Public interest in journalism: a codified moral justification

Authors

  • Rogério Christofoletti Universidade Federal de Santa Catarina
  • Guilherme Longo Triches Ministério Público do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.17588

Keywords:

Public interest, Codes of Ethics, Journalistic Deontology

Abstract

Public interest is an argument often used by journalists and media to explain all kinds of action, including violations of conduct. In this article, we discuss the concept of public interest, and observe how it appears in thirty codes of ethics, in Africa, Asia, Europe, America and Oceania. To compose the research sample, we take into account population aspects, proportionality, legitimacy and other elements. To interpret the data, we use content analysis (Krippendorff, 1990; Bardin, 1977). Concerning the public interest, we aim to better understand journalists’ decision-making and management of the ethical conduct.

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Author Biographies

Rogério Christofoletti, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor do Departamento de Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina, onde também atua como coordenador de pesquisa. Jornalista, mestre em Linguística e doutor em Ciências da Comunicação. 

Guilherme Longo Triches, Ministério Público do Estado de Santa Catarina

Mestre em Jornalismo pelo Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, SC, Brasil.

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Published

2014-09-10

How to Cite

Christofoletti, R., & Triches, G. L. (2014). Public interest in journalism: a codified moral justification. Revista FAMECOS, 21(2), 484–503. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.17588

Issue

Section

Journalism