Training on the pages of the newspaper

Authors

  • Marina Patrício de Arruda Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS).

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.18.3170

Keywords:

Newspaper, Bourdieu, subject formation

Abstract

This article is the result of a research that has tried to point out the contribution of periodics to the construction of concepts and practices relative to professional form-ations. Thus, that investigation discovered that the newspaper Zero Hora, in a continuos way and supported by social agents whose symbolic capital is recognized by its readers, plays as expected its formative role, establishing knowledges that, systematically repeated, make possible the construction of professional profiles in this beginning of century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Patrício de Arruda, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS).

PhD student at PPG Social Service/PUCRS.

References

AGUIAR, Vera Teixeira de. Pierre Bourdieu e as Regras do Campo Literário. Revista Véritas, Porto Alegre, v. 41, n. 162, jun. 1996.

ANTUNES, Ricardo L. Adeus ao Trabalho? Ensaios sobre as Metamorfoses e a Centralidade do Mundo do Trabalho. São Paulo: Cortez, 1995.

BACHELARD, Gaston. O Novo Espírito Científico. São Paulo: Edições 70, 1984.

BOURDIEU, Pierre. A Economia das Trocas Lingüísticas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

______. Coisas Ditas. São Paulo: Brasiliense, 1987.

______. La distintion. Paris: De Minuit, 1979.

______. Razões práticas: sobre a te o ria da ação. São Paulo: Papirus, 1996.

______. O Poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 1989.

BOURDIEU, P. Esquisse dʼune théorie de la pratique apud ORTIZ. São Paulo: Ática, 1983.

______. e outros. El Ofício de Sociólogo: Presupuestos Epistemológicos. Espana: SIGLO Veintiuno Editores, 1983.

DESAULNIERS, Julieta B. R. Formação, Qualificação ou Competência... Revista Véritas, Porto Alegre, n. 149, mar. 1993.

______. Julieta B. R. Formação, Competência e Cidadania. Educação & Sociedade, Campinas, n. 59, p. 51, 1997.

______. Julieta B. R. Formação via impresso. In: Educação em Revista – A imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997.

DELUIZ, Neise. Formação do Trabalhador em Contexto de Mudança Tecnológica. In: Boletim Técnico do SENAC, jan./abr., 1994.

DINES, Alberto. O papel do jornal. São Paulo: Summus, 1986.

GARCIA, Walter. Educação: visão teórica e prática pedagógica. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1977.

GASPARD, Pierre e Penélope. Imprensa pedagógica e formação contínua dos professores primários. Educação em Revista: A imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997.

FOULQUIÉ, Paul apud DESAULNIERS, Julieta B. R. Emergência e construção do campo de pesquisa sobre a inserção profissional. Formação & Trabalho & Competência, EDIPUCRS, Porto Alegre, 1998.

HAGUETE, Tereza M. Frota. Universidade: Nos Bastidores da Produção do Conhecimento. In: XVIII Reunião Anual da ANPED, 1994, Caxambu/MG. Anais... Caxambu: ANPED, out. 1994.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LIEDKE, Élida R. Novas formas de relações do trabalho. In: Seminário Internacional: Trabalho e Reordenamento Social, Porto Alegre, maio 1996.

LOPE Y ARTILES. Las relaciones entre formación y em pleo: que formación, para que empleo. In: Formação & Trabalho & Competência. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1998.

LOPES, Maria Immacolata V. Pesquisa em comunicação: formulação de um modelo pedagógico. São Paulo: Loyola, 1994.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra - Pátria. Porto Alegre: Sulina, 1995.

MOTTA, Paulo Roberto. Transformação Organizacional: a teoria e a prática de inovar. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1998.

NÓVOA, Antônio. A imprensa de educação e ensino: concepção e organização do repertório português. Educação em Revista: A imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997.

PELLANDA, Nize Maria Campos. Novos Paradigmas do Conhecimento em Início de Milênio. Folha de São Paulo, São Paulo, 6 abr. 2000.

RÉGNIER, Erna Martha. Desafios da Educação para o Terceiro Milênio: breves considerações. Boletim Técnico do Senac, jan./abr. 1993.

RIFKIN, Jeremy. O Fim dos Empregos: O Declínio Inevitável dos Níveis dos Empregos e a Redução da Força Global de Trabalho. São Paulo: Makron Books, 1996.

TADDEI, Emilio H. Empregabilidade e formação profissional: a nova face da política social na Europa. Escola Cidadã no Contexto da Globalização. Petrópolis: Vozes, 1998.

TANGUY, Lucie. Formação uma atividade em vias de definição?. Revista Véritas, EDIPUCRS, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 385-410, jun. 1995.

TROTTIER, Claude. Emergência e construção do campo de pesquisa sobre a inserção profissional. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1998.

Published

2008-04-10

How to Cite

de Arruda, M. P. (2008). Training on the pages of the newspaper. Revista FAMECOS, 9(18), 70–82. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.18.3170

Issue

Section

Media