The confessional device in the documentary and its effects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37567

Keywords:

Confessional device, Identity and subjectivity, Brazilian documentary, Confessional performance

Abstract

The article approaches the act of confession in film and video documentaries. It is about talking about yourself for image and sound recording devices, in a dubious mirror-window relationship. We reflect on the various forms of activation and updating of these resources, aimed to the construction of identities and subjectivities, driven by relations of knowledge and power. The text inspects some of these forms in Brazilian documentaries and highlights the sense of confessional performance, as dominant aspect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gilberto Alexandre Sobrinho, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, SP, Brasil.

Doutor em Comunicação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil; professor do Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação, no Instituto de Artes, da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo?. Outra travessia, Florianópolis, v. 01, n. 05, p. 9-16, 2005.

AGOSTINHO, Santo. Confissões: De magistro (Do Mestre). 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

ATWELL, Lee. Word is Out and Gay U.S.A. In: ROSENTHAL, Alan; CORNER, John (org.). New Challenges for documentary. Manchester: Manchester University Press, 2005. p. 220-229.

AUMONT, Jacques. A imagem. 7. ed. Campinas: Papirus, 2002.

BRUZZI, Stella. New documentary. Londres: Routledge, 2006. https://doi.org/10.4324/9780203967386.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: Crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: A vontade de saber. 17. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

NAGIB, Lúcia. O Cinema da Retomada: Depoimentos de 90 Cineastas dos anos 90. São Paulo: Editora 34, 2002.

NICHOLS, Bill. La representación de la realidade: Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1991.

NICHOLS, Bill. A voz do documentário. In: RAMOS, Fernão (org.). Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: SENAC, 2005. v. 2.

NICHOLS, Bill. Blurred Boundaries: questions of meaning in contemporary culture. Bloomington: Indiana University Press, 1994.

NICHOLS, Bill. Speaking Truths with Film: Evidence, Ethics, Politics in Documentary. Berkeley: University of California Press, 2016. https://doi.org/10.1525/9780520964587.

RAMOS, Fernão. Mas afinal... O que é mesmo documentário. São Paulo: SENAC, 2008.

RENOV, Michael. Video Confessions. In: RENOV, Michael; SUDERBUR, Erika. Resolutions: Contemporary video practices. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996. p. 78-101.

SACRAMENTO, Igor. Depois da revolução, a televisão: Cineastas de esquerda no jornalismo televisivo dos anos 1990. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011.

SARKAR, Bhasar, WALKER, Janet. (org.). Documentary Testimonies: Global Arquives of Suffering. Nova Iorque e Londres: Routledge, 2010. https://doi.org/10.4324/9780203883419

SCHECHNER, Richard. Performance Studies: An Introduction. Londres: Routledge, 2002.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

2020-12-22

How to Cite

Sobrinho, G. A. (2020). The confessional device in the documentary and its effects. Revista FAMECOS, 27(1), e37567. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37567

Issue

Section

Audiovisual