM. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2 a 6 de setembro de 2010.

MARTINO, Luiz C. Teorias da comunicação: muitas ou poucas? Cotia: Ateliê, 2007.

MARX, Karl. O capital. Livro 3, Vol. 6. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

MERTON, Robert. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970.

OLIVEIRA, Marcio. O ensino de teoria sociológica em cursos de ciências sociais em universidades brasileiras. Política e Sociedade, v. 14, n. 31, p. 87-113, 2015. https://doi.org/10.5007/2175-7984.2015v14n31p87

OLSEN, Stein H. The moment of theory. Critical Quarterly, v. 49, n. 4, p.90-120, 2007. http://doi.org/10.1111/j.1467-8705.2007.00802.x

OROZCO, Guillermo; GONZÁLEZ, Rodrigo. Una coartada metodológica. México: Tintable, 2012.

PEIRANO, Mariza. A teoria vivida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.

PETERS, F. R. Léxico filosófico Grego. Lisboa: Edições 70, 1983.

POPPER, Karl R. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 2016.

PORTA, Eva. Objeto de estudio, objeto empírico. In: ROSA MARTINEZ, Fabiana; SAUR, Daniel. La cocina de la investigación. Córdoba: Eduvim, 2017.

REIMÃO, Sandra. Teoria ou Teorias da Comunicação. Intercom, v. 17, n, 2, p. 146-170, 1994. http://doi.org/10.1590/rbcc.v17i2.860

RENÓ, Denis. Pesquisa aplicada em comunicação: uma tendência necessária. Comunicação & Sociedade, v. 36, n. 1, p. 7-30, 2014. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v36n1p7-30

ROSENGREN, Karl E. Communication. Londres: Sage, 2000.

RUSSI-DUARTE, Pedro. Por que ensinar teorias (da comunicação)? Anais do 33º INTERCOM. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2 a 6 de setembro de 2010.

SAUR, Daniel. Territorio, posicionamiento, responsabilid y formas de relacionamento con la teoria. In: ROSA MARTINEZ, Fabiana; SAUR, Daniel. La cocina de la investigación. Córdoba: Eduvim, 2017.

SIGNATES, Luiz. A comunicação como ciência básica tardia. E-Compós, v. 21, n. 2, p. 1-15, 2018. https://doi.org/10.30962/ec.1387

THOMAS, Sari. A Brief Consideration of Theoretical Significance in Media Study. Critical Studies in Media Communication, v. 23, n. 2, p. 173-180, 2006. https://doi.org/10.1080/07393180600714570

TORRICO VILLANUEVA, Erik R. Comunicacion de las matrices a los enfoques. Quito: Ciespal, 2010.

VALDETTARO, Sandra. Epistemologia de la comunicación. Rosário: Ed. Universidad de Rosario, 2015.

WOTTRICH, Laura; FONSECA, Paula C. A definição do problema e dos objetos de pesquisa. Anais do 42º INTERCOM. Universidade Federal do Pará, Belém, 2 a 7 de setembro de 2019.

ZELIZER, Barbie. Making communication theory matter. Communication Theory. v. 25, n.1, p. 410-415, 2015. https://doi.org/10.1111/comt.12075

Published

2021-08-27

How to Cite

Martino, L. M. S. (2021). Three meanings of theory in communication research: Questions from the classroom. Revista FAMECOS, 28(1), e39211. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39211

Issue

Section

Pensamento Comunicacional