Social networks and e-book publishing
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.23906Keywords:
Social networks, E-books, Publishing MarketAbstract
The permanent presence of digital means of communication in all aspects of life has affected editorial’s production, which goes through deep instability and transformation due to new digital mechanisms of editing and content distribution. Five movements act in this process: dematerialization, media convergence, digital piracy, self-publishing and drop in book sales. In this new scenario, social media emerges as an alternative means of propaganda and distribution of content, as well as an open platform, innovating to create literary output. The research sought to identify how traditional model of editing relates itself with digital social media, to therefore evaluate the role that editors might accomplish in this circumstance. It has also outlined emerging publishing models and evaluated in which way these five movements associate to the involvement of the readers in social media. Thus, it was concluded that independent authors’ growth is a great challenge to the editor’s role.Downloads
References
ANDERSON, Chris. A cauda longa: A nova dinâmica de marketing e vendas: como lucrar com a fragmentação dos mercados. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier- Campus, 2006.
ANDERSON, Chris. Free: O futuro dos preços. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier-Campus, 2009.
BARBIER, F. História do livro. 1. ed. São Paulo: Paulistana, 2008.
CAMARA BRASILEIRA DO LIVRO & SINDICATO NACIONAL DE EDITORES. Produção e Vendas do Setor Editorial Brasileiro. São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.cbl.org.br/telas/cbl/downloads.aspx Acesso em: 8 jan. 2016.
CHARTIER, Roger, CAVALLO, Guglielmo (orgs.). História da leitura no mundo ocidental. 1. ed. v. 1 e 2. São Paulo: Ática, 2002.
EGAN, Jennifer. Mais sobre a Caixa Preta de Jennifer Egan. Disponível em: http://www.intrinseca.com.br/blog/2012/08/o-que-inspirou-jennifer-egan-a-estruturar-caixa-preta-em-tuites/
Acesso em: 8 fev. 2016.
FURTADO, José. A. O papel e o pixel: do impresso ao digital. Continuidades e transformações. 1. ed. Florianópolis: Escritório do Livro, 2006.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 1. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: Como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
KEEN, Andrew. O culto do amador: como blogs, MySpace, YouTube e a pirataria digital estão destruindo nossa economia, cultura e valores. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1993.
LIPOVETSKY, Gilles. Tempos hipermodernos. 1. ed. São Paulo: Barcarolla, 2007.
MALINI, Fabio. Literatura, Twitter e Facebook: A economia dos likes e dos rts dos usuários-fãs de literatura brasileira nas redes sociais. Revista Observatório Itaú Cultural. São Paulo, ano 9, n. 17, ago/dez 2014. Disponível em: http://www.itaucultural.org.br/revista/revista-observatorio-ic-n-17/
Acesso em: 2 fev. 2016.
MCLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg. 1. ed. São Paulo: Cia Editora Nacional; Editora da Universidade de São Paulo, 1972.
MELLO JUNIOR, José de. Do códex ao e-book: metamorfoses do livro na era da informação. 2006. 426 f. Dissertação de Mestrado em Comunicação Social – Universidade Paulista, São Paulo, 2006.
MIÉGE, Bernard. Les industries du contenu face à l´ordre informationnel. 1. ed. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 2000.
MIÉGE, Bernard. Las Industrias de la cultura y de la información. Conflicto con los nuevos médios de comunicación. Telos, Barcelona, v. 29, 1990. Disponível em: http://www.campusred.net/telos/anteriores/num_029/opi_perspectivas0. html
Acesso em: 10 jan. 2016.
PRIMO, Alex, BRAMBILLA, Ana Maria. Social Software e construção do conhecimento. Redes Com, Espanha, n. 2, p. 389-404, 2005. Disponível em: http://www.redes.hospedagemdesites.ws/index.php/revista-redes/article/view/64/59
Acesso em: 8 fev. 2016.
RECUERO, Raquel da Cunha. Comunidades virtuais em redes sociais na Internet: proposta de tipologia baseada no fotolog.com. 2006, 334 f. Tese de Doutorado em Comunicação e Informação – UFRGS, Porto Alegre, 2006.
RONCAGLIA, Gino. La cuarta revolución: Seis lecciones sobre el futuro del libro. 1. ed. Vila Maria: Eduvim, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na comunicação. 1. ed. São Paulo: Paulus, 2013.
SHIRKY, Clay. Lá vem todo mundo: o poder de organizar sem organizações. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.
TitanicWare. Disponível em: titanicware.com.br
Acesso em: 19 set. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.