The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice

Authors

  • Laerte José Cerqueira da Silva Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil. Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação. http://orcid.org/0000-0002-5243-640X
  • Alfredo Eurico Vizeu Pereira Júnior Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação. http://orcid.org/0000-0001-6469-7829

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.1.31212

Keywords:

Telejournalism. Pedagogical function. Paulo Freire.

Abstract

In several works, and especially in the book Pedagogy of Autonomy, the
educator Paulo Freire presents knowledge to educational practice. They serve as guidelines and recommendations for professionals in the field. They are: rigor in method, criticism, ethics and aesthetics, critical reflection on practice, apprehension of reality, recognition of being conditioned, knowing how to listen. As a focus, an ethical, dialogic and emancipatory action. In this work, we approach the work of telejournalism professional with these seven knowledge, building a connection that helps us understand how important these Freire’sfr reflections can be for the investigative method of journalism, especially as regards the protagonism of the professional in construction of the reality made by the activity. Let us follow this path to remember the non-negotiable social commitment of the journalism and to strengthen its theory, with a focus on the formation and awareness of the journalist, pedagogical enunciator.

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Author Biographies

Laerte José Cerqueira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil. Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação.

Doutor em Comunicação pela UFPE - Universidade Federal de Pernambuco, com estágio doutoral na Universidade Pompeu Fabra, em Barcelona, Espanha. Pesquisador do Núcleo de Jornalismo e Contemporaneidade da UFPE, Mestre em Letras pela UFPB - Universidade Federal da Paraíba; especialista em Jornalismo Cultural pela FIP - Faculdades Integradas de Patos-PB; Graduado em Comunicação Social pela UFPB- habilitação Jornalismo.

Alfredo Eurico Vizeu Pereira Júnior, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação.

Professor Associado do Departamento de Comunicação Social da UFPE. Possui mestrado em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação da PUC-RS, sob a orientação do prof. Drº Antônio Hohlfeldt, presidente da Intercom (2011).
Atualmente é professor associado 4 da Universidade Federal de Pernambuco, ex-coordenador, chefe do Departamento de Comunicação e vice-coordenador do Programa de Pós Graduação em Comunicação, da UFPE, sócio-fundador da Sociedade Brasileira dos Pesquisadores em Jornalismo.

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Published

2019-08-21

How to Cite

da Silva, L. J. C., & Júnior, A. E. V. P. (2019). The knowledge of pedagogy in telejournalism: Paulo Freire and journalistic practice. Revista FAMECOS, 26(1), e31212. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.1.31212

Issue

Section

Journalism

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