The techno-poetic audio-visual palette of Peter Greenaway

Authors

  • Márcia Carvalho Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.15085

Keywords:

Cinema, Technology, Authorship, Audiovisual language.

Abstract

In this article, I examine the film Prospero’s Books (1991) directed by Peter Greenaway in search of a historical understanding of the contribution of new technologies in audiovisual production. This is a study of authorship, processes, and audiovisual media in languages that can promote new forms of representation and communication processes created from the convergence of the Arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Carvalho, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora da Faculdade Paulus de Tecnologia e Comunicação – FAPCOM e da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUCSP.

References

AUMONT, Jacques. O olho interminável: cinema e pintura. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

______. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.

AUMONT, Jacques. A Imagem. Campinas: Papirus, 1993.

BELLOUR, Raymond. Fragmentos de um arquipélago. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 20-27, dez. 1994.

BENTES, Ivana. Greenaway e a estilização do caos. In: BENTES, Ivana (Org.) Ecos do cinema: de Lumière ao digital. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

BURCH, Noel. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva (Debates), 1992.

DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

______. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

FELINTO, Erick. Cinema e tecnologias digitais. In: MASCARELLO, Fernando (Org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006.

GARCIA, Wilton. Peter Greenaway em dois eixos: Barroco e multimeio. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, n. 1, p. 97-109, jan./jun. 1999.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: 34, 1993.

LUCA, Luiz Gonzaga Assis de. Cinema digital: um novo cinema? São Paulo: Imprensa Oficial, 2004.

MOURÃO, Maria Dora. Greenaway e as influências das novas tecnologias na linguagem cinematográfica. In: MACIEL, Maria Esther (Org.). O cinema enciclopédico de Peter Greenaway. São Paulo: Unimarco, 2004.

______. Entrevista: cinema e novas tecnologias. Conversa com Peter Greenaway. In: MACIEL, Maria Esther (Org.). O cinema enciclopédico de Peter Greenaway. São Paulo: Unimarco, 2004.

NUNES, Pedro. As relações estéticas no cinema eletrônico. Maceió: UFPB-UFAL, 1996.

PARENTE, André. A imagem virtual, auto-referente. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 15-19, dez. 1994.

______. (Org.). Imagem máquina. Rio de Janeiro: 34, 1993.

RAMOS, Fernão Pessoa. Falácias e deslumbre face à imagem digital. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 28-33, dez. 1994.

PIGNATARI, Décio. Semiótica da montagem. Revista Através, São Paulo, n. 1, p. 14-26, 1982/1983.

PLAZA, Júlio. Info x foto: grafias. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 50-55, dez. 1994.

SANTAELLA, Lúcia. Cultura das mídias. São Paulo: Experimento, 1996.

______. Imagem pré-fotográfica-pós. In: Imagens. Campinas: Unicamp, n. 3, p. 34-40, 1994.

SHAKESPEARE, William. A tempestade. São Paulo: L&PM, 2002.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 1994.

WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos fundamentais da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

______ (Org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal/Embrafilme, 1983.

How to Cite

Carvalho, M. (2013). The techno-poetic audio-visual palette of Peter Greenaway. Revista FAMECOS, 20(2), 296–309. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.15085

Issue

Section

Movie