The pixelization of the wall: urban graffiti, digital technologies and visual culture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.2.12338Keywords:
Graffiti, digital media, internet, visual cultureAbstract
In this article we focus on graffiti as a device for youth’s visual communication in the city, exploring the way that the huge technological and social mutations have produced shifts in how graffiti is conceived. These mutations, having been observed in the last years, mainly regard the wide dissemination of digital technologies and platforms. Based on a study done in the metropolitan area of Lisbon, we try to examine new facets of this cultural practice, mainly its growing presence in the virtual space. The progressive democratization of both the internet and the access to digital technologies in Portugal, has offered youngsters new communication possibilities. Those who make graffiti have, nowadays, the opportunity to reach vast audiences, disseminating throughout virtual space their visual productions (mostly through pictures and videos of their work and graffiti missions). This is what we call the pixelization of the wall a continuous process towards the construction of a virtual sphere where graffiti acquires more and more relevance.Downloads
References
APPADURAI, Arjun. Dimensões culturais da globalização. A modernidade sem peias. Lisboa: Teorema, 2004.
BABO, Maria Augusta. AS SCRIBENDI. Do grafo ao graffiti. Revista de Comunicação e Linguagens, n. 30, p. 225-232, 2001.
BARTHES, Roland. A aventura semiológica. Lisboa: Edições 70, 1987.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio
d’Água, 1991.
______. A sociedade de consumo. Lisboa, Edições 70, 1995.
BRIGHENTI, Andrea. Visibility. A category for the social sciences. Current Sociology, v. 55, n. 3, p. 323-342, 2007.
CAMPOS, Ricardo. Onde é que eu já vi isto? – Imagens e imaginários num planeta familiar. In: BLANES, Ruy; MELO, Daniel (Org.). A Globalização no divã. Lisboa: Tinta da China, 2008.
______. Movimentos da imagem no graffiti. Das ruas da cidade para os circuitos digitais. In: CARMO, Renato; SIMÕES, José. A produção das mobilidades. Redes, espacialidades e trajectos. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2009a, p. 91-112.
______. Porque pintamos a cidade? Uma abordagem etnográfica ao graffiti urbano. Lisboa: Fim de Século, 2010a.
______. Juventude e visualidade no mundo contemporâneo. Uma reflexão em torno da imagem nas culturas juvenis. Sociologia, Problemas e Práticas, n. 63, p. 113-137, 2010b.
______. Propostas para uma antropologia da comunicação visual urbana, Siranda – Revista de Estúdios Culturales, Teoria de los Médios e Innovación Tecnológica, v. 3, n. 3, p. 111-128, 2010c.
CANEVACCI, Massimo. A cidade polifónica. Ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 1997.
______. Antropologia da comunicação visual. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.
CASTELLS, Manuel et al. The Mobile Communication Society. A cross-cultural analysis of available evidence on the social uses of wireless communication technology, Annenberg School for Communication, University of Southern California, 2004. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/6639987/Social-Uses-of-WirelessCommunications-the-Mobile-Information-Society-By-Manuel-Castells Acesso em: 25 mar. 2010.
CASTLEMAN, Craig, Getting Up – subway graffiti in New York. Massachusetts: MIT Press, 1982.
CHAPLIN, Elizabeth. Sociology and visual representation. London and New York: Routledge, 1994.
COOPER, Martha; CHALFANT, Henry. Subway Art. Londres: Thames & Hudson, 1984.
CLASSEN, Constance. Fundamentos de una antropología de los sentidos. Revista Internacional de Ciencias Sociales, n. 153, 1997. Disponível em: www.unesco.org/issj/rics153/classenspa.html Acesso em: 30 maio 2006.
FEATHERSTONE, Mike. Consumer culture and postmodernism. London, Newbury Park, New Delhi: Sage Publications, 1991.
FEIXA, Carles. De jóvenes, bandas y tribus, Barcelona: Ariel, 2006.
FEIXA, Carles; PORZIO, Laura. Um percurso visual pelas tribos urbanas de Barcelona. In: PAIS, José Machado; CARVALHO, Clara; GUSMÃO, Neusa Mendes de (Orgs.). O visual e o quotidiano. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2008, p. 87-113.
FERRELL, Jeff. Crimes of style. Urban graffiti and the politics of criminality. Boston, Massachussets: Northeastern University Press, 1996.
GITAHY, Celso. O que é o graffiti. São Paulo: Brasiliense, 1999.
HARGITTAI, E.; WALEJKO, G. The participation divide: Content creation and sharing in the digital age. Information, Communication and Society, v. 11, n. 2, p. 239-256, 2008.
JAY, Martin. Scopic regimes of modernity. In: SCOTT, Lash; FRIEDMAN, Jonathan (Ed.). Modernity and identity. Oxford & Cambridge: Blackwell, 1998, p. 178-195.
JENKS, Chris. The centrality of the eye in western culture: an introduction. In: JENCKS, Chris (Ed.). Visual culture. London and New York: Routledge, 1995.
LENHART, Amanda et al. Teens and Social Media. Pew Internet & American Life Project, 2007, Disponível em:
http://www.pewinternet.org/~/media//Files/Reports/2007/PIP_Teens_Social_Media_Final.pdf.pdf Acesso em 25 mar. 2010.
LULL, James. Media, Communication, Culture. A Global Approach. Cambridge: Polity Press, 2000.
______. Culture in the communication age, London and New York, Routledge. 2001.
LURY, Celia. Consumer culture. Cambridge: Polity Press, 1997.
MACDONALD, Nancy. The graffiti subculture. Youth, masculinity and identity in London and New York. Hampshire: Palgrave MacMillan, 2002.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos – declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
MEIRINHO, Daniel. Inclusão Digital e Fotografia: Apropriações e utilizações dos equipamentos de captação da imagem. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, 2010. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/souza-daniel-inclusao-digital-e-fotografia.pdf
MESSARIS, Paul. Visual culture. James Lull (Ed.). Culture in the communication age. London and New York: Routledge. 2001.
MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. London and New York: Routledge, 1999.
MULLER, Marion. Visual competence: a new paradigm for studying visuals in the social sciences. Visual Studies, v. 23, n. 2, p. 101-102, 2008.
PEREIRA, Alexandre. As marcas na cidade: dinâmicas da pixação em São Paulo. Lua Nova, 79, p. 143-162, 2010.
RAMOS, Célia. Grafite, Pichação & Cia. São Paulo: Annablume, 1994.
ROBINS, Kevin. Into the image. London & New York: Routledge, 1996.
SAUVAGEOT, Anne. Voirs e savoirs – Esquisse de une sociologie du regard. Presse Universitaires de France: Paris, 1994.
SYNNOTT, Anthony. The eye and I: a sociology of sight. International Journal of Politics, Culture and Society, v. 5, n. 4, 1992.
SICARD, Monique. A fábrica do olhar. Imagens de Ciência e aparelhos de visão (Século XV-XX). Lisboa: Edições 70, 2006.
SPINELLI, Luciano. Pichação e comunicação: um código sem regra. LOGOS, ano 14, n. 26, p. 111-121, 2007.
THOMPSON, John. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 1999.
WALKER, John e Chaplin, Sarah. Visual culture: an introduction. Manchester Manchester e New York: University Press, 1997.
WILLIS, Paul. Commom culture: symbolic work at play in everyday cultures of the young. Milton Keynes: Open University Press, 1990.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.