The techno-poetic audio-visual palette of Peter Greenaway
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.15085Keywords:
Cinema, Technology, Authorship, Audiovisual language.Abstract
In this article, I examine the film Prospero’s Books (1991) directed by Peter Greenaway in search of a historical understanding of the contribution of new technologies in audiovisual production. This is a study of authorship, processes, and audiovisual media in languages that can promote new forms of representation and communication processes created from the convergence of the Arts.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. O olho interminável: cinema e pintura. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
______. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.
AUMONT, Jacques. A Imagem. Campinas: Papirus, 1993.
BELLOUR, Raymond. Fragmentos de um arquipélago. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 20-27, dez. 1994.
BENTES, Ivana. Greenaway e a estilização do caos. In: BENTES, Ivana (Org.) Ecos do cinema: de Lumière ao digital. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.
BURCH, Noel. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva (Debates), 1992.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
______. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
FELINTO, Erick. Cinema e tecnologias digitais. In: MASCARELLO, Fernando (Org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006.
GARCIA, Wilton. Peter Greenaway em dois eixos: Barroco e multimeio. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, n. 1, p. 97-109, jan./jun. 1999.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: 34, 1993.
LUCA, Luiz Gonzaga Assis de. Cinema digital: um novo cinema? São Paulo: Imprensa Oficial, 2004.
MOURÃO, Maria Dora. Greenaway e as influências das novas tecnologias na linguagem cinematográfica. In: MACIEL, Maria Esther (Org.). O cinema enciclopédico de Peter Greenaway. São Paulo: Unimarco, 2004.
______. Entrevista: cinema e novas tecnologias. Conversa com Peter Greenaway. In: MACIEL, Maria Esther (Org.). O cinema enciclopédico de Peter Greenaway. São Paulo: Unimarco, 2004.
NUNES, Pedro. As relações estéticas no cinema eletrônico. Maceió: UFPB-UFAL, 1996.
PARENTE, André. A imagem virtual, auto-referente. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 15-19, dez. 1994.
______. (Org.). Imagem máquina. Rio de Janeiro: 34, 1993.
RAMOS, Fernão Pessoa. Falácias e deslumbre face à imagem digital. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 28-33, dez. 1994.
PIGNATARI, Décio. Semiótica da montagem. Revista Através, São Paulo, n. 1, p. 14-26, 1982/1983.
PLAZA, Júlio. Info x foto: grafias. Revista Imagens, Campinas, n. 3, p. 50-55, dez. 1994.
SANTAELLA, Lúcia. Cultura das mídias. São Paulo: Experimento, 1996.
______. Imagem pré-fotográfica-pós. In: Imagens. Campinas: Unicamp, n. 3, p. 34-40, 1994.
SHAKESPEARE, William. A tempestade. São Paulo: L&PM, 2002.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 1994.
WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos fundamentais da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
______ (Org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal/Embrafilme, 1983.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.