Strike media coverage on Facebook: reader’s engagement on the Gazeta do Povo’s fanpage

Authors

  • Michele Goulart Massuchin Universidade Federal do Maranhão - UFMA Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Camilla Quesada Tavares Universidade Federal Fluminense - UFF Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22334

Keywords:

Social Networks, Communication, Facebook

Abstract

This article examines how the news about the strike of Paraná teachers, posted on the page of the newspaper Gazeta do Povo on Facebook, generated feedback from users who had access to the content. The aim is to identify, through a case study, if the theme “strike” was able to mobilize readers and promote greater interaction than other posts. The hypothesis is that the news concerning the subject generated greater engagement with readers, diverging from the usual behavior of the same in relation to the content published daily in the vehicle’s Facebook page. The analysis is based on posts (n = 1691) made in the Gazeta do Povo fanpage during the period from April 15th to June 26th, 2015, which includes the second phase of the strike that took place in Paraná and the confrontation between strikers and police on April 29th. The results indicate that the theme strike generates greater online engagement than others.

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Author Biographies

Michele Goulart Massuchin, Universidade Federal do Maranhão - UFMA Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professora adjunta do Curso de Comunicação Social/Jornalismo da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Doutora em Ciência Política pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), mestre em Ciência Política pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e graduada em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). É pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Comunicação, Política e Opinião Pública da UFPR e do Grupo de Pesquisa em Comunicação Política, Partidos e Eleições da UFSCar. Fez estágio de pesquisa na Universidad de Valladolid (Espanha) durante o doutorado, entre outubro de 2014 e março de 2015. Desenvolve pesquisas sobre cobertura eleitoral, jornalismo político, HGPE e política e internet.

Camilla Quesada Tavares, Universidade Federal Fluminense - UFF Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Doutoranda em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e mestre em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Professora substituta do Departamento de Jornalismo da UEPG. Pesquisadora do grupo de pesquisa Jornalismo e Política: Atores e representações sociais e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Mídias Digitais (GEMIDI), ambos da UEPG.

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Published

2016-03-21

How to Cite

Massuchin, M. G., & Tavares, C. Q. (2016). Strike media coverage on Facebook: reader’s engagement on the Gazeta do Povo’s fanpage. Revista FAMECOS, 23(2), ID22334. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22334

Issue

Section

Cyberculture